Jag blir bara mer förundran av min egen och andras resonemang.
En sak dom skapar förvirring som ska göras klar är att "bergvärme" blir ett brett begrepp men att det finns flera tekniker som tar värmen ur marken eller berg. Dvs flera rätt..
Geothermal Heating är därför IBLAND uteslutande av geo, som på island men i andra fall kommer mycket värme från solen..
eller en blandning..
Så lätt stt blanda ihop. Men vi låter diskussionen fortsätta men detta kan låta oss komma överens att de är lätt att förvirras av generaliseringade begrepp.
Nu till lite info/resonemang.
Jag är helt på att toppskiktet lagrar mycket av sin värme från solen. Specielt horisontella anläggningar nära ytan förutsätter nyligen tillförd värme av solen.
Men jag har också varit i grottor som är långt ner och de vart kallt där uppe och varmt i berget. Och de va också en helt TORR grotta, detta va i Arizona på vintern.
Jag hittar också info om att öar ut i havet har permafrost fler hundra meter ner. (Gruvor på svalbard)
Dock tror jag att berggrund inland inte har samma permafrost. Solid berggrund borde inte ha samma porösa frost som t.ex sediment som expanderar och rör på sig me temperatur.
Jag vet att alla objekt med massa (black body) avger värmestrålning. Vi vet att jordens inre avger strålning, roterar och rör på sig som genererar magnetfält och rörelse=även värme.
Gravitationen borde ochkså ev skapa högt tryck, friktion och kraft.
När jag googlar hittar jag ställen på jorden med mkt stark geotermisk aktivitet.
https://energyeducation.ca/encyclope...thermal_energy
Island och Canada usa m.m där värmen påtagligt når upp och gör även grundvatten väldigt varmt och har vulkanisk aktivitet.
Även trycket långt ner håller temperaturen på vattnet över fryspunkten, vilken INTE beror på solen. Detta är generellt fysik.
Så du har trycket, radioaktivitet och den normala black body Teorin vilken borde värma marken. "approximately 1°F for every 70 feet in depth" (ca 1+ grader varmare 20m ner)
Företag som använder geotermisk värme i stor skala (bergvärme) borrar 6.4 km ner i t.ex Tyskland och Frankrike.
https://www.st1.com/geothermal-heat
De jag nu vill veta är hur mycket värme 20m ner som är från solen vs jorden. Båda kan klassas som geotermisk eftersom geotermisk kan både va resultatet eller orsak av värme. Vilket förvirrar.