2022-01-16, 09:33
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Fint att vissa här inte hänvisar till någon annan källa än sin egen förträfflighet och vad man tror sig minnas från samhällsdebatten i början av 00-talet.

Några har försökt men exakt ingen kan visa något som tyder på att någon väsentlig del av energin i en vanlig bergvärmeanläggning i Sverige kommer från radioaktivt sönderfall i jordskorpan. Alla leverantörer plus energimyndigheten anger att det är solenergi som kommer från grundvatten.

Nu påstås det också att det skulle finnas en temperaturgradient neråt i borrhål som beror på radioaktivt sönderfall I jordskorpan. Också hittepå. Orsaken till att man får mer energi ur ett djupare borrhål är att det då blir en större volym grundvatten att hämta energi ifrån.

Det här är inte ens saker som är gränsfall eller går att tolka åt det ena eller andra hållet. Det är supertydligt att det här med värme från jordens kärna i bergvärme är fel.

SUG har också ett infostycke om Bergvärmeanläggningars funktion men skriver inte heller en enda rad om radioaktivt sönderfall I jordskorpan.:
"Dess storlek är mycket beroende av bergets värmeledningsförmåga. Under sommaren återladdas värmen även med hjälp av solen".
https://www.sgu.se/samhallsplanering...ing/bergvarme/

Hur förträfflig man än är kan det vara läge att uppdatera och kvalitetssäkra sin kunskapsbank.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-01-16 kl. 09:52.
Citera
2022-01-16, 10:01
Medlem
Jag tror den första frågan som dyker upp första gången är hur något, t ex berg med temperaturen sju grader kan värma ett hus till 20 grader.

Man komprimerar mekaniskt med en kompressor, gas (köldmedium) till flytande form. Den åtgärden och fasomvandlingen som sker, ger värme till omgivningen vilken används för att värma villan. När värme avges till omgivningen vid fasomvandlingen, kyls köldmediumet ner till en temperatur som är lägre än den i berget. Det kalla köldmediumet pumpas då ner i berget för att värmas. På så sätt utvinner man de grader som är skillnaden i köldmediumets temperatur och bergets. I berget sker återigen en fasomvandling av köldmediumet, till gas när det värms upp. Uppe vid ytan igen börjar processen om, med att komprimera köldmediumet till flytande för att utvinna värme.

Trots att det kostar energi att driva kompressor och pump, ger den energi som finns i bergets värme, tillräckligt med överskott för att systemet ska bli lönsamt.

Det här var en chansning så rätta mig om jag har fel. Det jag skrivit är byggt på information i den här tråden.

Slår en villaägare om till luftvärme om temperaturen är tillräckligt mycket högre i luften än i berget?
Citera
2022-01-16, 11:10
Medlem
Skönt att någon vågat fråga om bergvärme. Har aldrig fattat detta och inte heller frågat. Alla verkar ju ha koll på detta. Men det verkar som de flesta inte har en susning ! Bra att TS frågade !
Citera
2022-01-16, 11:17
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
SUG har också ett infostycke om Bergvärmeanläggningars funktion men skriver inte heller en enda rad om radioaktivt sönderfall I jordskorpan.:
"Dess storlek är mycket beroende av bergets värmeledningsförmåga. Under sommaren återladdas värmen även med hjälp av solen".

Men vad nu.

Din egen länk säger ju: "Återladdningsprocessen beror på den rådande temperaturgradienten i berget och sker kontinuerligt från sidan samt underifrån."

Var tror du att värmen underifrån kommer? Det är inte genomstrålning från Kina om man säger så.

Att SGU inte nämner radioaktivt sönderfall kan ju bero på precis det som Merkur skriver, att det är information som de flesta bergvärmeanvändare inte vill ha eller överhuvudtaget behöva tänka på.
Citera
2022-01-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Fint att vissa här inte hänvisar till någon annan källa än sin egen förträfflighet och vad man tror sig minnas från samhällsdebatten i början av 00-talet.

Några har försökt men exakt ingen kan visa något som tyder på att någon väsentlig del av energin i en vanlig bergvärmeanläggning i Sverige kommer från radioaktivt sönderfall i jordskorpan. Alla leverantörer plus energimyndigheten anger att det är solenergi som kommer från grundvatten.

Nu påstås det också att det skulle finnas en temperaturgradient neråt i borrhål som beror på radioaktivt sönderfall I jordskorpan. Också hittepå. Orsaken till att man får mer energi ur ett djupare borrhål är att det då blir en större volym grundvatten att hämta energi ifrån.

Det här är inte ens saker som är gränsfall eller går att tolka åt det ena eller andra hållet. Det är supertydligt att det här med värme från jordens kärna i bergvärme är fel.

Hur förträfflig man än är kan det vara läge att uppdatera och kvalitetssäkra sin kunskapsbank.

Geovärme kallas värme som kommer från jordens inre och det är då främst inte radioaktivt sönderfall. Radioaktivt sönderfall torde vara en ganska liten energimängd.

Det finns väldigt lite geovärme i Sverige. Lund är väl den enda kommunen som envisas?

Sedan skulle de ner till 3.500 meters djup.

https://www.nyteknik.se/digitaliseri...djupen-6450078

Jag vet inte om det blev av?? Men vill minnas att det blev lyckat?

Ser att artikeln är 20 år gammal...

Här lite allmän info.

https://geoenergicentrum.se/geoenerg...kar-geoenergi/
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-01-16 kl. 11:49.
Citera
2022-01-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av re1Y
Slår en villaägare om till luftvärme om temperaturen är tillräckligt mycket högre i luften än i berget?

Intressant fråga.
Ur en rent energiteknisk synpunkt skall du använda den värmekälla som har högsta möjliga temperatur. Är uteluften för tillfället varmare än berget, borde man använda denna.
Men i praktiken innebär det ett hybridsystem, men en värmepump som har tillgång till två olika kalla kretsar.
Du skall då ha en förångare för köldbäraren från berget på ena sidan värmeväxlaren och köldmediet på den andra. Du skall sedan ha en förångare till där du har uteluft på ena sidan och köldmediet på den andra. Den senare skall placeras i en utomhusdel med fläkt, precis som en luftvärmepump.
Vidare skall du klara förångning vid bergets levererade temperatur, alltså i intervallen -3 C till 3 C någonstans, samt uteluftens intervall från 4 C till 20 C någonstans.
Det ställer krav på köldmediet och dess egenskaper.

Jag skall säga att jag inte vet om den typen av hybridmaskin finns. Det kanske den gör.

Du kan givetvis ha ett konventionellt hybridsystem i huset, med en bergvärmepump och en luft/vattenvärmepump som växlar in och ut beroende på utetemperatur.
Det går givetvis bra, men kräver också stora pengar och utrymme, så det måste övervägas om det är ekonomiskt försvarbart.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Men vad nu.

Din egen länk säger ju: "Återladdningsprocessen beror på den rådande temperaturgradienten i berget och sker kontinuerligt från sidan samt underifrån."

Var tror du att värmen underifrån kommer? Det är inte genomstrålning från Kina om man säger så.

Att SGU inte nämner radioaktivt sönderfall kan ju bero på precis det som Merkur skriver, att det är information som de flesta bergvärmeanvändare inte vill ha eller överhuvudtaget behöva tänka på.

Det är nobelt av dig, och välkommet, men tyvärr lönar det sig sällan att ge sig in i argumentation med människor som uppvisar rättshaveristiskt beteende.
Citera
2022-01-16, 12:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du komprimerar vätskan ovan jord..när den expanderar igen avges värme....som ett kylskåp på baksidan......MEN....en bekant har 4 bergvärmepumpar...huset är på 750 kvadrat..3 plan...han sa till mig att effekten på bergvärme minskar med tiden..värmen tar slut i berget med åren...
Finns det inte en motsättning i den beskrivningen? Om det är själva expanderandet av kylmediet som skapar värmen så har väl bergets temperatur ingen betydelse?
Eller är det så att berget med tiden blivit så kallt att det inte finns någon värme att hämta? -270 C?
Citera
2022-01-16, 12:33
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Jag blir bara mer förundran av min egen och andras resonemang.
En sak dom skapar förvirring som ska göras klar är att "bergvärme" blir ett brett begrepp men att det finns flera tekniker som tar värmen ur marken eller berg. Dvs flera rätt..
Geothermal Heating är därför IBLAND uteslutande av geo, som på island men i andra fall kommer mycket värme från solen..
eller en blandning..
Så lätt stt blanda ihop. Men vi låter diskussionen fortsätta men detta kan låta oss komma överens att de är lätt att förvirras av generaliseringade begrepp.

Nu till lite info/resonemang.
Jag är helt på att toppskiktet lagrar mycket av sin värme från solen. Specielt horisontella anläggningar nära ytan förutsätter nyligen tillförd värme av solen.
Men jag har också varit i grottor som är långt ner och de vart kallt där uppe och varmt i berget. Och de va också en helt TORR grotta, detta va i Arizona på vintern.
Jag hittar också info om att öar ut i havet har permafrost fler hundra meter ner. (Gruvor på svalbard)
Dock tror jag att berggrund inland inte har samma permafrost. Solid berggrund borde inte ha samma porösa frost som t.ex sediment som expanderar och rör på sig me temperatur.

Jag vet att alla objekt med massa (black body) avger värmestrålning. Vi vet att jordens inre avger strålning, roterar och rör på sig som genererar magnetfält och rörelse=även värme.
Gravitationen borde ochkså ev skapa högt tryck, friktion och kraft.

När jag googlar hittar jag ställen på jorden med mkt stark geotermisk aktivitet. https://energyeducation.ca/encyclope...thermal_energy
Island och Canada usa m.m där värmen påtagligt når upp och gör även grundvatten väldigt varmt och har vulkanisk aktivitet.

Även trycket långt ner håller temperaturen på vattnet över fryspunkten, vilken INTE beror på solen. Detta är generellt fysik.

Så du har trycket, radioaktivitet och den normala black body Teorin vilken borde värma marken. "approximately 1°F for every 70 feet in depth" (ca 1+ grader varmare 20m ner)

Företag som använder geotermisk värme i stor skala (bergvärme) borrar 6.4 km ner i t.ex Tyskland och Frankrike. https://www.st1.com/geothermal-heat

De jag nu vill veta är hur mycket värme 20m ner som är från solen vs jorden. Båda kan klassas som geotermisk eftersom geotermisk kan både va resultatet eller orsak av värme. Vilket förvirrar.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-01-16 kl. 12:51.
Citera
2022-01-16, 12:57
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Men vad nu.

Du tolkar "rådande temperaturgradient i berget" som värme från jordens inre. Då hade det stått att det var från jordens inre. Nu står det att bergvärme är geoenergi. SGU beskriver skillnaden på geoenergi och geotermi här:

https://www.sgu.se/samhallsplanering...energilagring/

"Geoenergi - nyttjande av energi som finns lagrad i jord, berg och grundvatten på relativt grunda djup, mindre än 400 meter. Hit räknas exempelvis bergvärme, grundvattenvärme och olika typer av borrhålslager och akviferlager, från ett till flera hundra borrhål, och för uppvärmning/kylning av allt från enfamiljshus till bostadsområden, kontor och industrier.

Geotermi - nyttjar värme från jordens inre och avser anläggningar på större djup än 400 meter. Geotermi avser mer storskaliga system där värmen kan överföras till befintliga fjärrvärmenät. I Sverige har geotermi tidigare bedömts ha bäst förutsättningar i sedimentär berggrund där varmt vatten förekommer i djupt liggande porösa och genomsläppliga sandstenslager. På senare år har möjligheten till flera kilometer djupa borrhål också i kristallin berggrund utvärderats".

Kan det bli tydligare än så?

I vanliga bergvärmeanläggningar i Sverige kommer värmen från solenergi som kommer ner i berget via grundvattnet. Värmen som tillförs från jordens inre är ingen eller försumbar som energikälla i svenska bergvärmeanläggningar.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-01-16 kl. 13:24.
Citera
2022-01-16, 13:21
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det är nobelt av dig, och välkommet, men tyvärr lönar det sig sällan att ge sig in i argumentation med människor som uppvisar rättshaveristiskt beteende.

Okej, du tycker att det är ett rättshaveristiskt beteende att påtala ett tydligt faktafel och hänvisa till energimyndigheten, tre tillverkare och SGU för att påvisa felet.

Ja, jag har en vass ton. Men det är inget ovanligt på det här forumet. Det förändar inte det faktum att ditt påstående att vanliga bergvärmehål får energi från radioaktivt sönderfall I jordskorpan är felaktigt.

Mitt tips:
1. Bortse från att jag är taggig som en igelkott.
2. Betänk att diskussionerna om förnyelsebart eller inte som du minns från 00-talet handlade om geotermi och inte geoenergi (minnet sviker lätt efter 20 år)
3. Gå till dina vanliga källor med ett öppet sinne och hämta fakta om vanliga bergvärmeanläggningars källa till energi
4. Återkom med besked om var vanliga bergvärmehål I Sverige får sin energi ifrån.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-01-16 kl. 13:38.
Citera
2022-01-16, 13:32
Medlem
Tammers avatar
Bergvärme har alltså ingenting med den principen som ger kyla i ett kylskåp att göra? (Alltså att en vätska som övergår till gasform absorberar värme, eller något sådant). Utan man tar helt enkelt värme från berget och värmer huset med?
Citera
2022-01-16, 13:37
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Jag blir bara mer förundran av min egen och andras resonemang.
En sak dom skapar förvirring som ska göras klar är att "bergvärme" blir ett brett begrepp men att det finns flera tekniker som tar värmen ur marken eller berg. Dvs flera rätt..
Geothermal Heating är därför IBLAND uteslutande av geo, som på island men i andra fall kommer mycket värme från solen..
eller en blandning..
Så lätt stt blanda ihop. Men vi låter diskussionen fortsätta men detta kan låta oss komma överens att de är lätt att förvirras av generaliseringade begrepp.

Jajjemän, det verkar helt vara begreppsförvirringen geotermi vs geoenergi som är roten till problemet. Observera vem som varit noga med att hålla isär dessa begrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De jag nu vill veta är hur mycket värme 20m ner som är från solen vs jorden. Båda kan klassas som geotermisk eftersom geotermisk kan både va resultatet eller orsak av värme. Vilket förvirrar.

Japp, det är en bra kärnfråga som kommer ge facit på frågan om var en vanlig bergvärmeanläggning i Sverige tar sin energi ifrån. Jag hävdar att den kommer från solen och att det lilla som ev kommer från jordens inre är försumbart.

Min primära källa är: SGU: "Geoenergi - nyttjande av energi som finns lagrad i jord, berg och grundvatten på relativt grunda djup, mindre än 400 meter. Hit räknas exempelvis bergvärme"
https://www.sgu.se/samhallsplanering...energilagring/

Jag har även källor från tre ledande tillverkare tidigare i tråden.

Men du skriver att både energi från solen och jordens inre är geotermisk "eftersom geotermisk kan både va resultatet eller orsak av värme". Där har du begreppsförvirringen igen. Enligt SGUs definitition är geotermisk värme enbart den som alstras i jordens inre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in