Citat:
Ursprungligen postat av
johnny_vicious
Jag har sagt det förut och jag säger det igen - Edvardsen kommer göra sina 10-15 mål i Djurgården den här säsongen och på pappret vara en lyckad värvning, men han kommer inte avgöra några stora matcher. Mitt tips är att när vi summerar säsongen så har han inte gjort fler än 3 mål mot topp 6-lagen.
Det är en lågoddsare, spelare som går skytteligavinnare i brunkarlag misslyckas i topplagen.
Vi får se hur säsongen utvecklas men annars är Edvardsens signum kylan i avgörande lägen. Ligger han 30 cm före i steget och har ett friläge i snäv vinkel så sitter bollen varje gång. Tvärtom är det väl mot de bättre lagen dessa lägena kan tänkas dyka upp. Han har dock fått en del bra lägen mot t.ex. er i Cupen eller mot IFK Göteborg där han drar till på boll i motrull, där är det snarare tekniska kvalitéer eller objektiv svårighetsgrad i själva momentet som begränsar.
Än så länge tycker jag han är klart sämre än KH i pressen men klart bättre i målproduktionen. 3 mål på 5 matcher mot KHs 2 på totalt 24 matcher 2021. Holmberg blir tydligt stressad och överarbetar de väldigt klara lägena som dyker upp, men han är väldigt underskattad i jobbet som länkspelare och pressen. Titta t.ex. på hur vi radar upp lägen sista 10 mot IFK Göteborg.
Selmani kommer få en Holmberg-esque säsong där han är rivig i pressen men ej sätter lägena i hög nog omfattning. Kommer få oförtjänt kritik för detta. I vår liga får man räkna med att 9or i denna rollen klarar 2/3 eller 2,5/3 av press, länkspel och målproduktion. Den spelare som fixar allt 3 moment spelar inte i Allsvenskan, Buya t.ex.