Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 02:33
  #2677
Medlem
Gunvald66s avatar
Vår yngre medelklass (singel eller i par): Köpt nyproducerad bostadsrätt i något fashionabelt område i medelstor svensk stad, givetvis utrustad med den senaste trendiga minimalistiska inredningen. TV:n är nyinköpt och stor, på hemmabiosystemet finns en mottagare som gör att man kan streama musik från Spotify. Har kanske en kandidatexamen i något icke-traditionellt akademiskt ämne som Media, IT, alternativt en ekonomikandidat med inriktning mot Marknadsföring. Vissa har istället någon kortare utbildning på yrkeshögskola inom något "trendigt"

Skuldsätter sig utan betänksamhet på 1-3 miljoner per hushåll, beroende på inkomst. Amorterar inte. Tror att den nyinköpta bostadsrätten ska fortsätta stiga i värde de kommande åren för alltid att det "alltid varit så tidigare". Att bo i hyresrätt ett par år i ett sämre område är otänkbart, trots att det inte är omöjligt att få tag på där de bor. De få pengar man inte lagt i bostaden ligger på någon av storbankernas nollräntekonton, alternativt har man hört av polaren att "Avanza går att tjäna deg på", så där äger mannen lite aktier i Fingerprint.

Bilen är av modell ett par år gammal BMW eller kanske en nyinköpt Volkswagen Golf, KIA eller Toyota. Finansieras även den med lån, för de pengar man sparat sen tidigare gick åt till kontantinsatsen på bostadsrätten. Mannen tycker om att hänga på nattklubb och få ett ögonblick av krogrundan publicerad på sociala medier, där de nya festkläderna inköpta på CareOfCarl, Volt eller MQ eller visas upp. Kvinnan tycker om att lägga ut bilder från sina gympass på VSCO eller Instagram, för att visa upp sina sunda levnadsvanor för den likasinnade bekantskapskretsen.

Kvinnan tänkte tidigare alltid rösta på Moderaterna, men har nu gått över till Centerpartiet, då man inte vill rösta för intolerans eller hat. Annie Lööf är dessutom väldigt bra. Mannen tänker i hemlighet rösta på Sverigedemokraterna, men vågar inte berätta för någon.
__________________
Senast redigerad av Gunvald66 2017-09-12 kl. 02:37.
Citera
2017-09-12, 02:48
  #2678
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66
Vår yngre medelklass (singel eller i par): Köpt nyproducerad bostadsrätt i något fashionabelt område i medelstor svensk stad, givetvis utrustad med den senaste trendiga minimalistiska inredningen. TV:n är nyinköpt och stor, på hemmabiosystemet finns en mottagare som gör att man kan streama musik från Spotify. Har kanske en kandidatexamen i något icke-traditionellt akademiskt ämne som Media, IT, alternativt en ekonomikandidat med inriktning mot Marknadsföring. Vissa har istället någon kortare utbildning på yrkeshögskola inom något "trendigt"

Skuldsätter sig utan betänksamhet på 1-3 miljoner per hushåll, beroende på inkomst. Amorterar inte. Tror att den nyinköpta bostadsrätten ska fortsätta stiga i värde de kommande åren för alltid att det "alltid varit så tidigare". Att bo i hyresrätt ett par år i ett sämre område är otänkbart, trots att det inte är omöjligt att få tag på där de bor. De få pengar man inte lagt i bostaden ligger på någon av storbankernas nollräntekonton, alternativt har man hört av polaren att "Avanza går att tjäna deg på", så där äger mannen lite aktier i Fingerprint.

Bilen är av modell ett par år gammal BMW eller kanske en nyinköpt Volkswagen Golf, KIA eller Toyota. Finansieras även den med lån, för de pengar man sparat sen tidigare gick åt till kontantinsatsen på bostadsrätten. Mannen tycker om att hänga på nattklubb och få ett ögonblick av krogrundan publicerad på sociala medier, där de nya festkläderna inköpta på CareOfCarl, Volt eller MQ eller visas upp. Kvinnan tycker om att lägga ut bilder från sina gympass på VSCO eller Instagram, för att visa upp sina sunda levnadsvanor för den likasinnade bekantskapskretsen.

Kvinnan tänkte tidigare alltid rösta på Moderaterna, men har nu gått över till Centerpartiet, då man inte vill rösta för intolerans eller hat. Annie Lööf är dessutom väldigt bra. Mannen tänker i hemlighet rösta på Sverigedemokraterna, men vågar inte berätta för någon.
Det där låter faktiskt mer som "folk som är som folk är mest" snarare än tacky medelklass.
Citera
2017-09-13, 01:09
  #2679
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66

Mycket skarpsinnigt, om än inte nödvändigtvis att jag skulle betrakta allt som tacky (typ rösta på SD eller leasa en billig bil innan man har barn).

Tacky medelklass är bl a:
Att dagshyra en sportbil, typ Lamborghini, och cruisa runt på finare adresser i Stockholm.
Att inte dricksa för servitörerna får ju ändå betalt.
Att proppsa på att någon ska swischa belopp under 200 kr när man gjort något tillsammans med vänner.
Att tycka att apple är coolt/bäst utan att kunna något om teknik.
Att plugga genusvetenskap när man bor hemma hos föräldrarna.
Att förverkliga sig själv genom pilgrimsvandring på Asiens backpackstråk.
Att oironiskt använda ord som leverera i sportsammanhang, hen utan dödshot och ismer felaktigt.
Att tro att alla egentligen är goda på insidan, bara man låter dem komma till.
Att köpa 3 eller mer produkter för skäggvård.
Att anse jakt vara oetiskt.
Dricka kaffe utan koffein.
Citera
2017-09-13, 10:42
  #2680
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Nej inte idag då det är ett känt faktum att många anser det betyda just det så har ju även de som önskar sig tillhöra den klassen börjat med detta. Galoscher hade stor renässans för några år sedan och därefter har väl varande kontorsnisse i storstad det. Raka sig med rakkniv har också varit på modet senaste åren så nä det är inte heller särskilt spektakulärtoch röka pipa, nja att röka överhuvudtaget är ganska tacky men det finns vissa som insett att man kan verka lite mer världsvan om man tar fram en pipa.

Reservoirpenna är väl också standard för varje brat att ha på skrivbordet och då med tydlighet uppvisa att det är en Mont Blanc....

Tyvärr har alla dessa gamla trevliga inslag bilvit föremål för utstuderat wannabebeteende.

Det där med rakkniv kom jag att tänka på när jag var cirka 40. Gick in på NKs herravdelning och frågade dem om de kunde erbjuda mig en rakkniv och det kunde de. Tror de hade en dyrare och en billigare variant. Är fortfarande inne på rakkniv men kommer isåfall köpa denna på en tobaksaffär. Jag tror de går att finna där.

Tycker helt enkelt att rakkniv är rätt. Rak-apparat igen är ett alternativ. Det jag rakar mig nu sedan några år är engångshyvlar köpta på ÖoB och det känns som ett fördjävla stort resursslöseri. Men de är bra. Andra engångshyvlar köpta på andra ställen är sämre. De fungerar sämre och ibland är de rent utav farliga. Man snittar sig.
Citera
2017-09-13, 15:30
  #2681
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det där med rakkniv kom jag att tänka på när jag var cirka 40. Gick in på NKs herravdelning och frågade dem om de kunde erbjuda mig en rakkniv och det kunde de. Tror de hade en dyrare och en billigare variant. Är fortfarande inne på rakkniv men kommer isåfall köpa denna på en tobaksaffär. Jag tror de går att finna där.

Tycker helt enkelt att rakkniv är rätt. Rak-apparat igen är ett alternativ. Det jag rakar mig nu sedan några år är engångshyvlar köpta på ÖoB och det känns som ett fördjävla stort resursslöseri. Men de är bra. Andra engångshyvlar köpta på andra ställen är sämre. De fungerar sämre och ibland är de rent utav farliga. Man snittar sig.
Själv kör jag med hyvel men då ett något moderniserat och faktiskt Gillete Mach 3, de nyaste har jag aldrig hakat på men dessa funkar väldigt bra och går att återanvända ganska bra. De är dessutom lätta att använda.

Till detta kör jag ofta rakkräm eller tvål från typ Tyler of old bond street eller dyl.
Citera
2017-09-16, 15:58
  #2682
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Mycket skarpsinnigt, om än inte nödvändigtvis att jag skulle betrakta allt som tacky (typ rösta på SD eller leasa en billig bil innan man har barn).

Syftar du på att det egentligen är "WT" och inte "TM" att rösta på SD och leasa en billig bil innan man har barn?

Citat:
Att tycka att apple är coolt/bäst utan att kunna något om teknik.

Helt korrekt. Apple är i princip en religiös rörelse för en stor del av TM, där Steve Jobs är en nutida kristusgestalt och Applelogan har ersatt korsets symbolik, samtidigt som Apple Store är kyrkan och dess "Genius" har ersatt den funktion prästerna en gång hade.

Citat:
Att förverkliga sig själv genom pilgrimsvandring på Asiens backpackstråk.

... Och sedan när de kommit hem igen så känner de sig "jättevisa" och att de "funnit ett inre lugn och att de nu ska förändra sitt liv". De måste givetvis berätta detta för alla och hur fantastisk Asienresan var på tröttsamma parmiddagar och sociala tillställningar. Men bara efter att några veckor har senare börja långsamt krypa tillbaka till soffan och sitter så småningom där framför Let's Dance igen med en chipsskål och billigt mineralvatten.

Citat:
Att tro att alla egentligen är goda på insidan, bara man låter dem komma till.

Ja, det är fan helt sinnessjukt att det finns TM:s som är så här pass naiva och oanade. Skulle faktiskt vilja vara så elak och föreslå att en person som tror detta bör omyndigförklaras och institutionaliseras på ett gruppboende.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-09-16 kl. 16:01.
Citera
2017-11-10, 18:50
  #2683
Medlem
Roxanas avatar
Tunnelbanan imorse; ser en medelåldersman stå och hålla en laptop i famnen. Den hålls skyddad med hjälp av ett fodral från ..... Lous Vuitton!

Man får väl hoppas att det tillhör han sambo/fru åtminstone.
Citera
2017-11-10, 21:59
  #2684
Medlem
swimp78s avatar
Marinmålningar på väggen
Överlag båtintresse och golf
Stora trädäck, robotgräsklippare och svart rotting. ”Amerikansk” preppy stil på kläder med tröja över axeln, röda byxor osv. Heminredning i samma stil m lexintonlakan mycket kuddar på sängen osv. Ha fritidskläder från golfbutiker.

En smak som bygger mycket på en sorts imitation av överklass-stil

Rent kulturellt stenkorkade, frun läst deckare, mannen ww2-facklitteratur. Går gärna på julshower med Tommy Körberg typ. Tycker inte om saker Som är konstiga och som de inte känner igen. Skriver tidningar om något så kan det möjligtvis passera. Frun tycker om FiB keramik. Handlar ofta hos keramiker på slottabutiker eller på Österlen osv. Drömmer om att börja dreja.
Båda röstar på alliansen och låtsas förfasa sig över Sd.
__________________
Senast redigerad av swimp78 2017-11-10 kl. 22:02.
Citera
2017-11-11, 14:35
  #2685
Medlem
Detta måste vara den mest förvirrade tråden på FB efter "Vi som älskar Trump"-tråden.


Många är väldigt duktiga på att beskriva typiska medelklass"beteenden" men det finns en total avsaknad av förklaring till varför dessa beteenden skulle vara "tacky", alltså smaklösa. Varför är det smaklöst att vara båtintresserad? Varför är det smaklöst att äga en begagnad BMW eller aktier i Fingerprint? Ni är jätteduktiga på att beskriva alla dessa iakttagelser av hur svenskar är, men varför är dessa fenomen smaklösa?
Citera
2017-12-07, 21:54
  #2686
Medlem
loxas avatar
Tacky Medelklass sitter i WT-tråden och skrockar åt avskum som har mage att äta pommes och bearnaise framför tvn en fredagskväll.
Sedan blir de skitnödiga i denna tråd när man gör narr av deras halloumi ringlad med ekologisk olivolja.
Citat:
Min flaska olivolja kostade faktiskt 600 kr då den var handpressad av siamesiska dvärgar i Florens. AVUNDSJUK?!
__________________
Senast redigerad av loxa 2017-12-07 kl. 21:59.
Citera
2017-12-08, 08:27
  #2687
Medlem
Ratozs avatar
Att omge sig med religösa symboler man knappt vet vilken religion de kommer ifrån. En fruktansvärt vanlig variant är att ha en liten buddhastaty utan att ha en susning om att buddhism går lite i motsatt riktning mot konsumtion av ny smarttv och designsoffa.

Det är smaklöst då de bevisligen inte har egentlig smak för de symboler de omger sig med
Citera
2017-12-18, 21:49
  #2688
Medlem
Att ha ett neoliberalt perspektiv på utbildning är väl otroligt tacky medelklass? Bildningsföraktet. Att polemisera mot ämnen som "inte leder till jobb" och vilja dra in studiebidraget till studenter som läser humaniora.

Svenskt näringsliv och Moderaterna, framför allt MUF, är tacky medelklassens starkaste bastioner i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Aethelred 2017-12-18 kl. 21:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback