2022-07-17, 22:21
Medlem
FNLSs avatar
Vad är anledningen att man går från 12 till 8 deltagare efter halva finalen?
Är det till gagn för någon?
Borde man ta bort det?
De har ju redan kvalat en gång
Citera
2022-07-18, 15:14
Medlem
Alkibiadess avatar
JVM-truppen kompletterades idag, inget ont om de namn som är uttagna men varför saknas Moa Granat (som är världstvåa på 400m häck)? Hon måste väl själv avstå (alternativt inte uppfylla vaccinkraven). Återbud också av Melwin Lycke Holm.
Citera
2022-07-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
JVM-truppen kompletterades idag, inget ont om de namn som är uttagna men varför saknas Moa Granat (som är världstvåa på 400m häck)? Hon måste väl själv avstå (alternativt inte uppfylla vaccinkraven). Återbud också av Melwin Lycke Holm.
Är Lycke-Holm skadad? Han deltog så sent som i helgens juniorlandskamp. Och mycket märkligt med Moa, Sveriges bästa (enda) medaljhopp på tjejsidan. Ännu märkligare att friidrott.se inte ens kommenterar något kring Meivin och Moa.
Edit. Glömde förstås Sralla som finns kvar som medaljhopp, liksom Thelander bland killarna.
Senast redigerad av Nossenos 2022-07-18 kl. 15:46.
Citera
2022-07-18, 15:27
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Eftersom Granat inte blev uttagen tidigt och nu slutligen är utanför truppen får jag en känsla av att det är ett beslut som tagits tidigt. Hoppas någon pigg journalist nystar i orsakerna.
Citera
2022-07-18, 16:18
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vad är anledningen att man går från 12 till 8 deltagare efter halva finalen?
Är det till gagn för någon?
Borde man ta bort det?
De har ju redan kvalat en gång

Bra fråga. Arrangören kan ju inte spara särskilt mycket tid med 12 färre hopp/kast i tävlingen?

Syftet är kanske att tillföra ett extra spänningsmoment halvvägs in i finalen - likt ett spurtpris, som ju förekommer inom idrotter som löpning, längdskidor, skridsko, cykel m fl.
Citera
2022-07-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Eftersom Granat inte blev uttagen tidigt och nu slutligen är utanför truppen får jag en känsla av att det är ett beslut som tagits tidigt. Hoppas någon pigg journalist nystar i orsakerna.
Granat har tävlat utanför Sverige endast vid ett enda tillfälle, ifjol i Tallin på U20EM. Ingen längre resa. Så mycket försiktig matchning kan vara en orsak. Flygrädsla? I alla fall märkligt.
Citera
2022-07-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Granat har tävlat utanför Sverige endast vid ett enda tillfälle, ifjol i Tallin på U20EM. Ingen längre resa. Så mycket försiktig matchning kan vara en orsak. Flygrädsla? I alla fall märkligt.

Hon hade JVM som sitt stora mål inför säsongen.
Passet i ordning och vaccinkraven lär inte ha kommit som en överraskning.

https://vallentunanya.se/sport/saa-s...li-lyckat/1118

Trist och jag är också nyfiken på varför, men det kan ju finnas skäl av mer privat natur.
Citera
2022-07-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita

Trist och jag är också nyfiken på varför, men det kan ju finnas skäl av mer privat natur.
Jo, rimligt att det är något högst privat, onödigt att spekulera vidare.
Citera
2022-07-18, 18:27
Medlem
Alkibiadess avatar
När det gäller JVM kan man kanske ifrågasätta uttagningen av Saga Berg. Hon har helt tappat den form hon hade i maj när hon klarade kvalgränsen i slägga.

Jag blev också förvånad av att Ebba Salomonsson Lind är uttagen i diskus. Man jag ser nu att hon faktiskt kastade över 49 meter i slutet av juni vilket jag helt hade missat. Det är ett väldigt bra resultat av en svensk junior som dessutom har ett år kvar som junior.
Citera
2022-07-18, 18:50
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Tänkte också på flygrädsla.
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita

Okej, då kan jag stryka att det skulle va ett tidigt beslut iaf. Troligen något privat.
Citera
2022-07-19, 00:26
Medlem
Stefan Holm skriver på Facebook (i kommentarerna till Svensk Friidrotts inlägg om JVM-uttagningen) att Melwin väljer bort JVM till förmån för SM?! Det står honom naturligtvis fritt, men... svårbegripligt? Känns nästan som en protest mot förbundet då Stefan har varit ute och vevat en del på sistone, angående uttagningskriterier och annat såsom beslutet att lägga SM samtidigt som JVM.
Citera
2022-07-19, 05:26
Medlem
Katriina Wright uttagen i den finska JVM truppen
https://www.yleisurheilu.fi/uutinen/...-kilpailuihin/

26 idrottare uttagna (6 fler än Sverige). Vanninen och Salminen försvarar förra årets guld. Dock har väl endast Vanninen en rimlig chans att försvara det. Salminen var en rejäl plusvariant på hög höjd och har inte samma fördel nu
Senast redigerad av rcs 2022-07-19 kl. 05:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in