• 1
  • 2
2022-01-13, 09:22
Medlem
orvarens avatar
Brygger mitt eget öl,enligt löpandeband principen.
(När den sista satsen jäser,så köper jag nya..)

Fick en ide' som bara inte vill släppa!

Kan man smaksätta ölen i jäshinken?
("Kan",kan man ju,men blir det bra?)

Tänkte typ mosa ett halvdussin bananer,eller skicka i en halv vattenmelon..

Apelsin känns inte som en bra ide'..

Persikor?

Sabbar man jäsningen,eller vad händer?
Citera
2022-01-13, 10:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Brygger mitt eget öl,enligt löpandeband principen.
(När den sista satsen jäser,så köper jag nya..)

Fick en ide' som bara inte vill släppa!

Kan man smaksätta ölen i jäshinken?
("Kan",kan man ju,men blir det bra?)

Tänkte typ mosa ett halvdussin bananer,eller skicka i en halv vattenmelon..

Apelsin känns inte som en bra ide'..

Persikor?

Sabbar man jäsningen,eller vad händer?
Jag har inte provat med frukt, men det jag sett och läst om det så är det inte "bara att" mosa i lite vad som. Risken för infektion är stor om du kör i frukten i kall vört känner jag, så att ha med frukten i slutet av koket är nog en bra idé i så fall. Det jag sett är att den vanligaste metoden är att göra någon slags fruktpuré och tillsätta, då kan man ju också smaka av innan jäsning om det verkar vara lagom smak, lite tråkigt att sabba en hel batch med för mycket eller för lite.

Sen spelar nog öltypen en viss roll, de flesta fruktölen är väl av surölstyp? En och annan stout med frukt har jag också provat, men en lager/pale ale med vattenmelonsmak tror jag inte på, då är det nog bättre att brygga cider direkt.

Nu vet jag ju inte vad du är ute efter, experiment eller bara annan smak på ölet?
Vill du bara variera smakerna så tror jag att torrhumling är en lättare väg att gå.
Citera
2022-01-13, 20:05
Medlem
hesons avatar
Har experimenterat en hel del själv men slutat för att det faktiskt blir godare utan, men det är ju kul att experimentera och en resa väl värd att ta.

* Väldigt vanligt är att fukten utan sötma (som blivit alkohol) är ganska elakt sur eller besk. Gäller ganska generellt att saker man tänker är goda är goda för att de är söta, men sötman stjäl ju jästen. Då kan man välja en jäst som inte jäser ned så hårt så kanske man får lite balans ändå.
* Puré eller tinktur direkt i glaset är ett smidigt sätt att prova nya idéer, men det går ju att hälla av lite vört till en separat behållare med godsaker för experiment i liten skala.
* Tänker du flaskjäsa sedan så koka tillsaterna noga, eller övervaka och var beredd på att avbryta bomberna genom att ställa in dem i kylen, jag har inte råkat ut för några flaskbomber i kylen men det är en marginell tröst om flaskans innehåll blir till skum i kökstaket när man tar av kapsylen.
Citera
2022-01-13, 20:10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har inte provat med frukt, men det jag sett och läst om det så är det inte "bara att" mosa i lite vad som. Risken för infektion är stor om du kör i frukten i kall vört känner jag, så att ha med frukten i slutet av koket är nog en bra idé i så fall. Det jag sett är att den vanligaste metoden är att göra någon slags fruktpuré och tillsätta, då kan man ju också smaka av innan jäsning om det verkar vara lagom smak, lite tråkigt att sabba en hel batch med för mycket eller för lite.

Sen spelar nog öltypen en viss roll, de flesta fruktölen är väl av surölstyp? En och annan stout med frukt har jag också provat, men en lager/pale ale med vattenmelonsmak tror jag inte på, då är det nog bättre att brygga cider direkt.

Nu vet jag ju inte vad du är ute efter, experiment eller bara annan smak på ölet?
Vill du bara variera smakerna så tror jag att torrhumling är en lättare väg att gå.
Tack! Nu har ide'n lugnat ner sig..

Tänker man på saken,så borde det ju finnas någon som gjort det innan och sålt det..eftersom det inte finns...ja..
Citera
2022-01-13, 20:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Har experimenterat en hel del själv men slutat för att det faktiskt blir godare utan, men det är ju kul att experimentera och en resa väl värd att ta.

* Väldigt vanligt är att fukten utan sötma (som blivit alkohol) är ganska elakt sur eller besk. Gäller ganska generellt att saker man tänker är goda är goda för att de är söta, men sötman stjäl ju jästen. Då kan man välja en jäst som inte jäser ned så hårt så kanske man får lite balans ändå.
* Puré eller tinktur direkt i glaset är ett smidigt sätt att prova nya idéer, men det går ju att hälla av lite vört till en separat behållare med godsaker för experiment i liten skala.
* Tänker du flaskjäsa sedan så koka tillsaterna noga, eller övervaka och var beredd på att avbryta bomberna genom att ställa in dem i kylen, jag har inte råkat ut för några flaskbomber i kylen men det är en marginell tröst om flaskans innehåll blir till skum i kökstaket när man tar av kapsylen.
Ha,ha,ha! Js,någon skum-kanon har man ju råkat ut för...oftast av dåligt diskad flaska..
Citera
2022-01-13, 21:30
Medlem
hesons avatar
Det jag tror kan funka är att jäsa någon form av smakstarkare fruktöl separat och blanda med öl i glaset.
(funkar det inte med öl kanske man kan dricka det enskilt eller med vodka)
Citera
2022-01-13, 21:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det jag tror kan funka är att jäsa någon form av smakstarkare fruktöl separat och blanda med öl i glaset.
(funkar det inte med öl kanske man kan dricka det enskilt eller med vodka)
Ska du blanda i glaset så kan du ju lika gärna blanda med saft eller juice, känns som overkill att brygga "smaköl". Testa en riktigt ljus lager med lite hallonsaft t.ex. det är riktigt gott!
Citera
2022-01-13, 21:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det där med att kontaminera ölen med frukt & jävulskap är ju sådant som de misslyckade mikrobryggeri-hipstrarna håller på med för att dölja att det smakar skit. Skit i det, testa lite olika humlesorter istället.
Citera
2022-01-13, 21:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där med att kontaminera ölen med frukt & jävulskap är ju sådant som de misslyckade mikrobryggeri-hipstrarna håller på med för att dölja att det smakar skit. Skit i det, testa lite olika humlesorter istället.
Att smaksätta öl med frukt är betydligt äldre än hipsters, microbryggerier och högaromatiska humlesorter.
Citera
2022-01-14, 01:22
Medlem
Mandingos avatar
Har gjort saisons där jag smaksatt med hallon, björnbär, granskott och fläder i sekundären, (alltså samma kärl men primärjäsningen är slut) i sekundären låter jag även "vildjästerna" spela sitt spel under några månader innan jag häller ölen på flaska och väntar nåt år till åtminstone...

När jag tillsätter bär kokar jag dem med socker nån minut, låter svalna under plastfolie och häller ner gojset i jäskärlet, då har jagminskat risken för nya vildjäststammar från naturen medan de brettstammar jag odlat upp från flaskor lever gott i vörten...

Hipstergrej? Tja, inte ofta jag gjort fruktöl, men de har blivit jävligt goda...
Citera
2022-01-14, 08:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att smaksätta öl med frukt är betydligt äldre än hipsters, microbryggerier och högaromatiska humlesorter.
Jo, jag vet. Jag är bara lite trött på alla microbryggerier som snackar upp sin produkt, när den egentligen smakar ganska kass.

Dom gånger dom försöker sig på någon "vanlig" öltyp, där man ha annat att referera till, så märker man att det inte är bra.
Men när dom kommer med sin jävla "Mango Dubbel APA" så har man inget direkt att jämföra med. Även om det också smakar skit.
Citera
2022-01-14, 10:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo, jag vet. Jag är bara lite trött på alla microbryggerier som snackar upp sin produkt, när den egentligen smakar ganska kass.

Dom gånger dom försöker sig på någon "vanlig" öltyp, där man ha annat att referera till, så märker man att det inte är bra.
Men när dom kommer med sin jävla "Mango Dubbel APA" så har man inget direkt att jämföra med. Även om det också smakar skit.
Jag kan hålla med om att det släpps mycket som aldrig skulle hamnat på systembolagets hyllor.

Problemet är väl att det finns så in i helvete många småbryggerier idag och för att sticka ut i mängden måste man experimentera och hitta nya smaker och uppfinna nya öltyper, det räcker tyvärr inte längre med att göra en riktigt bra pale ale eller någon annan klassisk öltyp om man vill synas.

Visst är det väl kul att öl uppmärksammas på ett annat sätt numera, men allt behöver inte analyseras, dokumenteras och redovisas i detalj på Untappd. För många verkar det viktigaste vara att få ihop så många smakade öl som möjligt, och då menar jag verkligen smakade, inte att man druckit en flaska, eller ens ett glas, utan att man smakar och spottar ut! Detta sätter man sedan "betyg" efter, med tiondelar av poäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in