2022-01-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
https://www.elbruk.se/#:~:text=Elpri...76%20öre%2FkWh

häng med här

Jag bor i Halland, bör ju vara över 100+ är min eon app fel?
Citera
2022-01-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Sjukt att vi som gjorde saker för att hålla nere kWh inte får ett skit.. har haft det kallt i huset, inte dammsugit, inte tvättat på dagarna.. inte haft igång lamper eller julpynt i onödan.. duschat snabbt.. inte lagat mat i ugn etc

Hamnade på 1450 kWh 5400 kr. Har vanlig Svensson lön.

Är elförbrukningen densamma som föregående år för er? Själv skall jag tydligen, till min oerhörda förvåning, ha ökat min förbrukning med 2000 kwh per år sedan 2019. Från 14000 (2019 ) till 16000 (2020) till 18000 (2020).
Citera
2022-01-12, 22:15
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Varför är spot priserna jättelåga imorgon? Kollar eon appen och imorgon toppar den på 37 öre per kWh klockan 17.00.. annars under 30 öre?

För att det är gynnsamma förhållanden. Spotpriserna är normalt sett jättelåga i Sverige eftersom vi har så extremt god tillgång på el och elöverskott.

I December stack priserna iväg, det berodde främst på stor efterfrågan på energi nere i Europa kombinerat med Putins vapenskrammel.

El kommer vi alltid ha god tillgång till, däremot får den som har rörligt elpris och stor förbrukning se till att ha en rejäl buffert och is i magen. Men det är ju inget nytt.
Citera
2022-01-12, 22:15
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Det är ju de som har direktverkande el som har högst elförbrukning då just värme är 70-80% av energiförbrukningen i ett hus på våra breddgrader.

Jag har högst trots bergvärme och solpaneler. För jag driver en 25 meters pool och 4 spabad med 30 grader i som jag fyller med champagne.

Tack för skattepengarna.
Citera
2022-01-12, 22:16
Medlem
Citat:
Skatten läggs på på priset så inget som kommer el-jättarna till del. Dvs, om energiskatten slopades skulle det medföra en direkt sänkning av beloppet på konsumentens elfaktura = pengar över för konsumenten.

Min fråga var alltså varför du tycker att det är skatterna till vår välfärd som skall sänkas och inte istället el-jättarnas höga priser och enorma vinster?
Citera
2022-01-12, 22:16
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Någon som vet vad Sverige tjänar på att exportera el?
Citera
2022-01-12, 22:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
All el är direktverkande - det är därför det finns en av/på knapp..

Nästa idiots som säger direktverkade el får stryk!

Förvånansvärt många tycks ha sovit på lektionerna i högstadiet.

Men jag tror uttrycket kommer från media o myndigheter o omfattar element som består av elektriska resistorer som avger värme direkt ut i rummet och som kopplas in direkt på elnätet. I princip glödtråd.
Citera
2022-01-12, 22:18
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Saudi är ett av länder som erhåller svenska skattepengar via SIDA...Det brukar gå till "skolprojekt" och kvinnoutbildning tex..

Araberna bara asgarvar och drar till Las Vegas och bränner pengarna på horor och knark.

Är du samma person som för en stund sedan skrev i tråden om kärnkraftverken att "De gamla kokar vatten på en löjligt låg nivå" vad gäller prisnivån?

OK, jag förstår...
Citera
2022-01-12, 22:19
Medlem
Citat:
Skatten läggs på på priset så inget som kommer el-jättarna till del. Dvs, om energiskatten slopades skulle det medföra en direkt sänkning av beloppet på konsumentens elfaktura = pengar över för konsumenten.

Men då kan ju staten inte få in sina pengar så att de kan importera 100.000 socialfall /år
Citera
2022-01-12, 22:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det överpriset på elen, 1.90, vill vi ju förstås ha tillbaka på elräkningen.

Extrema elpriser har lett till att staten gjort exceptionella vinster genom att sälja vår egen el till oss.

Covidbidrag till Svenskar o EU kostar. O som noterats så kostar även den växande populationen av useless eaters.
Citera
2022-01-12, 22:22
Medlem
Citat:
Sjukt att vi som gjorde saker för att hålla nere kWh inte får ett skit.. har haft det kallt i huset, inte dammsugit, inte tvättat på dagarna.. inte haft igång lamper eller julpynt i onödan.. duschat snabbt.. inte lagat mat i ugn etc

Hamnade på 1450 kWh 5400 kr. Har vanlig Svensson lön.

Har också en "vanlig" Svenssonlön därför har jag bundet elavtal. Betalat lite mer per månad de senaste åren, inte villig att ta risken. Tycker det känts uppenbart att detta skulle komma. Jag kommer få tillbaka hälften av min räkning.
Citera
2022-01-12, 22:22
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
All el är direktverkande - det är därför det finns en av/på knapp..

Man kan verkligen samla på legendariska idiot-citat från dig. Jag tror inte ens du trollar, du är genuint korkad.

Direktverkande el inom uppvärmning av fastigheter är där elen direkt värmer upp ett element som värmer upp luften.

Annars används el för värma upp vatten via en elpatron eller elpanna, och vattnet cirkulerar i elementen. Detta är billigare och är inte direktverkande el.

https://www.energimyndigheten.se/sna...t-hus/elvarme/

Hur lågt kan Flashback falla egentligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in