Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-19, 23:33
  #13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
.
Kan man inte avstå studiemedel och ta en utbildning?
Jovisst. Det är därför det är en hel del pensionister på vissa kurser.
Citera
2022-01-27, 06:05
  #14
Medlem
Tippar på att mindre firmor har bredare kunskapsbehov på sina anställda.

Där jag jobbar är vi drygt 15 anställda och projekten är ganska blandade, men minimum är HTML, CSS/SASS, JavaScript, C#, SQL och relationsdatabaser.

Sen är det en del jQuery, Typescript, Angular, MVC-API, Entity Framework.

Över det blir det kundsupport, räkna på jobb och lämna offerter, projektadministration och Azure DevOps, Git, fakturering.

Jag är självlärd via böcker och DVD-utbildningar. Numera finns online-kurser där man mot ett par hundralappar kan få en bra introduktion. Men räkna med ett par-tre års egenstudier och hobbyprojekt.

Sen finns ju egenanställningsföretag för de första jobben.
Citera
2022-01-27, 10:11
  #15
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Inte mer matematik än lite polynomberäkningar, dock har jag läst komplexa tal upp till Ma 4 på Komvux.

Angående matematik så beror det helt och hållet på vad man skall göra. Jag har läst 7-8 kurser i matematik på universitet nu, den första byggde vidare på Ma 4, sen började de spåra ur lite . Det där med att man måste kunna matte för att bli kod-apa är både sant och överdrivet på samma gång. Skall du hålla på med typ maskininlärning och data analys så behöver du kunna en jävla massa matematik, men för många saker behöver du inte så mycket matematik.

En grej som är bra är kanske lite grundläggande diskret matematik, man går lite djupare in på vad funktioner "egentligen är", särskilt viktigt om man skall hålla på med funktionell programmering då det typ mer eller mindre är applicerad diskret matematik. Algoritmer och datavetenskap i allmänhet beskrivs ofta i termer av diskret matematik.

I övrigt: Lär dig git, grundläggande användning av linux (inkl knacka terminaler), lär dig lite grundläggande C (det gör att du bättre förstår minneshantering, pekare osv), lite grundläggande om vad kompilatorer och interpretatorer är och vad skillnaden är.

Gå några kurser på universitet så du kan visa upp någonting. Vissa kurser är bara på 33%.
__________________
Senast redigerad av nordicwrath 2022-01-27 kl. 10:15.
Citera
2022-06-30, 20:04
  #16
Medlem
Lite gammal tråd nu, men om du ändå hade tänkt lägga ett år på självstudier kan du väl lika gärna läsa fristående kurser i ett år. Det kostar ju inget och du får "papper på det" även om du inte tar en hel examen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback