Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-09, 20:05
  #1
Medlem
DrDoaks avatar
Jag har toppat mina CSN-lån på utbildningar med (just nu) kass arbetsmarknad. I och med att corona hänger sig kvar i kanske några år till, funderar jag på att bli självlärd kodare. Jag kan inte gå någon mer CSN-berättigad utbildning, så den dörren är rätt stängd.

Ok, så jag vill bli kodapa på egenutbildningar. Jag tänker mig att jag får lära mig via e-böcker och andra resurser, youtube är nog lite ineffektivt enligt vad jag har förstått.

Nackdelar:
Inget formellt papper eller bevis... ever
Svårt att få anställning på större firmor
Svårt att veta var man ska hitta allt som behövs för att bli självgående

Fördelar:
Jag är inte en "typisk datanörd" vilket gör att jag har lite bättre mjuka sociala färdigheter
Erfarenheter från andra yrken eftersom jag är runt 40 bast
Har bedrivit eget företag inom en annan bransch så jag skulle nog kunna bli frilansare lättare

Eftersom de större företagen sätter höga krav på formella papper så tänker jag att iriktning mot appar och webb på mindre firmor eller frilans får bli min väg. De språk som borde ligga närmast är då C# och Javascript. Python sägs vara stort men är enligt ryktet också prestandamässigt kasst och funkar inte på mobiler, vilket gör att man blir låst till datorburkar.

Tror ni att jag kan göra det? Är det värt det jämfört med att bara vänta ut corona?

Det som framför allt driver mig är att man kan lära sig saker själv i stället för att stå med mössan i hand för juniora tjänster där det är krav på fem års erfarenhet som det är inom byggteknik. Det är vad jag tror i alla fall, men jag kanske har fel.
Citera
2022-01-09, 20:28
  #2
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag har toppat mina CSN-lån på utbildningar med (just nu) kass arbetsmarknad. I och med att corona hänger sig kvar i kanske några år till, funderar jag på att bli självlärd kodare. Jag kan inte gå någon mer CSN-berättigad utbildning, så den dörren är rätt stängd.

Ok, så jag vill bli kodapa på egenutbildningar. Jag tänker mig att jag får lära mig via e-böcker och andra resurser, youtube är nog lite ineffektivt enligt vad jag har förstått.

Nackdelar:
Inget formellt papper eller bevis... ever
Svårt att få anställning på större firmor
Svårt att veta var man ska hitta allt som behövs för att bli självgående

Fördelar:
Jag är inte en "typisk datanörd" vilket gör att jag har lite bättre mjuka sociala färdigheter
Erfarenheter från andra yrken eftersom jag är runt 40 bast
Har bedrivit eget företag inom en annan bransch så jag skulle nog kunna bli frilansare lättare

Eftersom de större företagen sätter höga krav på formella papper så tänker jag att iriktning mot appar och webb på mindre firmor eller frilans får bli min väg. De språk som borde ligga närmast är då C# och Javascript. Python sägs vara stort men är enligt ryktet också prestandamässigt kasst och funkar inte på mobiler, vilket gör att man blir låst till datorburkar.

Tror ni att jag kan göra det? Är det värt det jämfört med att bara vänta ut corona?

Det som framför allt driver mig är att man kan lära sig saker själv i stället för att stå med mössan i hand för juniora tjänster där det är krav på fem års erfarenhet som det är inom byggteknik. Det är vad jag tror i alla fall, men jag kanske har fel.
Du kan skriva webb-backend i Python (Django, Flask) men är tveksam till att man bygger så mycket webb med det i Sverige iaf, Python känns överlag ganska nischat för AI / Dataanalys samt server-stuff och hacking.
C# och JavaScript räcker väldigt långt, då kan man göra mycket och det efterfrågas extremt mycket på arbetsmarknaden.
Lär dig även lite SQL.
Citera
2022-01-09, 20:32
  #3
Medlem
31G350125s avatar
PHP är ett bra språk.
Citera
2022-01-09, 20:50
  #4
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
PHP är ett bra språk.

Nej
Citera
2022-01-14, 09:48
  #5
Medlem
DrDoaks avatar
Det känns som om jag redan har fått svar på min fråga. Tack till er som svarat!

En följdfråga blir då: kan jag bli självgående på ett år med självstudier? Jag är arbetslös, jobbar timmar men extremt lite, har ingen partner eller barn och husdjur att underhålla.

Är det någon som har gått den vägen och lyckats eller misslyckats? Hur var er resa?
Citera
2022-01-14, 10:10
  #6
Medlem
Nej det är inte värt det om du inte är väldigt duktig på att sälja dig själv och har en historia om att kunna sälja in dig själv i situationer där man har anlitat dig för något trots att du har relativt lite kompetens.
Ärligt talat så tror jag inte det spelar så mycket roll vad du och hur mycket du lär dig för om du får ett jobb av det kommer handla till 90% om din personlighet.
Du har en liten fördel i att du har en tidigare högskoleutbildning med förhoppninggsvis mycket matematik. Men din ålder är en stor nackdel.
Citera
2022-01-14, 14:03
  #7
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du har en liten fördel i att du har en tidigare högskoleutbildning med förhoppninggsvis mycket matematik.
Inte mer matematik än lite polynomberäkningar, dock har jag läst komplexa tal upp till Ma 4 på Komvux.
Citera
2022-01-14, 18:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Inte mer matematik än lite polynomberäkningar, dock har jag läst komplexa tal upp till Ma 4 på Komvux.

Okej du kan testa, men det är inte koda du egentligen ska träna på utan snarare att sälja dig själv. Kodkunskaperna kommer inte att sälja sig själv.
Citera
2022-01-17, 16:07
  #9
Medlem
På utbildningen Webbprogrammerare vid LNU finns samtliga kurser att läsa för utomstående. Även BTH's utbildning med samma namn har också samma upplägg, att alla kan ta del av kursinnehållet på utbildningarna. Dessa är nog dina bästa alternativ om du föredrar att fortbilda dig på svenska.

Annars är The Odin Project samt FreecodeChamp två sajter som många rekommenderar för att läsa sig koda.
Citera
2022-01-17, 19:54
  #10
Medlem
Känner att jag måste nämna Java. Det är lite äldre, men:

1. Det vanligaste server-side-språket globalt idag. Om du ska bli konsult (som det lät?) är det något som i princip alla stora företag har nånstans.

2. Java används för att koda appar på Android. För några år sen blev även Kotlin "officiellt" språk på Android, men det bygger på Java (det blir faktiskt java när man kompilerat) och man kan mixa de två språken om man vill.

3. Om man börjar från scratch som du finns det *väldigt* mycket dokumentation, etablerade bibliotek och andra resurser att ta genvägar med.

4. c# är väldigt likt Java. (Det finns en rolig historia här om att c# ÄR Java. Micro$oft gjorde en "dialekt" av java som inte var helt kompatilbel, Sun stämde dom och vips 3 månader senare välkomnades "C#" till världen)

Aja, smaken baken, bara lite mer kött på benen kanske.
Citera
2022-01-17, 21:57
  #11
Medlem
Är Yrkeshögskola på två år helt uteslutet?
Citera
2022-01-19, 23:27
  #12
Medlem
Det är vä roligare och mer givande att utbilda sig tillsammans med andra.

Dessutom så lär man sig väldigt mycket av att se hur andra gör. Jag har bara genom att sitta med andra lärt mig shortcuts jag inte visste fanns, principer för hur de navigerar runt i kod, hur de tänker när de debuggar, sätter upp sina utvecklingsmiljöer etc.

Även om man gillar självstudier så kan man ju då göra det senare. Men varför inte börja med att gå några programmeringskurser på högskola.

Själv tror jag att jag hade jättestor nytta av en lärare och kurskamrater medan jag kämpade med grunderna första månaden.
Samt en del avancerade kurser som kompilatorteori är sånt jag aldrig nånsin skulle kunnat tvinga mig genom med solopluggande.

Sen när man väl är varm i kläderna är det lätt att sitta hemma och lära sig nåt nytt språk eller ramverk.
Men just för grunderna och det mer komplexa - där tycker jag skolan är svårslagen.
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag har toppat mina CSN-lån på utbildningar med (just nu) kass arbetsmarknad. I och med att corona hänger sig kvar i kanske några år till, funderar jag på att bli självlärd kodare. Jag kan inte gå någon mer CSN-berättigad utbildning, så den dörren är rätt stängd
Kan man inte avstå studiemedel och ta en utbildning?
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-01-19 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback