Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-21, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Är du lite bakom? skulle tro det. Det hela är väldigt enkelt, du odlar en planta i en liten plasthink, sen hör och häpna så tar du med den hinken ut när plantan skall sättas i jord ute i naturen. Gödsla gärna lite och dra på lite växtnäring. Jag brukar odla mina gömda i högt gräs vid tågspåren mitt i ingenstans. Så de står i solljus merparten av dagen.

Det fattar ju jag också Men en hink som är 5-10 liter är ju inte super diskret att bära runt på i skogen. Klart jag vet att det går men känns inte som en super smidig idé. Sen kanske du har 10-30 små plantor, dvs 10-30 hinkar. Nu kanske du börjar förstå att det är ganska omständigt och inte direkt diskret. Du ska alltså springa en massa vändor med plantor som är 40cm höga och i hinkar dessutom. Plantor som oxå är ömtåliga. Du kommer mer eller mindre få springa som en galning vilket inte är så smart om man vill synas så lite som möjligt på sin spot. Gör som du tycker är bäst. Gav bara lite feeeback på din idé.
Citera
2022-02-21, 22:26
Medlem
Stor-Franks avatar
När man lägger ut en 8x40l bädd, "som en limpa" hur hög blir limpan?
Rötterna lär ju växa igenom bädden och ner i jorden?
Gör det något då om marken är av våtmarks karaktär? Dvs, lerig jord, dålig dränering, massor med näring.

Eller är det bättre att satsa på att göra bädd av jorden på plats och göra den luftigare med perlite?
Det är mycket vegetation runtom där jag kikat. Gräs, brännässlor, tistlar och all möjlig grönska
Senast redigerad av Stor-Frank 2022-02-21 kl. 22:48.
Citera
2022-02-23, 21:55
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
När man lägger ut en 8x40l bädd, "som en limpa" hur hög blir limpan?
Rötterna lär ju växa igenom bädden och ner i jorden?
Gör det något då om marken är av våtmarks karaktär? Dvs, lerig jord, dålig dränering, massor med näring.

Eller är det bättre att satsa på att göra bädd av jorden på plats och göra den luftigare med perlite?
Det är mycket vegetation runtom där jag kikat. Gräs, brännässlor, tistlar och all möjlig grönska

Tja runt 30cm hög skulle jag säga. Nej du behöver ingen perlite. Är lerjorden stenhård så är det nog bra att hacka lite. Men ja rötterna växer ner fint och tar sin fukt därifrån.
Matar du på med gräs och bös så kommer dina bästa vänner maskarna fixa så även lerjorden blir fin och full med bajs och gångar. Winning. Jobba med naturen inte mot.
Citera
2022-02-23, 22:03
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo visst
Tja runt 30cm hög skulle jag säga. Nej du behöver ingen perlite. Är lerjorden stenhård så är det nog bra att hacka lite. Men ja rötterna växer ner fint och tar sin fukt därifrån.
Matar du på med gräs och bös så kommer dina bästa vänner maskarna fixa så även lerjorden blir fin och full med bajs och gångar. Winning. Jobba med naturen inte mot.
Skitbra, tack!
Citera
2022-02-24, 06:56
Medlem
DamnDiddies avatar
Jag har bestämt mig...

Jag ska bara bära upp 2st 20L jord-påsar på nån bra plats (kanske inte FÖR soligt?? Tänker på att dom små groddarna kan torka sönder hur lätt som helst, då..?)

Sedan bara skära upp ena påsen på över-och-under-sidan, på den övre säcken, den undre jordsäcken bara på översidan, och göra hål i botten på den...altså bygge upp en jord-säck-odlings-bädd av två säckar på varandra, sonika..

Sedan bara sätta ner alla frön jag har, för-grodda hemma men icke för-odlade..

Men det som oroar mig är (inte sniglar, för dom brukar väll inte hänga ute på ett kalhygge, typ, eller?) är att det ska bli en riktigt het dag och att dom då ska dö bort i torkan nästan omedelbart...vad tror ni?

Sedan vattna och sedan hålla koll på vädret..

Några invändningar till min idé?
Citera
2022-02-24, 10:30
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Jag har bestämt mig...

Jag ska bara bära upp 2st 20L jord-påsar på nån bra plats (kanske inte FÖR soligt?? Tänker på att dom små groddarna kan torka sönder hur lätt som helst, då..?)

Sedan bara skära upp ena påsen på över-och-under-sidan, på den övre säcken, den undre jordsäcken bara på översidan, och göra hål i botten på den...altså bygge upp en jord-säck-odlings-bädd av två säckar på varandra, sonika..

Sedan bara sätta ner alla frön jag har, för-grodda hemma men icke för-odlade..

Men det som oroar mig är (inte sniglar, för dom brukar väll inte hänga ute på ett kalhygge, typ, eller?) är att det ska bli en riktigt het dag och att dom då ska dö bort i torkan nästan omedelbart...vad tror ni?

Sedan vattna och sedan hålla koll på vädret..

Några invändningar till min idé?

Tja det verkar inte särskilt genomtänkt öht.
Så liten jordvolymen torkar fort och ”alla” frön du har är förmodligen en dålig idé då 40L jord är till max 2plantor.
Inget gräs har mått dåligt av svensk sol. Det kan inte bli för mycket (förutsatt styrde är avhärdade).
Varför hitta på något eget när du kan luta dig mot folk som gjort det tidigare med gott resultat?
Citera
2022-02-24, 15:06
Medlem
DamnDiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo visst
Tja det verkar inte särskilt genomtänkt öht.
Så liten jordvolymen torkar fort och ”alla” frön du har är förmodligen en dålig idé då 40L jord är till max 2plantor.
Inget gräs har mått dåligt av svensk sol. Det kan inte bli för mycket (förutsatt styrde är avhärdade).
Varför hitta på något eget när du kan luta dig mot folk som gjort det tidigare med gott resultat?

Ok, men jag orkar fan inte bära med mig mer än 60L jord - men jag får helt eneklt köra på 2st femmade.. MEN, HUR, hur ska jag gå tillväga då??- bara sätta fröna i jorden och sedan springa iväg till stället med 5/10L vatten om det är en het, gassande dag?

OFFTOPIC: Fy satan va najs det känns, börjar kännas smått VÅR i luften - det är nästan så man blir lite sugen på att rulla upp lite grönt! Det kommer bli ett sant nöje att följa denna tråden...
Citera
2022-02-24, 16:05
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ok, men jag orkar fan inte bära med mig mer än 60L jord - men jag får helt eneklt köra på 2st femmade.. MEN, HUR, hur ska jag gå tillväga då??- bara sätta fröna i jorden och sedan springa iväg till stället med 5/10L vatten om det är en het, gassande dag?

OFFTOPIC: Fy satan va najs det känns, börjar kännas smått VÅR i luften - det är nästan så man blir lite sugen på att rulla upp lite grönt! Det kommer bli ett sant nöje att följa denna tråden...

Om du läser första posten så står det rätt bra hur det funkar och hur man ska göra för att slippa springa och vattna.
Visst kan du förodla dom lite men inte mkt mer än att de kommer upp och visar två bladpar och absolut inte så de blir rotbundna.
Senast redigerad av jo visst 2022-02-24 kl. 16:17.
Citera
2022-02-24, 16:35
Medlem
Citat:

Du kan dryga ut dina 60L jord med någon fin jord i anslutning till din plats och gör en bädd. Ta med dig en ikea påse (kostar 7kr), en liten spade och fyll upp den med den fina jorden från en annan plats och flytta till din spot och bygg din bädd. Det har jag gjort och fungerar utmärkt.

Driv upp i plastlåda!!!! På din spot. Har gjort det fleeeera gånger. Gå in på ICMAG och kolla svenska utomhustråden där. Har bilder på kanske 100 plantor där jag gjort så där. Bara lägga ett frö och hoppas på det bästa är inte att rekommendera. Har provat det och antingen äter fåglarna upp fröna eller så blir dom snigelmat. Ska du odla utomhus så behöver du fler frön. Det är mycket som kan snett. Kontakta seedheaven på mail och få något bra pris på ett gäng utomhusfrön. Han har ett gäng som bara ligger och som du kan få för en billig peng.
Citera
2022-02-28, 06:30
Medlem
Min kompis provade typhooner förut men dom plantorna vill ju inte mogna i tid innan augustins fuktighet kom förbi + mögel, trots förodling under 600hps när det var snö ute(han startade dom typ februari/mars/april!!. Dom blev riktigt maffiga (2m) men hann aldrig bli klara innan möglet kom förbi. han försökte flera sesånger men fick endast clear trichomes som gjorde han ultra paranoid, mindfuckat rus, inte trevligt!

Vill gärna höra era åsikter angående strains. Royal queen seeds vs seedheaven? Min kompis har tillgång till RQS frön nu, så han tycker att det kanske är onödigt att riskera tullen med danska shoppen/nordicgenetics. Det kan förstöra allt för honom om det reggas och noteras vid frakt.
Citera
2022-02-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Min kompis provade typhooner förut men dom plantorna vill ju inte mogna i tid innan augustins fuktighet kom förbi + mögel, trots förodling under 600hps när det var snö ute(han startade dom typ februari/mars/april!!. Dom blev riktigt maffiga (2m) men hann aldrig bli klara innan möglet kom förbi. han försökte flera sesånger men fick endast clear trichomes som gjorde han ultra paranoid, mindfuckat rus, inte trevligt!

Vill gärna höra era åsikter angående strains. Royal queen seeds vs seedheaven? Min kompis har tillgång till RQS frön nu, så han tycker att det kanske är onödigt att riskera tullen med danska shoppen/nordicgenetics. Det kan förstöra allt för honom om det reggas och noteras vid frakt.

Driver upp under en hps lampa i februari, mars…. ? Det är en utomhusstrain av en anledning. Kolla på trikomer är ju ingen idé. Vad är grejen med att Typhoon går till augusti? Mina gick till början på september. Odlar runt 60 breddgraden. Den jag odlade var en korsning, Pekutyphoon. Men är ganska säker på att det är ingen skillnad på hur man odlar en Typhoon med pekutyphoon. Mögel kommer alltid förr eller senare. Men mögel i augusti låter lite konstigt. Mina hade fett luftiga buds och var ganska mögeltåliga. Mögeltåliga betyder inte att dom INTE möglar utan betyder att dom inte möglar lika lätt. Om du tyckte att Typhoon möglar enkelt så kör på dina RQ så får du se…..
Citera
2022-02-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Driver upp under en hps lampa i februari, mars…. ? Det är en utomhusstrain av en anledning. Kolla på trikomer är ju ingen idé. Vad är grejen med att Typhoon går till augusti? Mina gick till början på september. Odlar runt 60 breddgraden. Den jag odlade var en korsning, Pekutyphoon. Men är ganska säker på att det är ingen skillnad på hur man odlar en Typhoon med pekutyphoon. Mögel kommer alltid förr eller senare. Men mögel i augusti låter lite konstigt. Mina hade fett luftiga buds och var ganska mögeltåliga. Mögeltåliga betyder inte att dom INTE möglar utan betyder att dom inte möglar lika lätt. Om du tyckte att Typhoon möglar enkelt så kör på dina RQ så får du se…..

Tror inte du förstår hur strains fungerar när du säger "de e ju en utomhus strain av en anledning". Det är tomater också men dom måste ändå förodlas inne i svenskt klimat för att verkligen bli färdiga. Med förodling så blir RQS frön färdig i slutet av juli. Man kan till och med lyckas med två harvest på en sesång! Fullvuxna buds med amber trics så ruset blir balanserat och man slipper nojjan som finns vid typhoneerna. RQS northern light tål en hel del regn också, det vet jag enligt erfarenhet. Man måste förodla typhoon sedan placera den ute för att ha någon chans till buds över huvudtaget. September? Fyfan, det regnar och är rejält blött då. Verkar som enda chansen att få fullt mogna typhooner är att starta i december-januari, alternativt placera dom under plast-tak emot regnet vilket inte är rimligt vid guerilla growing.

Nybörjare som vill ha garanterad skörd utan strul, och diskret storlek på plantan: Satsa på Northern Light auto, Royal Dwarf, Fast Bud / quick one. Man kan ha 15 Northern Light RQS plantor i full blom ute och knappt känna lukten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in