• 1
  • 2
2022-01-07, 19:29
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Hur tycker du kålen blir om du inte förväller den innan du fryser den?
Jag tycker som ett par andra att der funkar OK att frysa vitkål som den är, beroende på vad den ska användas till.

Varför menar du att man måste förvälla den?

Fibrerna i den sprängs och det blir mos och skit av eländet när man tinar det.
Citera
2022-01-07, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fibrerna i den sprängs och det blir mos och skit av eländet när man tinar det.

Nejdå.
Det är inga fibrer som sprängs.
Det går jättebra att frysa vitkål rå.
Prova själv så märker du.
Citera
2022-01-08, 03:54
Medlem
LemPicas avatar
Det låter ju bra.
Jag har just nu nästan 3 kg vitkål hemma (beställde 1,5 kg) så jag har ingen lust att tillaga allt på ett bräde.
Tänkte portionsförpacka och frysa in så att jag kan ta fram lagom mängd vid matlagning.

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Blir lite genomskinligare men ska du ha den i maträtter spelar det ingen större roll. Jag hackar ofta upp vitkål och använder i thaimat bland annat och det blir helt okej. Jag frös in ett helt huvud i höstas som jag tinade i kylen sedan för det är ett enkelt sätt att få loss bladen till kåldolmar istället för att koka loss dem.
Citera
2022-01-08, 13:59
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Det låter ju bra.
Jag har just nu nästan 3 kg vitkål hemma (beställde 1,5 kg) så jag har ingen lust att tillaga allt på ett bräde.
Tänkte portionsförpacka och frysa in så att jag kan ta fram lagom mängd vid matlagning.
Ja, jag har aldrig upplevt att det blir mosigt. Fryser jag hela huvuden till kåldolmar så blir bladen förstås lite genomskinliga, sladdriga och mjuka men det är ju toppen när man ska vika in fyllningen och smaken blir ingen skillnad. Övrig fryst hackad kål tinar jag inte före tillagning utan slänger rakt i stekpannan/grytan och det blir jättebra.

Å andra sidan står sig vitkål väldigt länge i kylskåpet så känn ingen stress att du måste frysa in en massa nu på en gång. Även om den blir lite ful på skärytan så är det bara att ta bort lite så är den fin igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in