2022-01-07, 14:53
Medlem
Jag har fullmakt för min mammas konto och som jag förstår gäller det alla transaktioner.

Hon har ca 70k kvar och hamnade i skuldsituation (stämde nån i domstol och dennes advokat vill ha betalt fast från henne pga att hon inte närvarade, dvs tredskodom).

Jag har ansökt att de skall hålla inne kraven (inhibition) tills saken är laga kraft, ändå kommer brev från kronofogden att det är krav på nästan allt hon har.

Detta ovan är egentliga sanningen men som jag inte sa till banken, jag försökte först överföra alla hennes pengar till mitt konto undan advokaten och de på banken blev misstänktsamma och sa nej. De frågade vad syftet är och min hittapåhistoria tyckte de inte stämde riktigt.

Bestämde då att överföra bitvist och det funkade bättre, idag är det ca 4k kvar och jag tänkte överföra resten. Då blev hon på telefon misstänksam angående fullmakten, var borta ca 10 minuter och sa sen nej pga att hon talat med jurister. Hon sa också att jag har senast överfört 35k och sen 30k och vad skulle de till ? Hon tyckte min hittapåhistoria inte stämde.

Så det var ett tvärt nej, inget "kom tilbaka senare" eller annat. Det jag undrar är ifall dom på banken kan anmäla till KFM att frysa eller ta pengarna för att jag beter mig misstänksamt eller nåt sånt.

Jag vet inte vad de har för regler eller möjligheter, så kanske nån här vet. Kan de göra nåt i form av ta pengarna ?
Citera
2022-01-07, 15:02
Medlem
Har du giltig fullmakt så kan dom inte det, nej. Är din mamma intresserad av en betalningsanmärkning är nästa fråga, med eventuell utmätning som följd?
Citera
2022-01-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du giltig fullmakt så kan dom inte det, nej. Är din mamma intresserad av en betalningsanmärkning är nästa fråga, med eventuell utmätning som följd?
Hon är på äldrevård och knappt medveten om saker så jag vet inte. Men var det inte utmätning det var redan frågan om ?

Asså det jag är rädd för är att banken kanske sätter nån spärr (eller hur det nu funkar) på pengarna.
Citera
2022-01-07, 15:14
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesgo
Jag vet inte vad de har för regler eller möjligheter, så kanske nån här vet. Kan de göra nåt i form av ta pengarna ?

Kronofogden kan kräva tillbaka pengarna och gör förhoppningsvis det.
Citera
2022-01-07, 15:18
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

"Det är inte brottsligt att inte kunna betala sina skulder. Däremot om gäldenären beter sig vårdslöst eller svikligt gentemot sina borgenärer kan detta vara brottsligt. Det är t ex brottsligt av gäldenären att förstöra egendom i syfte att inte betala sina skulder eller gömma undan tillgångar från Kronofogden."

De har väldigt bra lagstöd för att ta tillbaka pengar som du överfört i syfte att gömma dem från skulder, speciellt om man gjort det efter man blev uppmärksammad att det fanns en skuld på tillgången man försöker gömma. Du kommer förmodligen bli återbetalningsskyldig till din mamma och i förlängningen kronofogden när de spårar var pengarna tog vägen (de kan fråga banken).

Exempel är när en förälder är på väg att dö med skulder och arvingarna inte vill gå arvlösa och försöker smita med alla likvida tillgångar.
Citera
2022-01-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Kronofogden kan kräva tillbaka pengarna och gör förhoppningsvis det.
Det finns lagstöd alltså ? Från annans konto ?
Citera
2022-01-07, 15:21
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Det finns lagstöd alltså ? Från annans konto ?

Ja självklart! Trodde du det bara va att skicka iväg pengarna om man har skulder och så va det lugnt?
Citera
2022-01-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
"Det är inte brottsligt att inte kunna betala sina skulder. Däremot om gäldenären beter sig vårdslöst eller svikligt gentemot sina borgenärer kan detta vara brottsligt. Det är t ex brottsligt av gäldenären att förstöra egendom i syfte att inte betala sina skulder eller gömma undan tillgångar från Kronofogden."

De har väldigt bra lagstöd för att ta tillbaka pengar som du överfört i syfte att gömma dem från skulder, speciellt om man gjort det efter man blev uppmärksammad att det fanns en skuld på tillgången man försöker gömma. Du kommer förmodligen bli återbetalningsskyldig till din mamma och i förlängningen kronofogden när de spårar var pengarna tog vägen (de kan fråga banken).

Exempel är när en förälder är på väg att dö med skulder och arvingarna inte vill gå arvlösa och försöker smita med alla likvida tillgångar.
Aha tack
https://lawline.se/answers/ar-det-br...a-sina-skulder

De misstänker alltså ett möjligt "brott mot borgenär" på banken. Kan banken anmäla eller agera annat utan att nån egentligen har ett krav i nuvarande läge ?
Citera
2022-01-07, 15:52
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Aha tack
https://lawline.se/answers/ar-det-br...a-sina-skulder

De misstänker alltså ett möjligt "brott mot borgenär" på banken. Kan banken anmäla eller agera annat utan att nån egentligen har ett krav i nuvarande läge ?

Banker har väldigt stora krav på sig att veta var pengarna tar vägen efter de återkommande pengatvättskandalerna som de haft, så misstänker de något och din story verkar suspekt kommer de sätta sig på tvären och kan frysa konton tills de fått konkreta bevis på motsatsen. Om banken är medveten om skulden hos kronofogden kan de ha fått mandat för att frysa pengarna.

Oavsett vad banken gör så har du förmodligen begått en brott när du överfört pengar i syfte att undvika att betala en aktuell/kommande skuld (som är fastställd). Att du försöker det med en jurist av alla människor är ju inte det smartaste då de vet den aktuella lagen eller garanterat känner någon som vet lagen grundligt och kommer agera för att driva in skulden omgående.
Citera
2022-01-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Att du försöker det med en jurist av alla människor är ju inte det smartaste då de vet den aktuella lagen eller garanterat känner någon som vet lagen grundligt och kommer agera för att driva in skulden omgående.
Det var ingen jurist, det var bankens kundtjänst på telefon. Hon i sin tur sa att hon talat med en jurist.

Det finns i nuläget ingen skuld, däremot kan den uppkomma i framtiden. Tror faktist att hon kan vinna rättegången ifråga. Men ändå,
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Ja självklart! Trodde du det bara va att skicka iväg pengarna om man har skulder och så va det lugnt?
tack så väldigt för era svar, jag kan inget om sånt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in