Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Jag har bott hos många hyresvärdar där man får en introduktion när man flyttar in, alltså en mapp med info om att bo hos dom. Där brukar det finns en instruktion om att man ABSOLUT inte får borra i badrummet under några som helst omständigheter och om detta behöver göras ska man kontakta hyresvärd eller vaktmästare.
Egentligen är detta lite överdrivet för det går alldeles utmärkt att reparera ett tätskikt som någon borrat i. Problemet är att det inte är godkänt som tätskikt och skulle det senare uppkomma en fuktskada så täcks det inte av försäkringen om det skulle komma fram att man gjort detta.
Men har du ingen egen hemförsäkring? För ibland finns det täckning för sådana här saker och då är det ju bara en självrisk som ska betalas.
Jag tror absolut att det förbudet kommer från att man inte vill att vilken klåpare som helst ska borra i en sån känslig miljö med allt vad det innebär och därför tar det säkra före det osäkra. Som du säger så kan man alltid höra med fastighetsvärden om de kan sätta upp det man önskar. Då ska man givetvis också begära att de lämnar ett intyg på att de verkligen gjort det så de inte "glömmer" det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Bullshit. Fackmannamässigt utfört betyder inte att det är gjort av en byggfirma, utan att det är gjort enligt branschregler. Och att ta hål i våtrum är inte något som är förbjudet enligt branschregler även om man ska undvika det i möjligaste mån.
Men eftersom det är helt omöjligt att alltid undvika håltagning så är det godkänt om man följer de riktlinjer som finns. Dvs att "kladda" med silikon.
Som jag sa ovan så tror jag att man är extra restriktiv med badrum för man vet hur klumpiga folk är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Det förekommer absolut helt vansinniga krav från hyresvärdar för ett relativt normalt slitage. Det är tyvärr lite det som är problemet med hyresbostäder.
Nu handlar ju denna tråd huvudsakligen om badrumsborrning i nyrenoverade badrum, och det är ju rent korkat att borra i ett sådant, särskilt i hyresrätter och gemensamhetsboenden generellt.
Jag kan verkligen inte juridiken så väl, men man har rätt att sätta upp saker och borra i en HR, dock kan badrum vara undantagna av lätt insedda skäl. Sen kan det mycket väl vara så att hyresvärdarna vet hur klåparaktigt folk kan borra och vilka skador det kan ge och därför säger man för ren säkerhet och enkelhet att man som boende inte får borra just badrummet. Men man kan alltid fråga sin värd om de kan sätta upp det man önskar så att det blir fackmannamässigt utfört.