Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-07, 01:43
  #1
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...forsok-tranas/
07 januari 01:39, Mord/dråp, försök, Tranås

En misstänkt skottlossning har skett i centrala Tranås. Två personer är skadade och förda till sjukhus. Polisen är på plats och utreder.

Vid 00.17 fick polisen in ett flertal samtal om en misstänkt skottlossning på Tranåskvarnsgatan i centrala Tranås. Relativt snabbt kunde det konstateras att fler än en person var skadad. I nuläget vet polisen om två personer som uppvisat skador och kommer vårdas på sjukhus för sina skador. Deras skadeläge är inget polisen kommer att kommentera.

Ett flertal patruller har åkt till platsen och en avspärrning har upprättats. En förundersökning är inledd där rubriceringarna bland annat är två fall av försök till mord. Avspärrningarna kommer att vara aktiva till dess att tekniker är klara med en brottsplatsundersökning. I samband med händelsen har polisen genomfört ett antal åtgärder i jakten på misstänkt gärningsperson/personer. I det arbetet har en person tagits med för förhör.

Polisen har redan inledningsvis pratat med ett flertal inringare som uppmärksammat händelsen men är ändå intresserade av att alla hör av sig som kan bidra med information om vad som hände. Har du några iakttagelser från Tranåskvarnsgatan eller annat som kan kopplas till händelsen? Ring polisen på 114 14 och be om att få lämna tips i ärendet. Har du akuta uppgifter om misstänkta gärningsmän eller liknande, ring 112.
Citera
2022-01-07, 02:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://polisen.se/aktuellt/handelse...forsok-tranas/
07 januari 01:39, Mord/dråp, försök, Tranås

En misstänkt skottlossning har skett i centrala Tranås. Två personer är skadade och förda till sjukhus. Polisen är på plats och utreder.

Vid 00.17 fick polisen in ett flertal samtal om en misstänkt skottlossning på Tranåskvarnsgatan i centrala Tranås. Relativt snabbt kunde det konstateras att fler än en person var skadad. I nuläget vet polisen om två personer som uppvisat skador och kommer vårdas på sjukhus för sina skador. Deras skadeläge är inget polisen kommer att kommentera.

Ett flertal patruller har åkt till platsen och en avspärrning har upprättats. En förundersökning är inledd där rubriceringarna bland annat är två fall av försök till mord. Avspärrningarna kommer att vara aktiva till dess att tekniker är klara med en brottsplatsundersökning. I samband med händelsen har polisen genomfört ett antal åtgärder i jakten på misstänkt gärningsperson/personer. I det arbetet har en person tagits med för förhör.

Polisen har redan inledningsvis pratat med ett flertal inringare som uppmärksammat händelsen men är ändå intresserade av att alla hör av sig som kan bidra med information om vad som hände. Har du några iakttagelser från Tranåskvarnsgatan eller annat som kan kopplas till händelsen? Ring polisen på 114 14 och be om att få lämna tips i ärendet. Har du akuta uppgifter om misstänkta gärningsmän eller liknande, ring 112.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...ning.afOoRcrm6
Citera
2022-01-07, 02:05
  #3
Medlem
Alezandaars avatar
Vad är Tranås för ställe? Aldrig hört talas om.
Citera
2022-01-07, 02:55
  #4
Medlem
Massonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Vad är Tranås för ställe? Aldrig hört talas om.
Smålands Högland (många orter däribland Tranås) många gängkriminella (typ highlands mc) med klubbens namn överst på västarna .

Obs en äldre text , men ändå gällande Tranås.
Tranås pekas ut som en av åtta orter i södra Sverige där en stödgrupp till Outlaws som kallar sig Loyalty BFL Sweden, har etablerat sig.

Outlaws expanderar just nu kraftigt i Sverige och polisen befarar bråk mellan dom och de rivaliserande mc-gängen Hells-Angels och Bandidos.

Måste tilläggas - att det kan handla om detta.
__________________
Senast redigerad av Massonite 2022-01-07 kl. 03:16.
Citera
2022-01-07, 03:02
  #5
Medlem
Drooids avatar
"Två män skadade efter skottlossning i Tranås"
SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...sning-i-tranas
Citat:
Två män i 30-årsåldern är skadade och har förts till sjukhus med oklart skadeläge, båda ska dock varit vakna och talbara när polisen kom till platsen.
Citat:
– Det har skett utomhus, centralt på allmänplats men enligt vittnesuppgifter så har det varit riktat mot de drabbade.
Citat:
De båda männen är kända av polisen sedan tidigare och enligt polisens inledande uppgifter så har det varit någon form av uppgörelse mellan kriminella, och är inte en fara för allmänheten.
Edit: Jag blev uppmärksammad på att mina citeringar skiljer sig från nuvarande artikel. Mina var det som stod i artikeln när jag postade!

"Två skadade efter skottlossning i Tranås"
Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sning-i-tranas
Citat:
– Det är för tidigt för att säga så mycket om deras tillstånd. De var vakna och talbara när patrullerna kom till platsen, men mitt intryck är att en av dem framstår som mer skadad än den andre, säger Tommy Thorngren. [presstalesperson vid polisen i region öst]

– Men vi har inlett en förundersökning om mordförsök, så det säger ju att det är allvarligt.
Citat:
Polisen söker nu personer som har iakttagelser från Tranåskvarnsgatan eller annat som kan kopplas till händelsen.

– Skottlossningen inträffade väldigt nära resecentrum. Det är inte en tidpunkt på dygnet då det är jättemycket rörelse, men vi har ett flertal personer som hört av sig redan.
"Stor polisinsats efter skottlossning i Tranås – två till sjukhus"
Tranås tidning (låst): https://www.tranastidning.se/2022-01...a-till-sjukhus
__________________
Senast redigerad av Drooid 2022-01-07 kl. 03:28.
Citera
2022-01-07, 03:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
"Två män skadade efter skottlossning i Tranås"
SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...sning-i-tranas

De båda männen är kända av polisen sedan tidigare och enligt polisens inledande uppgifter så har det varit någon form av uppgörelse mellan kriminella, och är inte en fara för allmänheten.


Artikeln du länkar säger säger även detta (säger emot det du citerade):
Det har skett utomhus, centralt på allmänplats men enligt vittnesuppgifter så har det varit riktat mot de drabbade. Men det är som alltid när man skjuter på allmänplats, då finns det en risk för allmänheten, säger Tommy Thorngren vid polisen
Oklart varifrån SVTs Maja Nilsson fått uppgiften att det inte skulle vara en fara för allmänheten. Det finns flera exempel där allmänhet drabbats vid skjutvapenvåld mellan kriminella. På sin facebooksida gillar SVTs Maja vänsterextrema Expo.
Citera
2022-01-07, 03:17
  #7
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Smålands Högland (många orter däribland Tranås) många gängkriminella (typ highlands mc) med klubbens namn överst på västarna .

Obs en äldre text , men ändå gällande Tranås.
Tranås pekas ut som en av åtta orter i södra Sverige där en stödgrupp till Outlaws som kallar sig Loyalty BFL Sweden, har etablerat sig.

Outlaws expanderar just nu kraftigt i Sverige och polisen befarar bråk mellan dom och de rivaliserande mc-gängen Hells-Angels och Bandidos.

Ah, tack! Finns tydligen i alla hålor nu för tiden. Om det nu är dom eller några runtomkring dom det handlar om här..
Citera
2022-01-07, 03:21
  #8
Medlem
Uppdatering 02.45
De skadade personerna är två män i 30-årsåldern. De är kända av polisen sedan tidigare och av de inledande uppgifterna finns en del som talar för att det rör sig om någon form av uppgörelse mellan kriminella individer.

Polisen jobbar fortsatt med insamlande av uppgifter, den tekniska brottsplatsundersökningen och jakten på gärningsperson eller personer.


Uppdatering 03.12
Den person som togs med på förhör är nu anhållen av åklagare som misstänkt i ärendet. Det rör sig om en man i 50-årsåldern som i nuläget är misstänkt för medhjälp till försök till mord.
Citera
2022-01-07, 04:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010


Uppdatering 03.12
Den person som togs med på förhör är nu anhållen av åklagare som misstänkt i ärendet. Det rör sig om en man i 50-årsåldern som i nuläget är misstänkt för medhjälp till försök till mord.[/indent]

För mig känns åldern på den anhållne som lite ovanligare. Jag vet inte men jag får en svag känsla av att vi inte har att göra med det gamla vanliga dvs. araber vs. afrikaner i olika kombinationer.
Citera
2022-01-07, 04:38
  #10
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
För mig känns åldern på den anhållne som lite ovanligare. Jag vet inte men jag får en svag känsla av att vi inte har att göra med det gamla vanliga dvs. araber vs. afrikaner i olika kombinationer.
Jag reagerade också på åldern. Släkter eller 'klaner' som är oense?
Om jag skulle spekulera fritt, många vittnen på plats när polisen anländer. De berättar vem som har gjort vad och vem som är skyldig. Polisen tar med sig ett 'vittne'. Efter lite slagningar i ASP:en så förstår de vad som kan ligga bakom.
__________________
Senast redigerad av Drooid 2022-01-07 kl. 04:44.
Citera
2022-01-07, 04:40
  #11
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
För mig känns åldern på den anhållne som lite ovanligare. Jag vet inte men jag får en svag känsla av att vi inte har att göra med det gamla vanliga dvs. araber vs. afrikaner i olika kombinationer.

Har väl iofs hänt förr att konflikter mellan invandrare blivit en familjeangelägenhet där pappor och farbröder ska hjälpa till.. Ska jag gissa så är det gm av utländsk härkomst och den häktade en anhörig till gm.. Men håller med om att hans ålder sticker ut
Citera
2022-01-07, 05:14
  #12
Medlem
Tranås är en håla.
Åldern pekar åt trötta motorcykelklubbar. Jag tror att det pågår några långsamma försök att etablera klubbar som HA och Bandidos hatar. Skäggiga gubbar som smyger i landsortshålor.

Det som talar mot är:

En misstänkt gripen.

Annars är det väl som redan antytts. Klanfejd eller invandrarsläkter som pangar utan planering och med låg impulskontroll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback