Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-11, 23:19
  #73
Medlem
lillaHedvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
En annan skåning som kan prata vilken dialekt han vill helt perfekt är den gamle Hasse Alfredsson.

Märkligt med Kattis dialektproblem. Hon ska ju vara så musikalisk, det trodde jag gjorde att man snappade satsmelodier.

Jo, helt rätt att musikaliska människor uppfattar och kan härma språkmelodier bättre än vanliga dödliga. Men jag tror att svaret kan finnas i just det att det kallas P1-svenska. Det blir en slags tillhörighet med förebilder. Det brukar vara journalister och gärna inom kultursvären som man lägger sig till med det här. Christofer Barnekow är ytterligare ett exempel. Jag tror inte att de vill lära sig svenska fullt ut. Det blir ett ideal och de vill sticka ut.

Så tror iaf jag
__________________
Senast redigerad av lillaHedvig 2014-08-11 kl. 23:24.
Citera
2014-08-12, 01:29
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
Kattis pratar sk P1-svenska, dvs den rotvälska som uppstår när en skåning försöker prata rikssvenska. Man tar bort de skorrande r-en, men behåller diftongerna (språkmelodin).

Andra som lagt sig till med denna avart av dialekt är Louise Epstein på P1 och hon den där Italien-corren, som t om gör reportage om fotboll. Har bl a intervjuat skitstöveln Zlatan när han spelade i Italien. Kristina Appelin heter hon.

Exempel på skåningar som lärt sig prata svenska fullt ut (och dessutom kan växla mellan dialekterna) är Siw Mamkvist (hm, nåja) och Jan Malmsjö.

Snacket om att Kattis är dryg tror jag lika lite på som sånt som Se & Hör skriver. Skitsnack som uppstår bara för att folk vill göra sig märkvärdiga. Anledningen till att ni tror på sånt skitsnack och dessutom för det vidare, är att ni vill tro på det därför att ni älskar skitsnack och skandaler. Utan er skulle inte skvallertidningar och kvällspressen överleva. Jävligt lågt stående individer är ni.

Kristina Kappelin pratar fruktansvärt äckligt!
Citera
2014-08-12, 07:58
  #75
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Kristina Kappelin pratar fruktansvärt äckligt!

Det brukar PK-tanter göra. Kattis kvalificerar också in som PK-tant.
Citera
2015-05-19, 21:30
  #76
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/kattis-ahlstrom-lamnar-bris/

Någon som har mer information? Pressreleasen känns väldigt tillrättalagd. Ligger det en hund begraven här?
Citera
2015-05-19, 21:45
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarIIII
http://www.dn.se/ekonomi/kattis-ahlstrom-lamnar-bris/

Någon som har mer information? Pressreleasen känns väldigt tillrättalagd. Ligger det en hund begraven här?
Naturligtvis! Nämner man inget om vad hon gottvidare till så står det inte rätt till.
Citera
2015-05-20, 07:05
  #78
Medlem
Hon syns inte så mycket på tv nu,men vem är intresserad va Kattis Ahlström? Jag har aldrig gillat henne men det är bara min åsikt.
Citera
2015-05-20, 10:33
  #79
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarramir
Hon syns inte så mycket på tv nu,men vem är intresserad va Kattis Ahlström? Jag har aldrig gillat henne men det är bara min åsikt.
Nej, det senaste hon ledde i TV var väl Kattis & Company och Dansfeber, det var 2009-2010.

Å andra sidan ha hon haft fullt upp med annat:

2006-2010 - chefredaktör för ICA-kuriren.
2012-2015 - generalsekreterare för BRIS.

Nu lämnar hon BRIS, får se vart hon tar vägen sedan.
Citera
2015-05-20, 11:13
  #80
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarramir
Hon syns inte så mycket på tv nu...

Hon var med i något avsnitt av Intresseklubben förra säsongen.
Citera
2015-08-14, 10:22
  #81
Medlem
Läser intervjun i tidningen Chef med henne idag......ursäkta har hon lyckats med något överhuvudtaget?
Oftast lämnar hon med svagare bolag/organissationer bakom sig än när hon kom.
Den sk hype faktorn talade sitt tydliga språk när hon lanserade sin egen tidning. = en av ICAs största förluster någonsin.
Citera
2015-08-14, 20:38
  #82
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Mycket dryg. Talar dessutom fejkskånska för att göra sig viktig.
Nej, nej, NEJ! Hon är uppvuxen i Lund och talar den sorts ickedialekt som skåningar som försöker prata rikssvenska talar. Finns många; Måns Zelmerlöw, Johan Wester, John Polman, Systrarna Ahlström. Listan kan göras lång på personer som av olika anledningar försökt göra sig av med sin skånska. Det är mycket lätt att höra denna märkliga rotvälska; helt bytt från tungrots-r till tungspets- dito men utan att lyckas slipa bort diftongerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diftong

Personligen tycker jag det är synd att försöka polera bort exempelvis en trivsam lundaskånska och byta sin ursprungsdialekt mot något slags hemgjort försök att tala rikssvenska. Jag tycke detta signalerar osäkerhet och vilja att vara någon man inte är, vilket blir särskilt taffligt när man inte lyckas med sin föresats att byta dialekt. Istället är det väl bättre att "slipa av" sin dialekt om den är alldeles för svårbegriplig.

Jag tycker detta fenomen är vidrigt.

Summa summarum: Var stolt över din dialekt i allmänhet och din skånska i synnerhet och sluta upp med att försöka förställa dig. Då kommer du att bli tagen på större allvar och inge mer förtroende.
Citera
2015-08-14, 21:01
  #83
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Nej, nej, NEJ! Hon är uppvuxen i Lund och talar den sorts ickedialekt som skåningar som försöker prata rikssvenska talar. Finns många; Måns Zelmerlöw, Johan Wester, John Polman, Systrarna Ahlström. Listan kan göras lång på personer som av olika anledningar försökt göra sig av med sin skånska. Det är mycket lätt att höra denna märkliga rotvälska; helt bytt från tungrots-r till tungspets- dito men utan att lyckas slipa bort diftongerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diftong

Personligen tycker jag det är synd att försöka polera bort exempelvis en trivsam lundaskånska och byta sin ursprungsdialekt mot något slags hemgjort försök att tala rikssvenska. Jag tycke detta signalerar osäkerhet och vilja att vara någon man inte är, vilket blir särskilt taffligt när man inte lyckas med sin föresats att byta dialekt. Istället är det väl bättre att "slipa av" sin dialekt om den är alldeles för svårbegriplig.

Jag tycker detta fenomen är vidrigt.

Summa summarum: Var stolt över din dialekt i allmänhet och din skånska i synnerhet och sluta upp med att försöka förställa dig. Då kommer du att bli tagen på större allvar och inge mer förtroende.

Är själv från Lund och pratar liknande men har aldrig försökt att slipa bort skånskan så det har inte med det att göra. Finns ett antal som pratar så i Lund. Misstänker att det har att göra med den stora uppblandningen av folk som är inflyttade pga universitetet och sedan lär sig barnen den skånska diftongen men har inte dialekten i övrigt.
Citera
2016-03-21, 12:42
  #84
Medlem
Har hon inte gått upp i vikt lite? Såg henne på en trailer i SVT, där er hon ganska fårad och gammal ut. Är hon på nån Spa-behandling eller nåt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback