Citat:
Ursprungligen postat av
Spejlarn
Eller inte!
Säljaren förlorar inget!
Säljaren kan säga: Du har till juli månad på dig att ordna bolån ( Då faller det inom ramen för 6 mån för banken)
Ponera att jag som köpare ångrar mig under juli månad, då är det bara för säljaren att lägga ut huset på hemnet igen.
F.K så har huset inte ens gått ut på hemnet, vilket har gett mig ett bra pris på huset.
Kommer den ut på hemnet så kommer priset def öka med flera 100K
Plus, jag som köpare är 100% på att jag/vi vill ha huset, och man kan alltid betala en deposition till mäklaren/säljaren som dras av summan på huset, så absolut finns det intresse
Även om allt ser bra ut för er idag så är tio månader en oerhört lång tid i detta sammanhang.
Så mycket oförutsett kan ske.
Den dag du betalar handpenningen (10%) till mäklarens klientmedelskonto är affären rent ekonomiskt avslutad för mäklarens del. Mäklaren får nämligen då sitt arvode.
Självklart vill denne därför alltid ha en så snabb kontraktsskrivning som möjligt.
Om ni skriver på ett köpeavtal utan förbehåll tar säljaren endast en obetydlig risk om du skulle misslyckas med att ordna banklån. Detta gäller även om du skulle ”ångra dig” vilket är ett avtalsbrott.
Då får säljaren behålla handpenningen och börja om med försäljningen.
Om säljaren däremot accepterar ett förbehåll om att ditt banklån ska beviljas så ska du vara väldigt tacksam.
Tror tyvärr för din del att den chansen är liten.
Mäklaren har normalt inga synpunkter på det eftersom det är en mycket vanlig standardklausul.
Mäklaren bör dock i detta fall bestämt avråda från det.
Själv skulle jag aldrig ens överväga det.
Jag skulle välja en köpare utan förbehåll alla dagar i veckan även med ett lägre bud.