• 2
  • 3
2022-01-09, 23:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Eller inte!
Säljaren förlorar inget!

Säljaren kan säga: Du har till juli månad på dig att ordna bolån ( Då faller det inom ramen för 6 mån för banken)
Ponera att jag som köpare ångrar mig under juli månad, då är det bara för säljaren att lägga ut huset på hemnet igen.
F.K så har huset inte ens gått ut på hemnet, vilket har gett mig ett bra pris på huset.
Kommer den ut på hemnet så kommer priset def öka med flera 100K

Plus, jag som köpare är 100% på att jag/vi vill ha huset, och man kan alltid betala en deposition till mäklaren/säljaren som dras av summan på huset, så absolut finns det intresse
Av det du berättar framstår ju säljaren som en fullblodsidiot om hen skulle gå med på en låneklausul.
Jag antar att säljarens enda uppsida här är att få en köpare som accepterar tillträde långt bort?
I så fall försvinner ju denna fördel genom att ha en osäker köpare som inte har finansieringen klar.
Mycket bättre för säljaren att lägga ut på Hemnet och förhandla tillträdesdagen med högsta budgivare (eller de som kommer i närheten).

Dig skulle jag råda att shoppa runt när det gäller banker. Att din nuvarande bank är anal behöver inte betyda att alla är det.
Citera
2022-01-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Eller inte!
Säljaren förlorar inget!

Säljaren kan säga: Du har till juli månad på dig att ordna bolån ( Då faller det inom ramen för 6 mån för banken)
Ponera att jag som köpare ångrar mig under juli månad, då är det bara för säljaren att lägga ut huset på hemnet igen.
F.K så har huset inte ens gått ut på hemnet, vilket har gett mig ett bra pris på huset.
Kommer den ut på hemnet så kommer priset def öka med flera 100K

Plus, jag som köpare är 100% på att jag/vi vill ha huset, och man kan alltid betala en deposition till mäklaren/säljaren som dras av summan på huset, så absolut finns det intresse
Även om allt ser bra ut för er idag så är tio månader en oerhört lång tid i detta sammanhang.
Så mycket oförutsett kan ske.

Den dag du betalar handpenningen (10%) till mäklarens klientmedelskonto är affären rent ekonomiskt avslutad för mäklarens del. Mäklaren får nämligen då sitt arvode.
Självklart vill denne därför alltid ha en så snabb kontraktsskrivning som möjligt.

Om ni skriver på ett köpeavtal utan förbehåll tar säljaren endast en obetydlig risk om du skulle misslyckas med att ordna banklån. Detta gäller även om du skulle ”ångra dig” vilket är ett avtalsbrott.
Då får säljaren behålla handpenningen och börja om med försäljningen.

Om säljaren däremot accepterar ett förbehåll om att ditt banklån ska beviljas så ska du vara väldigt tacksam.
Tror tyvärr för din del att den chansen är liten.
Mäklaren har normalt inga synpunkter på det eftersom det är en mycket vanlig standardklausul.
Mäklaren bör dock i detta fall bestämt avråda från det.

Själv skulle jag aldrig ens överväga det.
Jag skulle välja en köpare utan förbehåll alla dagar i veckan även med ett lägre bud.
Citera
2022-01-10, 07:26
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Så fungerar det inte normalt. Lånelöftet är för budgivningen. Du har en knäpp handläggare om de inte beviljar lån med längre än 6 mån till tillträdet. Alternativt frågetecken i er ekonomi som gör att banken backar.

Det är sällan banker godkänner finansiering med tillträde så långt fram.

Undantag kan naturligtvis ges om det är någon med väldigt stark ekonomi eller en köpare som skall gå in med en stor kontantinsats.
Citera
2022-01-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Även om allt ser bra ut för er idag så är tio månader en oerhört lång tid i detta sammanhang.
Så mycket oförutsett kan ske.

Den dag du betalar handpenningen (10%) till mäklarens klientmedelskonto är affären rent ekonomiskt avslutad för mäklarens del. Mäklaren får nämligen då sitt arvode.
Självklart vill denne därför alltid ha en så snabb kontraktsskrivning som möjligt.

Om ni skriver på ett köpeavtal utan förbehåll tar säljaren endast en obetydlig risk om du skulle misslyckas med att ordna banklån. Detta gäller även om du skulle ”ångra dig” vilket är ett avtalsbrott.
Då får säljaren behålla handpenningen och börja om med försäljningen.

Om säljaren däremot accepterar ett förbehåll om att ditt banklån ska beviljas så ska du vara väldigt tacksam.
Tror tyvärr för din del att den chansen är liten.
Mäklaren har normalt inga synpunkter på det eftersom det är en mycket vanlig standardklausul.
Mäklaren bör dock i detta fall bestämt avråda från det.

Själv skulle jag aldrig ens överväga det.
Jag skulle välja en köpare utan förbehåll alla dagar i veckan även med ett lägre bud.

Jag förstår dig, och kan hålla med
Att hitta en köpare utan förbehåll lär vara svårt då vi är de ändå som sett huset

Det mäklaren kan göra är att gå ut på hemnet då stiger priset tyvärr

Men då är vi där igen, vilken bank kommer ge bolån 11 mån framåt för den nya köparen?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in