Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Apotek
Hur mycket måste man spara ihop för att kunna leva under den här tiden? Allt som allt ska den här summan kunna täcka för boenden, resor, mat, lite nöjen.
Även om du väljer ett billigt land skulle jag säga att du vill ha minst 10 000 kronor/månaden att röra dig med, gärna dubbla den summan. Men detta handlar ju väldigt mycket om dig som person också och hur du vill spendera tiden. Saken är den att för en svensk med jobb har tiden en väldigt hög alternativkostnad. Tag ett enkelt exempel. Säg att jag funderar på att antingen besöka Stockholm i en eller två veckor. Idag har jag 4000 kronor på banken. I det första fallet kommer jag ha 300 kr/dag att spendera. Så tillräckligt för ett vandrarhem och en måltid om dagen på McDonalds. Eller också nöjer jag mig med en vecka och jobbar istället den andra med en nettoinkomst på 1000 kr/dag. Jag kommer då ha 1300 kronor/dag att spendera i Stockholm. Så bättre boende, bättre mat, budget för att besöka intressanta resmål etc. I det första fallet handlar det om att överleva, i det andra om att också leva gott. Samma resonemang om än med mycket större summor gäller för den som vill bo utomlands under en längre tid.