2022-01-05, 04:32
Medlem
Tjena flashbackare!

Drömmen är att någon dag kunna ta tjänstledigt från mitt jobb och resa och bo utomlands i ett år. Planen är också att jag inte ska arbeta någonting under den här tiden.

Hur mycket måste man spara ihop för att kunna leva under den här tiden? Allt som allt ska den här summan kunna täcka för boenden, resor, mat, lite nöjen.

Nu utgår vi ifrån att man inte behöver bo jättelyxigt heller..

Tack!
Citera
2022-01-05, 04:35
Om du åker till laos och bor i en hydda så behöver du tre månadslöner för att klara dig ett år.

Så lägg undan 75k sen är det bara att resa iväg
Citera
2022-01-05, 04:42
Beror helt på dina behov. Du kan klara dig på 1000 kr i månaden.
Personligen skulle jag önska mig 100 000 kr per månad i avkastning av kapital livet ut. Då hade jag verkligen gjort som jag velat.

En miljard dollar och jag hade spräckt himmelen. Ett supersvin hade jag blivit. En superkapitalist.
Citera
2022-01-05, 08:02
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Apotek
Tjena flashbackare!

Drömmen är att någon dag kunna ta tjänstledigt från mitt jobb och resa och bo utomlands i ett år. Planen är också att jag inte ska arbeta någonting under den här tiden.

Hur mycket måste man spara ihop för att kunna leva under den här tiden? Allt som allt ska den här summan kunna täcka för boenden, resor, mat, lite nöjen.

Tack!

Beror helt på resrutt. I Sydostasien eller Afrika på landsbygden, nästan gratis men spindlar inkluderade. I ex USA ganska så ogratis. Jag skulle velat ha minst 1000 kr om dagen vid blandat resande.
Citera
2022-01-05, 09:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tjena flashbackare!

Tack!

I fattiga delar av världen, som på den indiska landsbygden, kan du klara dig på 100kr per dag så räkna med minst 36.500kr PLUS resekostnader. Lycka till!
Citera
2022-01-05, 10:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Även om du väljer ett billigt land skulle jag säga att du vill ha minst 10 000 kronor/månaden att röra dig med, gärna dubbla den summan. Men detta handlar ju väldigt mycket om dig som person också och hur du vill spendera tiden. Saken är den att för en svensk med jobb har tiden en väldigt hög alternativkostnad. Tag ett enkelt exempel. Säg att jag funderar på att antingen besöka Stockholm i en eller två veckor. Idag har jag 4000 kronor på banken. I det första fallet kommer jag ha 300 kr/dag att spendera. Så tillräckligt för ett vandrarhem och en måltid om dagen på McDonalds. Eller också nöjer jag mig med en vecka och jobbar istället den andra med en nettoinkomst på 1000 kr/dag. Jag kommer då ha 1300 kronor/dag att spendera i Stockholm. Så bättre boende, bättre mat, budget för att besöka intressanta resmål etc. I det första fallet handlar det om att överleva, i det andra om att också leva gott. Samma resonemang om än med mycket större summor gäller för den som vill bo utomlands under en längre tid.
Citera
2022-01-05, 15:58
Medlem
Jo kan vara bra lägga undan dubbla summan du behöver, även om du inte planerar använda, just för det känns bättre med säkerhet utifall att. Tror fem tusen i månanden räcker gott i Vietnam, Indonesien, Filippinerna, Brasilien, Venuzuela. Har du 120k + tur&retur flygbiljett så är det grönt för ett år.
Citera
2022-01-06, 09:08
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Skall du bo i Maldiverna eller Kongo-Kinshasa? Hur långt är ett snöre?
Citera
2022-01-06, 10:29
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Tjena flashbackare!

Tack!

Helt omöjligt att svara på när du inte skriver var du ska och vilken standard du kan acceptera lite tydligare än "inte jättelyxigt". Ska du bo i Dorms?
Citera
2022-01-06, 12:04
Medlem
skojig fråga

när jag för 15 år sen var i norra Thailand hade det efter 2 månader gått 7500 kr dvs 3750 kr/mån
tog ett par veckor i Cambodia ock sen ner till södra Thailand 2 månader, hade innan laddat ica kortet med 30 tusen kr hade 6000 kr kvar när jag kom hem men kan säga att det var inget lyx på den resan
Citera
2022-01-06, 12:29
Medlem
Herkulesbigs avatar
Beror helt på vilka krav du ställer på dig själv. Men ett år är länge, så det behövs försäkring för sjukhusvistelse. Det är det minsta..

Jag tar ett ex så ute på landet i Indonesien, så kostar en middag (kycklingsoppa,grönsaker,ris) med dricka 7 kr. Åker du in till staden, så blir det genast runt 40 kr för samma.

Boende så får du ett hotel med frukost och dusch(varmvatten) för runt 50 kr på landet i staden kostar det runt 100 :- för samma standard. Det går få billigare... Eller så hyr du en lägenhet (1 rum, toa, enkel dusch gas kök) för 40 dollar i månaden.

Du kan hyra en bil med chaffis för 300 - 500 kr/dygn, eller så tar du en cykeltaxi för några kr. Tåg o bussar är allmänt billiga. Kostar inte många tior ta en buss med air-condition.

Men högt räknat, så räkna med ett par tusen i månaden. Om du ska snåla..... alltså ingen mcdonalds eller väst mat, eller hotellrum med tv osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in