• 2
  • 3
2022-01-06, 10:11
Medlem
Bewnhurs avatar
Särskilt kristen vet jag inte om jag kände mig men 'The Treasure of the Sierra Madre' är en oerhört bra film som handlar om människans girighet.
Citera
2022-01-06, 13:25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur

Särskilt kristen vet jag inte om jag kände mig men 'The Treasure of the Sierra Madre' är en oerhört bra film som handlar om människans girighet.

Tack för tipset, jag har hört talas om den men inte sett den. Den har tydligen 8.2 på IMDB.
Citera
2022-01-06, 13:27
Medlem
Alfons Åberg

Bra för barn.
Citera
2022-01-06, 13:29
Medlem
Öster om Eden. Se filmen och läs boken och ditt liv blir förändrat. Du ser saker i en annan dager, blir klokare och mer empatisk etc.
Citera
2022-01-06, 15:40
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Gillade den fram tills att de försökte kontakta henne med något ouijabräde. Efter det blev den bara sinnessjuk och tappade all substans.

Slutet var så jävla korkad. Annars var den helt OK alkohol required film skulle jag säga.
Citera
2022-01-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Slutet var så jävla korkad. Annars var den helt OK alkohol required film skulle jag säga.
Jag fattade inte ett skit av slutet. Var tvungen att googla en förklaring efteråt. Redlettermedias recension av den var kul.
Citera
2022-01-11, 13:12
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tycker att ett uppbyggligt inslag i den storartade krigsfilmen Gladiator är då Maximus i den provinsiella gladiatorarenan ropar are you not entertained? och kritiserar publiken för sitt nöje att se riktiga människor slå ihjäl varandra och gå till slakt.

Visst underhålls publiken av spänning och våld i kulturen också men det är ju en enorm skillnad att tycka det är spännande att se det skådespelat och att uppskatta riktig verklig död.
Citera
2022-01-11, 13:39
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Nominerar precis som en annan i tråden Sierra Madres Skatt.
Citera
2022-01-13, 15:56
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ja vad finns det för filmer som ni tycker inspirerar tittaren till att bli mer rättfärdig och moralisk och kanske till och med kristen när de ser och sett filmen?

Jag tycker att Mannen med järnmasken är ett exempel på en film som gör att man vill leva ett rättfärdigt liv och kämpa för sitt rikes förbättring och för något högre. (I en tid då det var accepterat att vara både kristen och för sitt land) Det ville man ju redan innan också förstås men det går ju alltid att bli bättre och det finns grader av allt inom moralens område.

Finns ju filmer som influerar åt andra hållet också till dekadens och moraliskt förfall men finns det någon film ni tycker är positiv för folket och som kan vara nyttig för yngre och även äldre att se i rättan tid och som skulle kunna var bra för Västerlandet?

Kom gärna med seriösa förslag. (Istället för Ghostbusters II )
"Crown Vic" är iaf en moraliskt rättskaffens film, som lätt kan tända en helig eld i en ...

Särskilt när den äldre polismannen håller sitt lilla motivationstal till sin yngre kollega i slutet ...

"Three Billboards ... " är en annan god film.
Särskilt gillar jag när den "korkade" bylingen rusar åstad upp till den, helt oskyldige egentligen, annonsförsäljaren på andra våningen, på andra sidan gatan, och helt sonika bara "defenestrerar" honom.
Dvs kastar ut honom genom fönstret, ner på gatan.

Han gjorde det ju inte av elakhet, utan han hade ju hjärtat på rätta stället så att säga.
Citera
2022-01-14, 03:47
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Das Leben der Anderen!

Fantastisk jävla film som fick mig att lipa i vuxen ålder(har bara hänt tre gånger). En man som gör det moraliskt riktiga med risk för eget liv i dåvarande DDR. Svenska titeln är "De andras liv".

https://de.wikipedia.org/wiki/Das_Leben_der_Anderen

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_andras_liv
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här