Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2022-09-21, 09:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Nej jag vill bara ha garanti på att jag får tillbaka det jag lånar ut, plus räntan för utlåningen !! alltså det som låntagaren SKA betala enligt överenskommelse. ALLTSÅ så JAG inte drabbas om låntagaren väljer att inte betala !!

jag är inte ute efter att tjänar grovt på detta .. bara så att det är lite bättre än att ha pengarna på ett konto med noll ränta !!

varför är det här raketforskning för folk att ta in ???

Det går inte.

Starta det där försäkringsbolaget själv. Du kanske har en affärsidé där.
Citera
2022-09-21, 09:38
Medlem
Det är väl p2p tjänster TS är ute efter ? Har ingen att rekommendera men finns en uppsjö av alternativ.
Vissa tjänster är inriktade mot fattiga i uländer där småmängder lånas ut (100$) som återbetalas under 1-5 år mot en liten %.
Citera
2022-09-21, 09:56
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej men pantvankerna är i regel det, de har ju fysisk säkerhet för lånet och den säkerheten är värd mer än 100% av vad de lånat ut.

Du måste ha tillstånd för pantbanksverksamhet.
Citera
2022-09-21, 09:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du måste ha tillstånd för pantbanksverksamhet.

Självklart, men över 100% säkerhet har de!
Citera
2023-03-01, 23:10
Medlem
Citat:
jag är heller inte ute efter att tjäna mängder på detta .... jag vill bara kunna låna ut utan någon somhelst risk och oro

Om du kan låna ut utan någon som helst risk eller oro så kan du inte ta ränta..
Det är liksom hela poängen med ränta. Banken eller lånehajen lånar ut pengar, ju större risk det är att låntagaren inte kan betala tillbaka desto större ränta tar banken/ långivaren.
Det är liksom betalningen för att han eventuellt inte får tillbaka sina pengar.
Citera
2023-06-10, 12:57
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonoszka
Om du kan låna ut utan någon som helst risk eller oro så kan du inte ta ränta..
Det är liksom hela poängen med ränta. Banken eller lånehajen lånar ut pengar, ju större risk det är att låntagaren inte kan betala tillbaka desto större ränta tar banken/ långivaren.
Det är liksom betalningen för att han eventuellt inte får tillbaka sina pengar.

Fast nu har du ju vänt bak och fram på resonemanget! Ett lån blir ju inte säkrare bara för att man sänker räntan!
Citera
2023-07-02, 22:49
Medlem
[quote=snivlem|78566393]

jag är heller inte ute efter att tjäna mängder på detta .... jag vill bara kunna låna ut utan någon somhelst risk och oro. /QUOTE]Jo det är du ju. Du är rädd att inte få tillbaka pengarna. Och vem ska du låna ut till om inte till en vän?
Jag är inte världens bästa människa, men om en vän lånar ut till mig när jag är i nöd så tvingar jag på honom pengar efteråt. Vänner är viktigare än pengar.
Citera
2024-11-15, 10:29
Medlem
Citat:
vad är problemet?

Jag kan tänka mig att låna ut till bättre räntesats än låneföretag om jag är garanterad pengarna. det är ju en vinst för både mig och låntagaren! så vad är egentligen problemet. nu har jag inte en sån där defekt hjärna som kriminella har så jag kan inte ens tänka mig till hur såna "tänker"
Citat:
en pantbank tar ju emot prylar ?!?
Jag vill låna ut, mot rimlig ränta och om jag inte får betalt tillbaks av låntagaren så vill jag att TYP ett försäkringsbolag stegar in...
sälja skulden är kriminellt tyvärr
Problemet är att du tänker fel
Det sista du skriver, då är det inte riskfritt, det är FÖRLUST...

Personer, som inte har problem, får låna hos bank med fastighet som säkerhet.

Även personer utan problem kan få problem...

Då återstår inget annat än pant av saker, som är hos dig, och det ville du ju inte...
Citera
2024-11-16, 13:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Nej jag vill bara ha garanti på att jag får tillbaka det jag lånar ut, plus räntan för utlåningen !! alltså det som låntagaren SKA betala enligt överenskommelse. ALLTSÅ så JAG inte drabbas om låntagaren väljer att inte betala !!

jag är inte ute efter att tjänar grovt på detta .. bara så att det är lite bättre än att ha pengarna på ett konto med noll ränta !!

varför är det här raketforskning för folk att ta in ???

Du kan aldrig få en garanti om du lånar ut pengar privat.
Antingen så får du tillbaka pengarna eller inte svårare är det inte.
Är ingen direkt raketforskning.
Har själv lånat ut några 100.000 kr men då har det varit till mina barn, utan ränta förstås.
Citera
2024-11-16, 13:59
Medlem
ZZQWrsds avatar
Det är nog tyvärr lite önsketänk. Hade det funnits ett sätt med nästintill 100% garanti hade alla med pengar över gjort det.
Citera
2024-11-16, 14:35
Medlem
Tror du har missuppfattat lite. Räntan som banken ger är det som du kan få med 100% säkerhet.

Vill du ha en högre ränta så innebär det en viss risk.

Om du hade kunnat få en högre ränta än bankräntan till 0% risk så hade givetvis ingen haft sina pengar på banken.
Citera
2024-11-24, 18:35
Medlem
Det är väl jättelätt att låna ut pengar med 100% säkerhet. Bara ta guld, silver, paladium, platinium för det dubbla beloppet i pant. Om lånet inte betalas tillbaks så säljer man guldet och tar återstående lånesumma + uppslupen återstående ränta. Resterande får lånaren tillbaks.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in