• 1
  • 2
2022-01-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Var beredd på att om hyresvärden ska ta delar på deras försäkring så får du ersätta deras självrisk.

Har du kontaktat försäkringsbolaget? Hur har det gått?

Kan det bli dyrt ?
Citera
2022-01-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cardinalboc
Kan det bli dyrt ?
Det kan nog kosta men fråga dem vad deras självrisk ligger på för det har jag ingen aning om såklart.
Citera
2022-01-05, 01:36
Medlem
Citat:
Det kan nog kosta men fråga dem vad deras självrisk ligger på för det har jag ingen aning om såklart.

Omfattar skadan någon del som hyresvärden ansvarar för så är det dennes försäkring som reglerar. Givetvis även hyresvärden som bestrider kostnaden för självrisken.

Lösöre av alla slag, där är det den boende som får anlita sin försäkring.

Är det en hyreslägenhet eller bostadsrätt?
Citera
2022-01-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Omfattar skadan någon del som hyresvärden ansvarar för så är det dennes försäkring som reglerar. Givetvis även hyresvärden som bestrider kostnaden för självrisken.

Lösöre av alla slag, där är det den boende som får anlita sin försäkring.

Är det en hyreslägenhet eller bostadsrätt?

Det är en hyresrätt. Det är sönderslagna skåpsdörrar och ett väldigt stort hål i väggen (inte igenom men in i betongen). samt 5 märken av hammarslag, de slog även sönder skåpsluckor och garderobsdörrar. Det finns en Polisanmälan upprättat direkt efter händelsen också.

Det jag undrar är kommer det kosta tiotusentalskronor eller vad tror ni?
Citera
2022-01-05, 10:19
Medlem
Citat:
Det är en hyresrätt. Det är sönderslagna skåpsdörrar och ett väldigt stort hål i väggen (inte igenom men in i betongen). samt 5 märken av hammarslag, de slog även sönder skåpsluckor och garderobsdörrar. Det finns en Polisanmälan upprättat direkt efter händelsen också.

Inte svårt att passera den gränsen, men tala med ditt försäkringsbolag och din hyresvärd i valfri ordning så får du bättre svar än här!
Citera
2022-01-11, 16:02
Medlem
Citat:
Var beredd på att om hyresvärden ska ta delar på deras försäkring så får du ersätta deras självrisk.

Har du kontaktat försäkringsbolaget? Hur har det gått?

Jag pratade med min hyresvärd idag som ville fakturera mig och jag skulle ta det med mitt försäkringsbolag. Jag hörde av mig till folksam idag som jag har och de sa att jag skulle hävda 12,24 i hyreslagen då jag inte ska ses som ansvarig då brott skett och personer forcerat sig in i lägenheten.

Jag pratade sedan med min hyresvärd som säger att jag är ansvarig men de vill vänta till polisanmälan är avslutad för att se om ett brott har begåtts. Händelsen skedde innan nyår och jag fick åka ambulans till sjukhuset så ett förhör skulle hållas senare. Jag känner inte personerna och de har tagit fel på person helt och hållet. Jag undrar nu vad ni tror kommer ske här. Kommer anmälan bara läggas ner då jag inte känner personerna men har beskrivit dem så gott jag kan och hur kommer detta då ske mot hyresvärden om den läggs ner ifall dom inte kan få tag i dem?

Som jag skrev ovan ville hyresvärden efter jag sa det vänta på att anmälan / ärendet skulle bli klart för att se om brott begåtts, är det av den anledningen mot deras de vill vänta tror ni ? de undvek lite att svara på varför de ville vänta på att ärendet hos polisen skulle bli klart.
Citera
2022-01-11, 23:11
Medlem
Citat:
Jag pratade med min hyresvärd idag som ville fakturera mig och jag skulle ta det med mitt försäkringsbolag. Jag hörde av mig till folksam idag som jag har och de sa att jag skulle hävda 12,24 i hyreslagen då jag inte ska ses som ansvarig då brott skett och personer forcerat sig in i lägenheten.

Jag pratade sedan med min hyresvärd som säger att jag är ansvarig men de vill vänta till polisanmälan är avslutad för att se om ett brott har begåtts. Händelsen skedde innan nyår och jag fick åka ambulans till sjukhuset så ett förhör skulle hållas senare. Jag känner inte personerna och de har tagit fel på person helt och hållet. Jag undrar nu vad ni tror kommer ske här. Kommer anmälan bara läggas ner då jag inte känner personerna men har beskrivit dem så gott jag kan och hur kommer detta då ske mot hyresvärden om den läggs ner ifall dom inte kan få tag i dem?

Som jag skrev ovan ville hyresvärden efter jag sa det vänta på att anmälan / ärendet skulle bli klart för att se om brott begåtts, är det av den anledningen mot deras de vill vänta tror ni ? de undvek lite att svara på varför de ville vänta på att ärendet hos polisen skulle bli klart.
Är du med i hyresgästföreningen så har de jurister som hjälper dig. Tycker att den möjligheten borde finnas via ditt försäkringsbolag med. De är lämpade att svara. Kolla upp det. Man kan alltid rådgöra.
Vilken bedrövelse att hamna i detta och att bli sönderslagen. Har du återhämtat dig?
Du borde försöka ta redan på vad det är för svin som gör så!
Polisen borde inte lägga ner oavsett då brott har begåtts. De kanske kan gräva fram idioterna med lite polisarbete. Flera allvarliga brott har ju faktiskt begåtts. Men dem kan man inte lita på. Snacka med försäkringsbolaget eller hyresgästföreningen jurister.
Citera
2022-01-12, 00:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Vet du varför dom gick in i din lägenhet? Låter mer som att dom har varit ute efter dig?
Inbrott i lägheten att dom tar dom värdefulla saker men att börja slå sönder inredningen låter skumt. Eller hade du en jävla fest hemma som gick över styr😆
Citera
2022-01-12, 00:56
Medlem
Skilj på stöld rån o skadegörelse - har du släppt in dom frivilligt?

Täcker försäkringen verkligen skadegörelse (och särskilt på annans egendom)

Har de brutit låsta skåpdörrar för att ta något innanför är det stöld
Citera
2022-01-12, 10:37
Medlem
Aktieklipparns avatar
Låter som att du haft en vild fest i din knarkarkvart och fått en snedtändning

Citat:
Hej

Jag har en liten fråga. Strax innan nyår vart jag förgiftad av ett gift som kunde dödat mig om jag inte fick läkarvård i tid. Min fråga är om jag är berättigad till en försäkring som jag har där det står att jag kan få ut ett belopp för "kritisk sjukdom". Räknas detta som en "kritisk sjukdom" eller hur ser man på den saken ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in