• 1
  • 2
2022-01-02, 15:23
Medlem
Hej

Jag har fått min lägenhet sönderslagen och saker stulna. Det är hål i väggen samt dörrar sönderslagna med mera, hur får man hjälp med detta från försäkringsbolag eller hur går man tillväga för ersättning av detta?

Jag har Folksam Bas hemförsäkring
Citera
2022-01-02, 15:25
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cardinalboc
Hej

Jag har fått min lägenhet sönderslagen och saker stulna. Det är hål i väggen samt dörrar sönderslagna med mera, hur får man hjälp med detta från försäkringsbolag eller hur går man tillväga för ersättning av detta?

Kan ju börja med en polisanmälan och sen kontakta försäkringsbolaget.

Det hade nog de flesta gjort.
Citera
2022-01-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kan ju börja med en polisanmälan och sen kontakta försäkringsbolaget.

Det hade nog de flesta gjort.

Polisanmälan är lagd, tänkte mest på om försäkringsbolaget ersätter skadan i lägenheten ?
Citera
2022-01-02, 15:35
Medlem
Citat:
Polisanmälan är lagd, tänkte mest på om försäkringsbolaget ersätter skadan i lägenheten ?
Vad står det om det som försäkringen tar i dina papper , eller på deras hemsida?
Citera
2022-01-02, 15:40
Medlem
Henriksss avatar
Ring försäkringsbolaget och anmäl.
Citera
2022-01-02, 15:56
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

De får ta del av polisens rapport aå du kommer få ersättning.. Dock kan det ta en jävla tid.
Citera
2022-01-02, 16:09
Medlem
Kanske rätt bra om du innehar kvitton på saker som stulits med för rätt ersättning.
Citera
2022-01-02, 16:11
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag skulle tro att hemförsäkringen täcker prylarna. Men hålen i väggarna kan hända att det ska gå via hyresvärdens/bostadsrättsföreningens försäkring.

Jag skulle säga att su borde:
1. Polisanmäla
2. Kontakta hyresvärden/föreningen
3. Kontakta försäkringsbolaget.

Du kommer nog få göra lista på vad som stulits och uppskatta inköpsvärdet. Kvitton behövs normalt inte för att hemförsäkring ska gälla.

Fy farao för att drabbas av inbrott...
Citera
2022-01-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jag skulle tro att hemförsäkringen täcker prylarna. Men hålen i väggarna kan hända att det ska gå via hyresvärdens/bostadsrättsföreningens försäkring.

Jag skulle säga att su borde:
1. Polisanmäla
2. Kontakta hyresvärden/föreningen
3. Kontakta försäkringsbolaget.

Du kommer nog få göra lista på vad som stulits och uppskatta inköpsvärdet. Kvitton behövs normalt inte för att hemförsäkring ska gälla.

Fy farao för att drabbas av inbrott...

Jo det behövs kvitton eller bildbevis, för att ingen nedsättning ska ske av ersättningen
Citera
2022-01-02, 17:24
Medlem
Citat:
Hej

Du har väl kontaktat din hyresvärd/bostadssrättens förening?
Citera
2022-01-02, 18:20
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jo det behövs kvitton eller bildbevis, för att ingen nedsättning ska ske av ersättningen

Jag fick ut rätt bra på hemförsäkringen för min skinnjacka utan kvitto. Fast det kanske var nån liten nedsättning pga inget kvitto, bara att det inte märktes eftersom jag hade saltat det uppskattade värdet en aning...
Citera
2022-01-02, 20:16
Medlem
Var beredd på att om hyresvärden ska ta delar på deras försäkring så får du ersätta deras självrisk.

Har du kontaktat försäkringsbolaget? Hur har det gått?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in