Citat:
Ursprungligen postat av
Ludwigmannen
Har det kroniskt på helt annat sätt, en dålig toppisupplevelse, samt stress över att ha börjat gymnasiet. Efter en panick attack var det kört. Min mor har också haft det två gånger under kortare perioder. Allting ser typ tecknat mer plastigt. Finns inget som gör att det försvinner. Blir dock inte förvärrat för mig som tur. I ditt fall är det säkert mer kopplat till ångest och mående. Försök att behandla ångesten va ute med kompisar, bli inte rädd. Sjunk in i det och slappna av. Låt det ta sin tid. Lev i nuet så mycket som möjligt, grubbla över det gör det bara värre vad jag vet.
Undvik alla typer av droger och alkohol, går det inte över på flera veckor, någon ångest dämpande SSRI eller annat. Kolla upp allt som man kan i kroppen och hjärnan. TS håll ut förvänta dig inte att få bra hjälp av det av vården, det går långsamt att få hjälp. Såvida du inte mår akut dåligt och inte kan funktionerna normalt. För min del påverkar det ingenting även om jag hatar det såklart.
En dålig toppisupplevelse är även det en ångest triggad dp/dr då du förmodligen hade en panikattack i trippen.
Roten till dp/dr är alltid ångest, din hjärna sätter dig i detta läge för att skydda dig mot en fara.
Något skit vi fått som försvarsmekanism från vildmarkseran.