Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-12, 11:40
  #133
Medlem
Vildbloms avatar
Nu tänker jag förvisso på alla utbildningar och ja, det finns på youtube. Har haft en vän som lärde sig laga vasken via youtube, själv har jag utbildat mig i psykologikunnande och nagelbyggnad, det är helt otroligt. Kodning kan man säkerligen lära sig det också och den bästa är inte den med papper utan den som kan visa hurpass bra den är.
Citera
2022-06-10, 22:31
  #134
Medlem
Bonnatorps avatar
Tar mina få programmeringskurser från komvux som referens:

Jag började med att kolla på en Udemykurs i C# någon månad innan kursstart.
Kunskapen gick in, men jag kunde helt enkelt inte göra något vettigt i det. Det satt fast då jag visserligen såg snubben i videon göra "något" av det, men sättet för mig att lösa ett problem fanns inte.
Kommer in på kursen, börjar med första uppgiften. Den var inte pytteliten, men den bestod bara av väldigt enkla element. En rad grundskolematte, några while- och ifsatser, och så var den färdig.
Först då när jag hade ett faktiskt projekt att arbeta mot så började den praktiska kunskapen att fastna.

Visst kan man komma fram till ett projekt att jobba på på egen hand också, utan skola, men det är inte helt enkelt. Jag kunde iallafall inte det då jag var helt fantasilös.

Kursen fortsätter, och jag kör nästa kurs också. Lite klurigt var det, men det gick fram iallafall. Jag visste iallafall hur man gjorde menyer som kastade fram någon arbiträr text nu, och hur man dessutom gjorde det objektorienterat.

Nu när jag hade gjort det där och hade lite av grundarbetet färdigt, först då kunde jag komma igång med mitt eget faktiskt användbara projekt.
Och roligt nog så blev det där första projektet till och med kommersiellt användbart.
Visst, det strider mot användarvillkoren för de sidor jag drar data från, men en vän till mig jobbar med telefonförsäljning och gör ändå exakt samma sak för hand, och jag tyckte det var en lattjo grej att lära sig något nytt på samtidigt som jag kunde underlätta för personen i jobbet.
Ska prata med personens chef snart och eventuellt syssla med lite mer utveckling, är nyfiken på vad det kan vara.
Men det roliga är att sett till senaste listan jag körde, och vad programmet är kapabelt till, så generade det ungefär 170:- timmen, nästan helt utan översyn efter att jag matat in typ 5 variabler för att anpassa det till det nya dokumentet. Startade om programmet en enda gång p.g.a. något fel som dykte upp under de där knappa två timmarna det körde.
Det är inte pengar som hamnar i min ficka, utan det är vad chefen betalar för sin data som han i sin tur skickar till arbetarna, så det är den siffran jag jämförde det mot. Väntar på samtal med honom så vi kan komma dit.

Räknar jag bort de typ 10-15 timmarna det tog att att lära sig python och svänga ihop programmet, och räknar på att jag lägger högst fem minuters handarbete per körning är det kommersiella värdet på den senaste körningen rent tekniskt ungefär 3600:- per arbetstimme. Räknar bort tiden datorn jobbar på då jag ändå kan pyssla med annat då.

En glädjeräkning utan dess like förstås, men rätt så kul att tänka på att jag ändå kommit så långt på så extremt lite arbete.

Och då är programmet i princip helt icke-optimerat. Det går definitivt göra snabbare om jag engagerar mig lite mer.
Bara jag skulle lyckas multitråda det (vilket inte var helt lätt, av någon orsak) skulle det gå så många gånger fortare som antalet listor jag kan köra samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-06-10 kl. 22:40.
Citera
2022-06-10, 22:42
  #135
Medlem
En av de största fördelarna med klassisk utbildning är att du har kurskamrater på samma nivå som dig som kan säga "Vad fan menade läraren med det där med rekursion? Fattade du? - Nä inte jag heller" och så jobbar man sig fram till förståelse tillsammans. Fan vad fint det är.

Visst förekommer sånt säker även i kommentarsfält på videos - men inte alls på samma nivå.

Det handlar inte om att man bara ska finna en bra lärare så kommer man förstå allt.
Som lärare är det svårt att "glömma vad man redan vet och förklara det för nån är helt obekant med konceptet" - det är lärarens jobb att kunna det, men man lyckas olika bra med olika grejor.
Det är oftast såpass individuellt att en person kan ha väldigt lätt för att förstå en sak men svårt för en annan. Nån kan ha en intuitiv förståelse för loopar men vara helt lost inom andra områden, för andra är det tvärt om.

Kör man helt solo är det lätt man ger upp totalt när man slår i väggen och är helt lost.

Det är alltid hjälpsamt att bolla med andra på sin egen nivå och som deltgare en utbildning finns det alltid några som tänker som en själv - som man kan snacka med.

Det finns ju mycket digitala utbildningar som ligger hästväg före att kolla på random Youtubevideos. Digitala kurser som faktiskt är "program" med livesändningar etc. Dessa är säkert 5x bättre än random youtubevideos.
Men jag skulle även påpeka att väldigt mycket viktigt bollande i princip bara görs mellan borden när man sitter fysiskt nära kurskamrater.

(Något jag märker dagligen på mitt jobb att småsaker löses så mycket mer effektivt när man sitter på kontoret och hojtar över borden jämfört med när man satt hemma under covid och bara hade digitala möten...och då är jag ändå en som älskar att hålla möten korta och bara koda för mig själv)
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-06-10 kl. 23:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback