Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-02, 06:54
  #1
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Kan nån förklara vf folk utbildar sig när allt finns på Youtube.
Jag snackar om koda/programmering nu, inte annat. Låt oss vara ärliga, allt finns på Youtube när det kommer till programmering, vf väljer folk att utbilda sig vid sidan om certifiering så klart?

Ser vissa småbögar som återkommer med utbildningskurse av olika slag, som är korta. Det finns ju tusen böcker på biblioteket och inte för att nämna e böcker.

Jag är självlärd och har lärt mig hur mycket som helst.

Samma sak till photoshop tänker jag, kan man inte eller behöver hjälp, finns det otaliga mängder forum. Bara se till att använda hjärnan

Håller ni med om detta?
Citera
2022-01-02, 07:00
  #2
Medlem
Har också lärt mig själv men man behöver papper på det när man söker jobb..
Citera
2022-01-02, 07:04
  #3
Moderator
yz44s avatar
Enklare att använda en utbildning som bevis för något man säger sig kunna.
Sedan är det även så att alla inte klarar av självstudier.
Citera
2022-01-02, 07:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
Kan nån förklara vf folk utbildar sig när allt finns på Youtube.
Jag snackar om koda/programmering nu, inte annat. Låt oss vara ärliga, allt finns på Youtube när det kommer till programmering, vf väljer folk att utbilda sig vid sidan om certifiering så klart?

Ser vissa småbögar som återkommer med utbildningskurse av olika slag, som är korta. Det finns ju tusen böcker på biblioteket och inte för att nämna e böcker.

Jag är självlärd och har lärt mig hur mycket som helst.

Samma sak till photoshop tänker jag, kan man inte eller behöver hjälp, finns det otaliga mängder forum. Bara se till att använda hjärnan

Håller ni med om detta?

Ponera du sitter och rekryterar programmerar eller någon som ska arbeta i photoshop. 30 ansökan trillar in. Du har tid och ork snacka med 4-5 utav dessa. När du sitter på din kammare och väljer ut dessa 4 väljer du såklart inte en lirare som mejlar in "hej. jag har lärt mig programmera via youtube." vs en som har CV på utbildning eller annan kompetens.
Citera
2022-01-02, 08:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
Kan nån förklara vf folk utbildar sig när allt finns på Youtube.
Jag snackar om koda/programmering nu, inte annat. Låt oss vara ärliga, allt finns på Youtube när det kommer till programmering, vf väljer folk att utbilda sig vid sidan om certifiering så klart?

Ser vissa småbögar som återkommer med utbildningskurse av olika slag, som är korta. Det finns ju tusen böcker på biblioteket och inte för att nämna e böcker.

Jag är självlärd och har lärt mig hur mycket som helst.

Samma sak till photoshop tänker jag, kan man inte eller behöver hjälp, finns det otaliga mängder forum. Bara se till att använda hjärnan

Håller ni med om detta?

Youtube är värdelöst som informationskälla, vettiga människor läser sig till kunskap. Mina anställda får alla kurser eller böcker de vill ha betalt men youtube är inte ok, iaf inte på arbetstid.

Skulle jag försöka kolla videos för att lära mig själv det jag lärde mig på universitetet skulle det säkert ta 20 år och jag skulle ha väldigt stora luckor i kunskapen, det är svårt att veta vad man behöver veta.
Citera
2022-01-02, 08:35
  #6
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Har också lärt mig själv men man behöver papper på det när man söker jobb..
fuck jobb
Citera
2022-01-02, 08:36
  #7
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Ponera du sitter och rekryterar programmerar eller någon som ska arbeta i photoshop. 30 ansökan trillar in. Du har tid och ork snacka med 4-5 utav dessa. När du sitter på din kammare och väljer ut dessa 4 väljer du såklart inte en lirare som mejlar in "hej. jag har lärt mig programmera via youtube." vs en som har CV på utbildning eller annan kompetens.
dom som är bra är inte dom som har skiten på papper
inte när det kommer till detta yrke iaf
Citera
2022-01-02, 08:38
  #8
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Youtube är värdelöst som informationskälla, vettiga människor läser sig till kunskap. Mina anställda får alla kurser eller böcker de vill ha betalt men youtube är inte ok, iaf inte på arbetstid.

Skulle jag försöka kolla videos för att lära mig själv det jag lärde mig på universitetet skulle det säkert ta 20 år och jag skulle ha väldigt stora luckor i kunskapen, det är svårt att veta vad man behöver veta.
du får gärna berätta, vad är det som universitetet lärde dig som inte finns på Youtube

det finns fan kurser om allt inom programmering, föreläsningar på 5 timmar, tutorials på varje liten sak och tips om allt.

finns 10 timmars tutorial på varje språk nuförtiden, tips och tricks
Citera
2022-01-02, 08:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
du får gärna berätta, vad är det som universitetet lärde dig som inte finns på Youtube

det finns fan kurser om allt inom programmering, föreläsningar på 5 timmar, tutorials på varje liten sak och tips om allt.

finns 10 timmars tutorial på varje språk nuförtiden, tips och tricks

Ja det mesta finnas säkert på youtube och jag är absolut inte emot att man själv söker efter information och lär sig nya saker men youtube är extremt långsamt, man kan lära sig samma sak genom att läsa fem minuter som att kolla på en 30-minuters video på youtube. Samt att det som sagt är svårt att veta vad man ska lära sig, det är skillnad på att vara förberedd för ett jobb och att söka efter lösning på ett specifikt problem. Om nån sökte jobb hos mig och sa att de kollat på youtube motsvarande fyra års universitetsstudier skulle skratta gott och sortera bort dem direkt.
Citera
2022-01-02, 08:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrarfritt
dom som är bra är inte dom som har skiten på papper
inte när det kommer till detta yrke iaf

Det är möjligt det är så, men det ändrar inte att ansökningsprocessen ser ut som den gör. Hur ska man annars sålla? Ska jag kalla dig på intervju med CV som gapar tomt vs någon som iaf visar på att de kan något?
Citera
2022-01-02, 08:47
  #11
Avstängd
Invandrarfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Det är möjligt det är så, men det ändrar inte att ansökningsprocessen ser ut som den gör. Hur ska man annars sålla? Ska jag kalla dig på intervju med CV som gapar tomt vs någon som iaf visar på att de kan något?
jag undrar bara rent allmänt,alltså folk som vill lära sig, man behöver inte köpa kurser för det. Så jag menar. Allt finns på Youtube.
Citera
2022-01-02, 08:53
  #12
Medlem
31G350125s avatar
TS får pröva den pyrotekiska kursen på YT, se hur många fingrar han har kvar.. Visst finns det mycket bra på YT, men det finns också mycket skit också. Gå man en utbildning, så har dom förhoppningsvis gallrat bort skiten ..

Att lära sej programmera är bästa sättet lära sej grunden i ett språk och sedan göra massor med projekt. Jag är själv bara hobby programmerare, men tillhör den generationen som fick min första kontakt med en dator när sådan hette Luxor ABC80, då kunde man bara programmera i Basic.

När jag senare fick en dator som hade diskettstation och hårrdisk, dvs Atari ST. Så skrev jag ett BBS program i Basic, det lärde man sej väldig mycket. ( BBS = Som flashback men textbaserad via 2400 Baud modem )
__________________
Senast redigerad av 31G350125 2022-01-02 kl. 08:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback