Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-01, 14:32
  #1
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tycker det är dags att vi snackar lite om svenska bandet Scar Symmetry.

Citat:
Scar Symmetry är ett svenskt melodisk death metal-band från Avesta som startade i april 2004. Bandet hade kontrakt med skivbolaget Nuclear Blast.

Soundet är som melodisk death metal kunde låta i Sverige för 20 år sen cirka. Mycket melodier. Hårdrockssnubben Jonas Kjellgren var med i början av deras karriär. Den som är hjärnan i bandet nu är Per Nilsson.

Det som gör att Scar Symmetry sticker ut en del från träsket är vokalisten Christian Älvestam. Han kör både growl och ren sång. Growlsången är mörk/djup och den rena sången är otroligt bra. Han är absolut i samma liga som Soilwork-sångaren Björn "Speed" Strid. Och det är det verkligen inte många som är.

Diskografin ser ut:
- "Symmetric In Design" (2005)
- "Pitch Black Progress" (2006)
- "Holographic Universe" (2008)
- "Dark Matter Dimensions" (2009)
- "The Unseen Empire" (2011)
- "The Singularity (Phase I – Neohumanity)" (2014)

Det finns många låtar men är det någon som krossar motståndet är det "The Illusionist". Låten börjar mjukt och sen kommer en lead-gitarr in med en otroligt nynnvänlig melodi. När den är slut kommer Christian Älvestam in som en dunder-blixt från en klar himmel med sin mörka sång. Han backas fint av gitarrerna i versen. Det är grymt bra keyboards också i kombination med rensången. Tro det eller ej men det är en tonartshöjning i slutet. En solklar vinnare till låt.

Man kan också rekommendera låten "Morphogenesis" som har samma stil. Medryckande. Partiet som är i mitten av solot i "Morphogenesis" är ju lite fräckt också.

- YT-länk till "The Illusionist"
- YT-länk till "Morphogenesis"

Lite tråkigt blev det efter tredje skivan när Christian Älvestam kastade in handduken. Eftersom grymma sångare inte växer på träd så tog man då in två stycken nya killar, en för growlet och en för rensången.

De nya killarna är bra på sina sätt men självklar låter det inte lika bra nu som när Christian Älvestam var med i gänget.

Det har sagts ganska länge att nästa skiva "The Singularity (Phase II – Xenotaph)" ska komma ut och 2022 är satt som preliminärt år som release just nu. Vi får väl vänta och se.
__________________
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2022-01-01 kl. 14:34.
Citera
2022-01-01, 21:19
  #2
Medlem
grungewhores avatar
Älvesand, var inte han med i Unmoored?
Citera
2022-01-02, 05:45
  #3
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Älvesand, var inte han med i Unmoored?

Älvestrand

Men jo, det var han. Han har väl varit med i en sisådär tre hundra band ungefär, varav Scar Symmetry och Solution 45. är de två band jag gillar mest.

Scar Symmetry är inte bara ett bra band, nej gruppen har i princip alltid riktigt grymma låttitlar också

Synd att så många viktiga medlemmar hoppat av. Jag tror att bandet hade kunnat bli mycket större om man turnerat lite mer samt inte bytt ut så många medlemmar.
Citera
2022-01-02, 17:09
  #4
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkreutzare
Älvestrand

Men jo, det var han. Han har väl varit med i en sisådär tre hundra band ungefär, varav Scar Symmetry och Solution 45. är de två band jag gillar mest.

Scar Symmetry är inte bara ett bra band, nej gruppen har i princip alltid riktigt grymma låttitlar också

Synd att så många viktiga medlemmar hoppat av. Jag tror att bandet hade kunnat bli mycket större om man turnerat lite mer samt inte bytt ut så många medlemmar.

Vilket jävla självmål... Så går det när man jobbar samtidigt som man skriver viktiga inlägg på Flashback

Hur som helst. Vilka är era favoritlåtar med Scar Symmetry?

Jag har svårt att välja mellan Retaliator och The Kaleidoscopic God. Det blir nog ändå den förstnämna, tror jag. Vilken ångvält, alltså!
Citera
2022-03-05, 18:48
  #5
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Scar Symmetry håller på att veva igång live-maskineriet igen. Det är några svenska datum i planerna det här året.

October 14 - Palatset, Linköping
October 15 - Västerås Rock Fest, Västerås
November 26 - Northern Rockfest, Umeå

Lite långt bort i tid kan tyckas men bättre det än inte alls.
Citera
2022-12-10, 23:28
  #6
Medlem
flaess avatar
Helt klart ett bra band bestående av begåvade musiker, med supergitarristen Per Nilsson i spetsen. Men jäklar vilket avbräck det blev för Scar Symmetry när Christian Älvestam lämnade bandet. Den mannens röstregister är något alldeles i hästväg! Väldigt talande att bandet tvingades rekrytera två vokalister för att ersätta denna gigant.

Plattorna efter Holographic Universe har jag inte riktigt fastnat för, men jag ser ändå fram emot nya albumet den dagen det släpps.

Mycket bra intervju med Per Nilsson i Rockpodden: https://rockpodden.podbean.com/e/roc...6-per-nilsson/
Citera
2022-12-13, 20:29
  #7
Medlem
NoTruces avatar
De här gubbarna verkar ha försvunnit från jordens yta. Någon som vet något nytt?
Citera
2022-12-15, 17:05
  #8
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
De här gubbarna verkar ha försvunnit från jordens yta. Någon som vet något nytt?

Scar Symmetry-killarna har turnérat runt i år, både i Sverige och utanför landet. Det postas hela tiden uppdateringar på Facebook om du kollar där.

Det jag antar att du egentligen undrar är vad tusan som hände med nya albumet "The Singularity (Phase II – Xenotaph)" som man skulle släppa redan 2017? I alla fall var det då inspelningarna började. Ja det sägs att det är stora planer på gång 2023, vad det innebär får vi gott vänta och se.
Citera
2022-12-22, 18:45
  #9
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Meshuggah beger sig ut på turné i Sverige och Norge, och The Halo Effect blir speciella gäster. Även Scar Symmetry och Orbit Culture kommer att vara med på alla spelningar.

Ganska trevligt paket, inte sant?

March 31 - Sparbanken Skåne Arena, Lund, Sweden *^
April 01 - Conventum, Örebro, Sweden *^
April 07 - Nolia-hallen, Umeå, Sweden *^
April 08 - Annexet, Stockholm, Sweden
April 20 - Sentrum Scene, Oslo, Norway *
April 21 - Linköping Konsert & Kongress, Linköping, Sweden *^
April 22 - Partille Arena, Partille, Sweden *^
Citera
2022-12-22, 20:11
  #10
Medlem
Kloges avatar
Orbit Culture enda intressanta bandet
Citera
2022-12-22, 20:59
  #11
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Orbit Culture enda intressanta bandet

Jag håller förvisso med om att de är bra, men vad har de med SS att göra?
Citera
2022-12-22, 22:55
  #12
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag håller förvisso med om att de är bra, men vad har de med SS att göra?

Som en kommentar till turnén
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback