2022-01-02, 20:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Och jag ser heller aldrig en eskimå på vintersemester i Kiruna! Varför skall en portugis åka till värme, restauranger och billiga kvinnor (eller i ditt fall kanske män?) i Thailand? Det finns det säkert nog av på hemmaplan.

Det här handlar om är dubbelbeskattning. Sverige har sagt upp avtalet med Portugal och Grekland. Så nu är det OK i sann sosse-anda att beskatta pensioner först i Sverige och sedan även i Grekland eller Portugal. Härligt gjort Maggan, du förnekar dig inte!

Om Portugal anser att de inte behöver ta ut skatt av tjänstepensioner till privat anställda, men däremot på vanliga pensioner så är det Portugals ensak. Det skall Sosse-maggan skita i. Portugiser gör så här för att locka till sig rika pensionärer. Det är rätt smart, de vet att dessa personer spenderar mycket pengar i Portugal. Pengar som går till näringsliv och till skatter samt moms.

Det är mycket smartare än att ha turister som bor på "all-inklusive" och inte spenderar en krona i Portugal. Pengarna till hotellen betalas också i Sverige och hamnar med all säkerhet inte i Portugal...

Men i sann sosse-anda så skall ingen ha det bättre än den utvalda sosse-eliten och den importerade migrant-adeln! Avundsjukan är definitivt större än sexualdriften hos en del röd-ögda...

Jag är en svensk pensionär som bor i Spanien. Jag trodde att dubbelbeskattning av inkomst var förbjudet i EU, men i Spanien måste jag deklarera min svenska pension trots att den redan har beskattats i Sverige. Varför måste jag deklarera min inkomst i båda länderna?
Det är upp till enskilda länder att sluta avtal mot dubbelbeskattning – EU-lagstiftningen kan inte tvinga dem att göra det. Alla länder som du har en anknytning till kan i kraft av lagen kräva att du ska fylla i en skattedeklaration. Men du måste inte nödvändigtvis betala skatt två gånger bara för att du deklarerar samma inkomst i två EU-länder. Och även om du måste betala dubbel skatt kan du ha möjlighet att få kompensation i ett av länderna.

(källa: https://europa.eu/youreurope/citizen...q/index_sv.htm)
Tolkar ditt inlägg som att det är bra att Portugal tar pengar som annars skulle gå till svenskar inklusive dig själv. Och detta enbart för att de är skattepirater som bjuder under andra när det gäller skatt och service. Undrar hur långt självhat kan gå.
Citera
2022-01-02, 20:33
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hur är de en belastning för Sverige när de bor och lever i Portugal?
Systemet är gjort för att pengarna skall komma tillbaka i rullning i samhället. Tar en viss grupp sina pengar och drar så får resten fylla luckan med högre skatt eller sämre välfärd. Speciellt om de återvänder om några år utan pengar och med krämpor som svenska skattebetalare måste behandla (nästan hela sjukvårdsbudgeten går till åldringar, en gigantisk summa). Då blir det dessutom bidragspension, inte tjänstepension, som någon annan får betala.

Det rättvisa hade varit att låta dessa pensionärer att vinstbeskatta sin tjänstepension (antagligen mindre än sinkskatten) och sedan avsäga sig rätten till svensk välfärd. Då kan de med gott samvete flytta till Portugal.
Citera
2022-01-02, 20:42
Medlem
Skattar bäst som skattar sist är nog tanken bakom det hela.
Citera
2022-01-02, 20:47
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Tolkar ditt inlägg som att det är bra att Portugal tar pengar som annars skulle gå till svenskar inklusive dig själv. Och detta enbart för att de är skattepirater som bjuder under andra när det gäller skatt och service. Undrar hur långt självhat kan gå.

Vet du vad du pratar om? Om du flyttar till Portugal och skall vara skattskriven där får du inte ha någon koppling till Sverige. Du får inte ha kvar din villa eller lägenhet. Du får bara vara i Sverige en begränsad tid varje år. Dina möbler får inte vara magasinerade i Sverige.

Tjänstepension är pengar som lagts undan av arbetsgivaren. Det är lön som personen arbetat ihop. När den tas ut beskattas den. Rimligtvis i det land personen då bor. För att om en boende i Portugal blir sjuk vänder den sig till portugisisk sjukvård. Den behöver inte flyga upp till Sverige. Det är så vården fungerar i EU.

Denna utflyttade pensionär medför inga kostnader i Sverige.

I fallet med Portugal så kommer nu den portugisiska skatten att begränsas till 0% på alla pensioner, då Sverige tar ut en så kallad SINK-skatt på 25% på alla pensioner.

Motivet till detta verkar vara avundsjuka. Ingen skall komma undan svensk skatt!
Citera
2022-01-02, 20:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vet du vad du pratar om? Om du flyttar till Portugal och skall vara skattskriven där får du inte ha någon koppling till Sverige. Du får inte ha kvar din villa eller lägenhet. Du får bara vara i Sverige en begränsad tid varje år. Dina möbler får inte vara magasinerade i Sverige.

Tjänstepension är pengar som lagts undan av arbetsgivaren. Det är lön som personen arbetat ihop. När den tas ut beskattas den. Rimligtvis i det land personen då bor. För att om en boende i Portugal blir sjuk vänder den sig till portugisisk sjukvård. Den behöver inte flyga upp till Sverige. Det är så vården fungerar i EU.

I fallet med Portugal så kommer nu den portugisiska skatten att begränsas till 0% på alla pensioner, då Sverige tar ut en så kallad SINK-skatt på 25% på alla pensioner.

Motivet till detta verkar vara avundsjuka. Ingen skall komma undan svensk skatt!
Det är väl ändå du som har motivet Avundsjuka? Du vill ju behålla varje öre själv fast du får gratis sjukvård och dina barn fick gratis skola.

Mitt motiv är att det inte är en framkomlig väg att länder bjuder under varann när det gäller skatter, för att plocka russinen i kakan. Exakt sådana som du blir då kvar i Sverige och får då betala ännu högre skatter.

Med samma motivering vill jag att t.ex amazon betalar skatt i Sverige på sina svenska inkomster, så jag är inte specifikt ute efter Portugal. Jag är ute efter rättvisa, generellt.

För övrigt är jag själv ekonomiskt helt oberoende och kan med mina pengar bosätta mig i vilket land som helst, jag är välkommen överallt. jag väljer Sverige eftersom jag fortfarande har barn under 18 Dessutom är Sverige underbart med underbara människor och det är superenkelt, och låg skatt, att driva eget företag som jag gör.

Att klaga på Sverige är däremot väldigt svenskt. Så det kan jag egentligen inte vara emot.
Senast redigerad av Paris24 2022-01-02 kl. 21:42.
Citera
2022-01-02, 20:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det rättvisa hade varit att låta dessa pensionärer att vinstbeskatta sin tjänstepension (antagligen mindre än sinkskatten) och sedan avsäga sig rätten till svensk välfärd. Då kan de med gott samvete flytta till Portugal.
Exakt, nu börjar vi närma oss ett system med rättvisa, den som klipper banden blir portugis med alla dess fördelar och nackdelar.

T.o.m. Kamprad kom hem från Schweiz när han blev gammal. Han är ett dåligt exempel, få har tillfört Sverige mer skattepengar än han även om han skattehukade i Schweiz i 30 år. Men han visar att så slutar det alltid. Sverige var ganska bra ändå och det är nästan bara trams i den här tråden, inget konkret att ta på.
Citera
2022-01-02, 21:40
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är väl ändå du som har motivet Avundsjuka? Du vill ju behålla varje öre själv fast du får gratis sjukvård och dina barn fick gratis skola.

Mitt motiv är att det inte är en framkomlig väg att länder bjuder under varann när det gäller skatter, för att plocka russinen i kakan. Exakt sådana som du blir då kvar i Sverige och får då betala änu högre skatter.

Med samma motivering vill jag att t.ex amazon betalar skatt i Sverige på sina svenska inkomster, så jag är inte specifikt ute efter Portugal. Jag är ute efter rättvisa, generellt.

För övrigt är jag själv ekonomiskt helt oberoende och kan med mina pengar bosätta mig i vilket land som helst, jag är välkommen överallt. jag väljer Sverige eftersom jag fortfarande har barn under 18 Dessutom är Sverige underbart med underbara människor och det är superenkelt, och låg skatt, att driva eget företag som jag gör.

Att klaga på Sverige är däremot väldigt svenskt. Så det kan jag egentligen inte vara emot.

Du blandar och ger lite osammanhängande i ditt inlägg. Jag håller med dig om att vi skall inte ge Amazon, Facebook och andra skattefrihet eller gratis el i sina serverhallar. Men här pratar vi om enskilda personer som jobbat sitt yrkesliv i Sverige och betalat skatt!

Fakta är att motivet för upphävandet av dubbelbeskattningsavtalet var inte att sossarna och Magdalena Andersson, som står för det, var mån om att få in pengar till svensk "vård, skola och omsorg".

Nej i förslaget till lagtexten står:
Den nuvarande situationen där skatteavtalet möjliggör att personer som flyttat från Sverige till Portugal fortsatt kan ta ut vissa, ofta höga pensioner från Sverige helt obeskattade, är oacceptabel och var heller inte avsedd när avtalet ingicks 2002. Sådana möjligheter att utnyttja den typ av riktade regler som NHR-regimen utgör underminerar förtroendet för skattesystemet. Avtalet måste därför skyndsamt ändras så att denna skattefrihet upphör. Detta har regeringen under nära fem års tid varit mycket tydlig med gentemot Portugals regering.
(källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...h_H803138/html)

Detta är verkligen avundsjuka på hög sosse-nivå! Det handlar inte om att pengarna behövs i Sverige, nej det handlar om att avtalet "underminerar förtroendet för skattesystemet"!

Det som verkligen underminerar förtroendet för skattesystemet är Pomperipossa-skatter, höga löner till nollor som ministrar (läs: Annika Strandhäll) och hur våra pengar vräks ut på personer som låtsas vara långtidssjuka och skall ha personliga assistenter boende i Irak!
Citera
2022-01-02, 21:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du blandar och ger lite osammanhängande i ditt inlägg. Jag håller med dig om att vi skall inte ge Amazon, Facebook och andra skattefrihet eller gratis el i sina serverhallar. Men här pratar vi om enskilda personer som jobbat sitt yrkesliv i Sverige och betalat skatt!

Fakta är att motivet för upphävandet av dubbelbeskattningsavtalet var inte att sossarna och Magdalena Andersson, som står för det, var mån om att få in pengar till svensk "vård, skola och omsorg".

Nej i förslaget till lagtexten står:
Den nuvarande situationen där skatteavtalet möjliggör att personer som flyttat från Sverige till Portugal fortsatt kan ta ut vissa, ofta höga pensioner från Sverige helt obeskattade, är oacceptabel och var heller inte avsedd när avtalet ingicks 2002. Sådana möjligheter att utnyttja den typ av riktade regler som NHR-regimen utgör underminerar förtroendet för skattesystemet. Avtalet måste därför skyndsamt ändras så att denna skattefrihet upphör. Detta har regeringen under nära fem års tid varit mycket tydlig med gentemot Portugals regering.
(källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...h_H803138/html)

Detta är verkligen avundsjuka på hög sosse-nivå! Det handlar inte om att pengarna behövs i Sverige, nej det handlar om att avtalet "underminerar förtroendet för skattesystemet"!

Det som verkligen underminerar förtroendet för skattesystemet är Pomperipossa-skatter, höga löner till nollor som ministrar (läs: Annika Strandhäll) och hur våra pengar vräks ut på personer som låtsas vara långtidssjuka och skall ha personliga assistenter boende i Irak!
Jag kan hålla med om att argumentet "underminerar svenska högskattesamhället" är klent för just Portugal-skatten. Jag argumenterar mer principiellt att det inte finns någon vinnare när länder bjuder under varann om skatter. Portugal är det mest kända och använda exemplet och därför är jag för att den luckan täpps till. Svenskar ska inte attraheras till andra länder och spendera sina pengar där via rabatter. De får gärna bo i Portugal, kanske bor jag själv i Spanien för sol och mat när jag är 70, men jag får fortsätta betala skatt som kommer att användas om jag blir sjuk som äldre och flyttar hem igen.
Citera
2022-01-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Ni som menar att om de flyttat permanent borde de slippa skatt - tycker ni då att de också säger upp rätten att komma tillbaka och snylta på sjukvård/äldrevård osv?

För det är väl så det brukar bli för dessa damer och herrar. De spenderar 65-75-årsåldern i solen utan att bidra till systemet och betala den ”försäkring” som skattesystemet innebär för medborgarna, sedan så fort något strular med hälsan vill man hem igen då svensk sjukvård är i världsklass helt oavsett vad folk påstår här.

De har gjort sig förtjänt av vården då jag tvivlar på att det fanns något som hette a-kassa under 50/60-talet då alla arbetade.

Jag antar dock att dessa pensionärer som i detta fall bor i Portugal består av människor som är akademiker i grunden och har haft en karriär i Stockholm eller Göteborg.

Det rör sig inte om Ingemar och Birgitta från Arjeplog som har jobbat i skogen eller sjuksköterska.
Citera
2022-01-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Det är helt rätt. Vad ska folk göra i Portugal. Stanna i Sverige. Det är ju här ni bor. Flytta inte era fårskallar. Bygg upp landet istället. Vad är bättre i Portugal.
Om ni tycker att det är roligare i Portugal så beror inte det på vädret. Det skulle kunna vara lika trevligt i Sverige om ni hade velat. Men ni gillar visst att suga social kuk så fort ni befinner er här.

Nej det ska ni ha. Det är straffet.

Ska pensionärer bygga upp landet? Jaså? Ska man arbeta när man ligger i graven också?
Citera
2022-01-02, 23:49
Medlem
Citat:

Låt oss tillsammans transportera och deportera alla svenska pensionärer till Portugal så att dom kan få leva skattefritt, för att alla dessa stackare arbetade i Sverige under hela livet?
Citera
2022-01-03, 00:11
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Låt oss tillsammans transportera och deportera alla svenska pensionärer till Portugal så att dom kan få leva skattefritt, för att alla dessa stackare arbetade i Sverige under hela livet?

När man läser ditt inlägg undrar jag vad min skatt i Sverige har gått till, definitivt inte till skolutbildning och logiskt tänkande. Kan det varit till Södertörns lekskola?

Vad det handlar om i tråden är att portugisiska myndigheter önskar få fast boende pensionärer med god ekonomi. De lockade dem med skattefrihet i 10 år för enbart en slags pension, tjänstepensioner i det privata näringslivet. Inte statligt eller kommunalt anställdas tjänstepensioner och definitivt inte garantipensionärer (läs: invandrare).

Så alla pensionärer betalade nu 25% skatt i Portugal. Några slapp dock skatt på en del av deras pensioner.

Sosse-magdalena och en del andra rödögda blir nu upprörda och säger upp dubbelbeskattningsavtalet med Portugal och drar nu minst 25% skatt i Sverige på alla pensioner, fast pensionärerna bor i Portugal!

Men det är helt OK enligt röd-ögda sossar att locka till Sverige Google, Amazon och Facebook med billig (gratis?) el och skattefrihet. Men när Portugal lockar svenska pensionärer är det "Aja-baja, underminerar skattesystemet". Snacka om att prata med dubbla tungor. Skäms de inte när de ser sig själva i spegeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in