• 1
  • 2
2021-12-31, 16:33
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
De har alltså gått runt det där med bindningstid på själva abonnemanget och istället får man betala av telefonen för sig självt. Ungefär som att ta en TV på "räntefri" avbetalning.
Jo men du kan ju välja att bara ta ett abonnemang utan bindningstid om du redan har en telefon. Eller så kan du få en slutfaktura på mobilen, betala den och är då fri från operatören.
Citera
2021-12-31, 17:04
Medlem
Muppetys avatar
Jag hade en Motorola 900 NMT 1993 som stod på pappas företag, tror inte telefonen kostade nått men det var abonnemang på 349 kr plus samtalstaxa 6 kr/min, så jag fick inte ringa för mycket på den. Men alla skolkompisar ville ju testa den...

Men min första iPhone 4 fick jag gratis, det var nog runt 2010, men jag fick ju ett abonnemang på 299 kr i månaden. Sen dess har jag köpt mina smartphones på avbetalning o fått lite rabatt på abonnemangen, men visst, tidigare var de låsta, men ett tag (kanske fortfarande) kan man låsa upp de gratis. Numera är de inte låsta.
Citera
2021-12-31, 17:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo men du kan ju välja att bara ta ett abonnemang utan bindningstid om du redan har en telefon. Eller så kan du få en slutfaktura på mobilen, betala den och är då fri från operatören.
Jo, men jag bara gissar att många som köper på avbetalning inte har ekonomin till att lösa telefonerna kontant. Personligen så köper jag mina telefoner och sen kör jag faktiskt pre-paid. Detta då jag gillar att vara fullständigt obunden. Kanske mer "ekonomiskt" att köra abonnemang, men jag gillar inte att betala i efterhand när det gäller telefoni.
Citera
2021-12-31, 17:31
Medlem
Varför kan man inte köpa en mobiltelefon för 1 kr längre?
Det beror på invandringen.
Enorma massor av yngre invandrare köpte 1:- mobiler och sålde även vidare men betalade inte abonnemanget, och dom fick inga direkta negativa konsekvenser eftersom dom ansågs vara särskillt utsatta och fick istället MER hjälp via socialutredning. För Mobilförsäljarna blev det en dålig affär.
Senast redigerad av MENTgu 2021-12-31 kl. 17:36.
Citera
2021-12-31, 17:32
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jo, men jag bara gissar att många som köper på avbetalning inte har ekonomin till att lösa telefonerna kontant. Personligen så köper jag mina telefoner och sen kör jag faktiskt pre-paid. Detta då jag gillar att vara fullständigt obunden. Kanske mer "ekonomiskt" att köra abonnemang, men jag gillar inte att betala i efterhand när det gäller telefoni.
Jo precis. Det är en marknadsföringsstrategi. "Kolla vi har inga bindningstider längre" men om du vill ha med mobil och vill avbetala den så är du ändå bunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in