• 1
  • 2
2021-12-31, 11:32
Medlem
Ett fenomen som var ganska vanligt för 20 år sedan var att kunna köpa en mobiltelefon för 1 kr. Man var ofta bunden i minst två år till ett mobilabonnemang. Nuförtiden ser man aldrig såna erbjudanden? Vad beror detta på?
Citera
2021-12-31, 11:36
Medlem
Turist i tidens avatar
Kan bero på att man ville få ut många abonnemang på marknaden fort.
Eller på att man tog höga priser på abonnemang, samtal och sms.
Citera
2021-12-31, 11:41
Medlem
För att dagens mobiler är fett dyra idag.
Citera
2021-12-31, 11:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny.bravo
Ett fenomen som var ganska vanligt för 20 år sedan var att kunna köpa en mobiltelefon för 1 kr. Man var ofta bunden i minst två år till ett mobilabonnemang. Nuförtiden ser man aldrig såna erbjudanden? Vad beror detta på?

Var någon EU/EG-regel om att telefoner inte får vara låsta till ett nätverk, har jag för mig. Därför sprack den affärsidén. (Som faktiskt var bluff från början, då kunden betalade dyrare samtalsavgifter med sin enkronastelefon jämfört med obunden kund.)

1995 "köpte" jag min första GSM-telefon (tidigare var NMT) för precis en krona. Men abonnemanget (om jag minns rätt) kostade 200kr/månad, inget ingick. Att ringa tillkom. Kostade 7 kronor/minut.

Alltså med nuvarande penningvärde 400kr/mån samt om man ville använda telefonen 14 kr/min.
Månadsräkning hamnade lätt på 1000kr i nuvarande penningvärde.

SMS fanns, kostade någon krona/st. SMS var inte vanligt att använda. Men data/surf "fanns inte". Jo, det fanns men ingen använde det för det var löjligt långsamt och löjligt dyrt.
Citera
2021-12-31, 12:32
Medlem
Loamigads avatar
Det kan du fortfarande, men då är det budget varianter såsom doros, samsung a12 osv.
Det enda snarlika är väl telenors
https://www.telenor.se/handla/tjanster/mobil/change/

Det är för dyrt helt enkelt haha.
Citera
2021-12-31, 12:55
Medlem
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Ser ofta annonser på att du får en telefon på köpet när du tecknar dig för ett visst abonnemang.
Visst ser annonseringen idag lite anorlunda ut jämfört med 90talet men upplägget är ungefär det samma men kostnaderna lägre. Betalar mindre i kr. idag för mitt "mobilabonemang" jämfört med det jag hade 1993, oräknat inflationen. Min kostnaderna idag är 175sek inklusive tillräcklig surf fria samtal och SMS inom EU plus några länder till. Betalade 200 sek 1993 bara för abbonemanget sen tillkom kostnader för samtal och sms. Nån surf fanns inte.
Men ser fortfarande "abbonemang" inklusive telefon för 800-900 sek men då ingår nån fin telefon.
Så du har fortfarande möjlighet att "få" en telefon mot ett tecknande av ett abbonemang.
Samma sak som 1sek förr men ett lite annat upplägg.
Citera
2021-12-31, 13:49
Medlem
Enydrions avatar
Minns nån gammal reklamfilm, där nån vuxen snubbe i kostym vill sälja något för gissningsvis några hundralappar och då säger en liten grabb att den finns ju där för en krona och snubben i kostymen blir svarslös...

Minns någon vad det gällde för vara, tror inte det var mobiltelefon?

Men det var nåt med höga månatliga kostnader, så borde inte varit svårt alls att svara grabben att denne blev lurad...
Citera
2021-12-31, 13:53
Medlem
Bluebeast72s avatar
Haha, både Nokia o Motorola hann jag med o köpa för 1kr.
Citera
2021-12-31, 13:57
Medlem
För att affärsmodellen ser annorlunda ut idag. Idag köper vi en telefon och när vi köper den betalar vi exakt 0 kronor. Sedan betalar vi av den, och abonnemanget, i 24 eller 36 månader. Egentligen inte någon större skillnad.
Citera
2021-12-31, 14:52
Medlem
Man har aldrig kunnat köpa en mobil för 1kr.
Citera
2021-12-31, 15:52
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Inte enbart därför men man får inte ha bindningstid mer än 24mån. Tele2 som tagit bort bindningstid kör ju nu att som standard visas priset med en avbetalning på 36mån istället för 24mån. För att det ser billigare ut så. Men man är bunden så länge man har telefon att betala. Man kör helt enkelt andra försäljningsknep nuförtiden.
Citera
2021-12-31, 16:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Inte enbart därför men man får inte ha bindningstid mer än 24mån. Tele2 som tagit bort bindningstid kör ju nu att som standard visas priset med en avbetalning på 36mån istället för 24mån. För att det ser billigare ut så. Men man är bunden så länge man har telefon att betala. Man kör helt enkelt andra försäljningsknep nuförtiden.
De har alltså gått runt det där med bindningstid på själva abonnemanget och istället får man betala av telefonen för sig självt. Ungefär som att ta en TV på "räntefri" avbetalning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in