Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-12-31, 12:56
  #25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Detta tror jag med.

Har liknande problem, fast jag kan i viss mån styra dem. Jag sover egentligen bäst om jag kan lägga mig 2-3 på natten, får direkt störd dygnsrytm när jag arbetar och måste upp kl 6, kan ändå inte sova förrän kl 1-2. Det handlar inte om att jag har vänt på dygnet vilket många ofta tror, jag har arbetat och lagt mig år i sträck på "rätt" tider, men sover inte bra, eller alls, före 2-3. Överlag får jag mer sömnbesvär av att ha press på mig på olika sätt och av att arbeta på dagen. På natten fungerar jag ganska bra så länge jag har disciplinen att verkligen lägga mig efter jobbet. Jag kan vara vaken och även jobba i 2 dygn (utan mediciner), men det blir inte särskilt bra i längden.

Växte upp med sömnbrist. Jag gick ju i skolan som alla andra och vaknade 6:30, men för den skull kunde jag inte somna kl 22 som de andra i familjen. Jag kanske somnade kl 1. Ingen hänsyn togs. Sedan när jag blev vuxen blev jag tillsagd att om jag gick upp kl 7 varje dag skulle kroppen lära sig. Så ett år varje dag gick jag upp då. Antingen somnade jag tidigt av utmattning och sov 22-02 eller 05-07. Inte ens efter ett år hade jag lärt mig att sova i tid och sova hela natten. Folk sa att jag ljög. Det var väldigt ledsamt hur man blev behandlad eftersom alla tror att sömn handlar om vana, inte om en inre klocka som man inte kan påverka.
Citera
2021-12-31, 13:58
  #26
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag somnar till skärmljus. Melatonin funkar ändå eftersom det kommer från utanför kroppen.

Så ditt råd till TS är att fortsätta framför skärmen när han uppenbarligen visar extrema missbrukstedenser så pass att han t.o.m. heter det? Han ska komplettera ljusstyrkan skärmen ger med melatonin tabletter och sedan fortsätta stirra på den? Fan, dig ska man få äktenskaps råd från
Citera
2021-12-31, 14:02
  #27
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Detta tror jag med.

Har liknande problem, fast jag kan i viss mån styra dem. Jag sover egentligen bäst om jag kan lägga mig 2-3 på natten, får direkt störd dygnsrytm när jag arbetar och måste upp kl 6, kan ändå inte sova förrän kl 1-2. Det handlar inte om att jag har vänt på dygnet vilket många ofta tror, jag har arbetat och lagt mig år i sträck på "rätt" tider, men sover inte bra, eller alls, före 2-3. Överlag får jag mer sömnbesvär av att ha press på mig på olika sätt och av att arbeta på dagen. På natten fungerar jag ganska bra så länge jag har disciplinen att verkligen lägga mig efter jobbet. Jag kan vara vaken och även jobba i 2 dygn (utan mediciner), men det blir inte särskilt bra i längden.

Gäller inte endast personer med någon diagnos. Allas biologiska dygnsklocka skiljer sig och är delvis genetisk. Vissa har längre, senare (jämfört med solens/dygnet) och vissa har t.o.m. kortare.

Men är en intressant diskussion för att fortsätta på det gällande skolan för barn. Varför ska man anpassa tiden efter lärarnas arbetstider egentligen, fokus ligger väl på att utveckla barnen? Ett barn med en senare biologisk dygnsrytm skulle kunna prestera mycket bättre om den fick börja kl.10 ist för 8.
Citera
2021-12-31, 15:57
  #28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Så ditt råd till TS är att fortsätta framför skärmen när han uppenbarligen visar extrema missbrukstedenser så pass att han t.o.m. heter det? Han ska komplettera ljusstyrkan skärmen ger med melatonin tabletter och sedan fortsätta stirra på den? Fan, dig ska man få äktenskaps råd från

Tror inte skärmen avgör. Däremot attityden. Att man måste inse att man måste sova mer ofta. Men samtidigt inte kräva av sig själv att man ska sova normalt, vissa avvikelser kommer man ha. Att leva i en gråskala är rätt svårt för oss med dessa diagnoserm så det kan kännas som ett framsteg inte betyder något om det inte är perfekt.
Citera
2021-12-31, 16:05
  #29
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tror inte skärmen avgör. Däremot attityden. Att man måste inse att man måste sova mer ofta. Men samtidigt inte kräva av sig själv att man ska sova normalt, vissa avvikelser kommer man ha. Att leva i en gråskala är rätt svårt för oss med dessa diagnoserm så det kan kännas som ett framsteg inte betyder något om det inte är perfekt.

Tycker dina råd är riktigt jävla hemska… ”fortsätt spela data i 24 timmar du grabben, du har en diagnos!”

Som att ge en 150kg fet amerikan rådet: ”fortsätt ät du, du har emotionella problem!”

Han nämner ju själv att han vill förbättra sin nuvarande livsstil.
Citera
2021-12-31, 19:28
  #30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Tycker dina råd är riktigt jävla hemska… ”fortsätt spela data i 24 timmar du grabben, du har en diagnos!”

Som att ge en 150kg fet amerikan rådet: ”fortsätt ät du, du har emotionella problem!”

Han nämner ju själv att han vill förbättra sin nuvarande livsstil.

Du kör FB:s enda råd på allt, motionera. Och du har noll egen erfarenhet. Motion vid dygnsrytmstörningar har en benägenhet att göra så att man blir klarvaken. Precis som du tror man blir av dataspel.

Lagom motion är bättre. Att bryta lagom med sitt gamla liv är bättre än att ta bort allt gammalt, eftersom det bara göder ens antingen-ellerattityd man ofta har som aspergare. Man skapar bara ett nytt beroende, kanske i form av motion.

Jag har inte sagt att han ska leva som nu, men att helt plötsligt skapa ett nytt, bra liv, hur kul tror du det känns när man misslyckas och sedan ligger klarvaken efter sitt träningspass? Tror du inte man ger upp då? Lite realism är väldigt bra.
Citera
2021-12-31, 20:42
  #31
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du kör FB:s enda råd på allt, motionera. Och du har noll egen erfarenhet. Motion vid dygnsrytmstörningar har en benägenhet att göra så att man blir klarvaken. Precis som du tror man blir av dataspel.

Lagom motion är bättre. Att bryta lagom med sitt gamla liv är bättre än att ta bort allt gammalt, eftersom det bara göder ens antingen-ellerattityd man ofta har som aspergare. Man skapar bara ett nytt beroende, kanske i form av motion.

Jag har inte sagt att han ska leva som nu, men att helt plötsligt skapa ett nytt, bra liv, hur kul tror du det känns när man misslyckas och sedan ligger klarvaken efter sitt träningspass? Tror du inte man ger upp då? Lite realism är väldigt bra.

Det finns en anledning till varför jag och alla läkare föreslår träning vid psykiska problem och sömnproblem, men hur många tror du i verkligheten ens tar till dom råden? Varför är det en röd tråd att när någon lägger upp en tråd "jag mår dåligt" så motionerar inte ens personen? Folk är lata, rationaliserar bort det som floskler och stannar hellre i bekvämlighetszonen. Sen är det inte alls det enda jag råder till, men utifrån denna trådstart är det ju uppenbart att han ska slå sönder sin dator och gå ut och röra på sig, har du ens läst trådstarten?

Citat:
Fysiskt har jag upplevt problem i form av förstoppning(förmodligen för att jag inte rör mig tillräckligt), darrningar, avdomnad tunga och att vissa muskler rycker, mestadels i benen. Viktminskning har också varit ett problem.

Nu ska jag göra som min homeboy Zuzumba här och komma med lite källor, utan att vinkla förstås.

Based on this reassessment, RCTs comparing exercise to antidepressants reported that exercise and antidepressants were equally effective.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5430071/

"Previous studies have noted that proper exercise can alleviate sleep-related problems and help you get an adequate amount of rest."
https://www.sleepfoundation.org/phys...cise-and-sleep

"If your memory is hazy, your ADHD may be to blame. And if you don't exercise much, you aren't doing your brain any favors. However, physical activity can improve your memory. It can also help you make decisions, learn, and pay attention.
https://www.webmd.com/add-adhd/ss/sl...kes-adhd-worse

Sen har du för någon anledning fått för dig att man ska träna före man går och lägger sig, hur du har dragit den slutsatsen har jag ingen aning om.

Many people feel that the adrenaline released during intense physical activity turns their brain on overdrive, making it difficult to fall asleep after their workout. And indeed, if that is you, by all means keep doing your workouts in the morning or early afternoon hours.
https://ostrichpillow.com/blogs/self...cise-and-sleep

Du säger heller att jag inte har någon erfarenhet, vad baserar du det på? Jag har själv en inre biologiskt klocka på närmare 30 timmar, vilket ställer det någon dag i veckan. Inte fan löser jag det genom att stirra på en skärm.
__________________
Senast redigerad av bobo909 2021-12-31 kl. 20:48.
Citera
2021-12-31, 21:58
  #32
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Det finns en anledning till varför jag och alla läkare föreslår träning vid psykiska problem och sömnproblem, men hur många tror du i verkligheten ens tar till dom råden?

När man känner att det är rätt väg det som läkaren säger, jo då tror jag man försöker.

Men tror man inte det, eller man provat innan och det inte gick bra, då kanske man inser att det inte passade.

Läkare talar för en grupp som heter sömnstörda. Men de tar en del av konceptet som kallas insomni och för över det på alla grupper med sömn som inte är insomni. Det är inte bra. Man behandlar fel sak.

De läkare som på djupet kan de olika sorternas sömnproblem rekommenderar olika behandling till de olika facken. Denne TS kan vi inte anta är en insomnist. Kan inte använda de metoderna. Ingen fara att du gör det, sämre läkare gör det också.

Att träna hårt utan att man har sovit och kanske inte kommer kunna somna kan vara dåligt. Man sliter på kroppen mycket mer utan sömn. Och som jag sa så somnar man inte utav att kroppen är trött. Man somnar när hjärnan är sömnig. Håller hellre på kroppskännedom, stretching, yoga och promenader. De flesta sömnhygienråden fungerar inte på dygnsslaktare. Nej, där får man träna mer på nervarvning, mysiga miljöer, rökelse, stilla musik och naturljud. Fejkmeditera till det innan man kryper ner.

Dvs avgränsa alla aktiviteter. När man slutar gejma och ska sova kastar man sig inte i sängen utan kör en övergång mellan. Då kanske man får djupare sömn.

Reglera hur mycket man får spela och lägga den tiden på dygnet som man vill. Att man lär sig känslan att det är OK att sluta spela för idag. Man får gå utanför sig och säga till sig själv.

Det är inget fel på att gejma men flera dagar i rad hela tiden är ju inte bra. Aspergare kan vara envisa. Används det som tröst måste man hitta andra sätt att trösta sig. Som inte är dåliga.

Gör förändringarna enligt ett schema som man kan ändra lite på när man vet vad som passar. Då ska allt man gör på dygnet vara med. När man känner att det är lagom gejming, lagom avslappning och promenad så har man något tryggt att stå på.

Målet är ju inte bara det bästa sovandet hos TS, utan också att pilla in lite sunt leverne mellan varven.

En rutin kan vara till hjälp för hur mycket man får göra av olika saker på dagen. Men man kan som sömnstörd inte ha rutiner för sömn. Dvs du gör detta och då somnar du. Där handlar det mer om vilken dygnstid det är bäst att somna, hur länge men ska sova, det är så ingen annan kan veta detta. Man vet bara själv sitt eget sömnmönster. Och när det går att somna. Det går att somna även för sömnstörda mer än en gång på tre dagar. Om man inte missar sömntåget. Så man måste lära sig när man börjar bli minsta sömnig. Då kan man testa att ha detta som sin sovtid.

Går det inte, som jag sa, melatonin. Inget fel. Det varvar ner en och gör så man känner sig lite som i paltkoma. Rätt mysigt. Då går det att somna.

Testar man saker folk föreslår och de inte funkar så är det bara så. Alla är inte lika, folk behöver olika råd. Funkar en sak inte, testa något annat.

Såvida du inte missbrukar ADHD-meds att vara vaken, då är det en annan grej, men tror inte du har den medicinen.
Citera
2022-01-01, 17:07
  #33
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När man känner att det är rätt väg det som läkaren säger, jo då tror jag man försöker.

Men tror man inte det, eller man provat innan och det inte gick bra, då kanske man inser att det inte passade.

Läkare talar för en grupp som heter sömnstörda. Men de tar en del av konceptet som kallas insomni och för över det på alla grupper med sömn som inte är insomni. Det är inte bra. Man behandlar fel sak.

De läkare som på djupet kan de olika sorternas sömnproblem rekommenderar olika behandling till de olika facken. Denne TS kan vi inte anta är en insomnist. Kan inte använda de metoderna. Ingen fara att du gör det, sämre läkare gör det också.

Alla läkare har som rutin att ställa basfrågorna - Har du problem med insomningen? Vaknar du ofta på nätterna och har svårt att somna om?

Dvs. utesluta om det gäller insomnia, att man är lättväckt eller båda.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Att träna hårt utan att man har sovit och kanske inte kommer kunna somna kan vara dåligt. Man sliter på kroppen mycket mer utan sömn. Och som jag sa så somnar man inte utav att kroppen är trött. Man somnar när hjärnan är sömnig. Håller hellre på kroppskännedom, stretching, yoga och promenader. De flesta sömnhygienråden fungerar inte på dygnsslaktare. Nej, där får man träna mer på nervarvning, mysiga miljöer, rökelse, stilla musik och naturljud. Fejkmeditera till det innan man kryper ner.
Dvs avgränsa alla aktiviteter. När man slutar gejma och ska sova kastar man sig inte i sängen utan kör en övergång mellan. Då kanske man får djupare sömn.

Man måste ju börja någonstans? Och nu visar TS symptom som en 100-åring gör, vilket är oroväckande. En 20 minuters promenad hade varit hårdträning för honom och skjutit upp pulsen i 170 åtminstone. Kropp och knopp hör ihop, träning leder inte bara till att du blir trött i kroppen, det vet nog alla. Gällande det om nervvarving håller jag med om, och där hör självklart inte gejmande till.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Reglera hur mycket man får spela och lägga den tiden på dygnet som man vill. Att man lär sig känslan att det är OK att sluta spela för idag. Man får gå utanför sig och säga till sig själv.

Det är inget fel på att gejma men flera dagar i rad hela tiden är ju inte bra. Aspergare kan vara envisa. Används det som tröst måste man hitta andra sätt att trösta sig. Som inte är dåliga.

TS dataspels beroende är extremt, en sådan kan inte reglera sig själv och sätta tid på hur mycket man kan spela. När en person med det beroendet som TS har sätter sig vid datan är det kört. Allt annat blir likgiltigt. Finns bara ett sett för den typen och det är just cold turkey. Här är en bra video gällande dataspels missbruk och vad det leder till: https://www.youtube.com/watch?v=868BlSS8Wg0.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Gör förändringarna enligt ett schema som man kan ändra lite på när man vet vad som passar. Då ska allt man gör på dygnet vara med. När man känner att det är lagom gejming, lagom avslappning och promenad så har man något tryggt att stå på.

Målet är ju inte bara det bästa sovandet hos TS, utan också att pilla in lite sunt leverne mellan varven.

Här håller jag med dig förutom just dataspelandet. Det ska bums försvinna helt från TS liv, och ersättas med något mer konstruktivt.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En rutin kan vara till hjälp för hur mycket man får göra av olika saker på dagen. Men man kan som sömnstörd inte ha rutiner för sömn. Dvs du gör detta och då somnar du. Där handlar det mer om vilken dygnstid det är bäst att somna, hur länge men ska sova, det är så ingen annan kan veta detta. Man vet bara själv sitt eget sömnmönster. Och när det går att somna. Det går att somna även för sömnstörda mer än en gång på tre dagar. Om man inte missar sömntåget. Så man måste lära sig när man börjar bli minsta sömnig. Då kan man testa att ha detta som sin sovtid.

Som somnstörd kan definitivt skapa rutiner och metoder för att somna lättare. Att det skiter sig någon i veckan är normalt, två tredje delar av världens befolkning lider av sömnproblem någon dag i veckan, man kan inte räkna med att man sover bra varje natt. Om man finner att sova oftare och kortare fungerar för en och verkligen inget annat funkar, kör på det, men det är inte optimalt även för dom med en längre inre biologiskt dygns klocka. Som sagt, vi styrs inte endast av den utan av två där även solens påverkar oss.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Går det inte, som jag sa, melatonin. Inget fel. Det varvar ner en och gör så man känner sig lite som i paltkoma. Rätt mysigt. Då går det att somna.

Det här orkar jag inte ens kommentera mer, säger bara släng dig i själv i väggen när du kommer med sånt trams...
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Testar man saker folk föreslår och de inte funkar så är det bara så. Alla är inte lika, folk behöver olika råd. Funkar en sak inte, testa något annat.

Såvida du inte missbrukar ADHD-meds att vara vaken, då är det en annan grej, men tror inte du har den medicinen.

Jag har inte den medicinen nej, har ingen ADHD. Om TS har det, vilket är relevant, har han inte uttryckt sig om än, tråden handlar som sagt om TS och inte om dig eller mig. Du verkar ju tro då du sitter tydligen på en av TS diagnoser veta dig bättre om hur han fungerar än vad jag gör, vilket är rent ut sagt åt helvete då alla människor skiljer sig.
__________________
Senast redigerad av bobo909 2022-01-01 kl. 17:17.
Citera
2023-01-14, 20:35
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ja du kanske skulla fundera på att trappa ner din adhd medicin.... Det är amfetamin du vet

Ja och du kanske skulle ta och plugga på lite om adhd medicin och hur den fungerar på oss med ADHD innan du skriver strunt .Amfetamin har i stortsett raka motsatsen på oss med diagnos än för en vanlig människa utan.Vi blir lugna ,fokuserade och sover oftast bättre med den medicinen.Vid högre doser än ordinerat blir vi mättade och inte speedade som.du verkat tro.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback