2021-12-27, 22:36
Bannlyst
Ibland dyker det upp trådar där folk skriver att dom blivit av med alla kryptovalutor och i varenda tråd har jag skrivit och dumförklarat dom och kallat dom olika saker för att dom fattar så trögt. Nu har jag också blivit av med alla mina krypto och vill väl varna för denna senaste scam.

Jag besökte pancakeswap och köpte många tokens som fanns på binance som kostade typ ingenting så man kunde köpa flera miljarder av flera coins så när dom går upp i värde så blir man automatiskt miljonär typ.

Iallafall så gick ett coin upp idag (NSH) så jag gick $100 plus och ville sälja mitt innehav. Jag märkte dock att ca en fjärdedel försvann i avgifter och ville därför sälja direkt till en privatperson på något sätt. Jag stötte då på en kunnig kille som jag nu förstått är en SCAMMER. Han sa att vi kan gå runt avgifterna om han får ta över hela plånboken istället. Han visade hur man hittade säkerhetskoden för plånboken och ville köpa själva säkerhetskoden för pengar istället för att köpa kryptovalutan.

Sagt och gjort så får han koden och efter en kvart så är samtliga coins borta. Jag tänkte sälja NSH för ca $300 totalt men blev även av med alla mina XRP, ETH, BTC och DOGE. Allt som allt ca 50,000:-.

Jag fattar att det inte går att få tillbaka krypton på något sätt, det är liksom hela grejen att ingen annan ska kunna kontrollea ens pengar. Men känner ni till något knep för att kunna få tillbaka krypton? Det gäller Trust wallet.
Citera
2021-12-27, 22:38
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
se det som läropengar
Citera
2021-12-27, 22:48
Medlem
Nej, det finns inget sätt att få tillbaka så länge personen själv inte väljer att skicka tillbaka allt till dig igen. Du gav bort det man aldrig under några omständigheter ska dela med sig till någon. Din privata nyckel.

Regel #1: Dela aldrig din privata nyckel med någon
Regel #2: Det finns ingen mer regel

Beklagar verkligen och försöker absolut inte håna dig. Tyvärr finns det inte mycket du kan göra åt det.
Senast redigerad av david-taxi 2021-12-27 kl. 22:51.
Citera
2021-12-27, 22:55
Medlem
Varit med sedan 2012 och jag har sett det ena och det andra. Bland annat knäckta 2fa, paperwallets som blivit manipulerade och hardware-wallets där mjukvaran manipulerats (Ledger larmade om uppdaterad mjukvara som folk installerade, vilket var fejk etc). Metamask-kopior som manipulerats etc. MtGox, Bitmart, BTC-E, Mintpal, you name it.

99,9% av de retail-kunder som ännu inte blivit hackade har haft tur, för det är extremt få som är på den nivån att de kan försvara sig mot skadlig mjukvara.

Du möter världens främsta hackers som kryptospekulerare och ibland är det så pass hög och sofistikerad nivå att jag utesluter inte att tvivelaktiga stater kan vara inblandade.

Numera kör jag bara kryptocertifikat och litar på att utfärdaren av certifikaten kör cold wallets, men säker kan man aldrig vara. Jag tar med i kalkylen att precis allt kan försvinna.
Citera
2021-12-27, 23:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
om han får ta över hela plånboken istället.
Typ samma sak som att ge bort sin bankdosa och kod till någon okänd.
Citera
2021-12-27, 23:05
Medlem
Fyfan. Starkt att dela med dig
Citera
2021-12-27, 23:09
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Han sa att vi kan gå runt avgifterna om han får ta över hela plånboken istället.

Bestulen vet jag inte, låter som du sålt hela din väska billigt. Lite konstigt eftersom du verkar vara en slipad investerare och intelligent person.

Citat:
Jag besökte pancakeswap och köpte många tokens som fanns på binance som kostade typ ingenting så man kunde köpa flera miljarder av flera coins så när dom går upp i värde så blir man automatiskt miljonär typ.
Senast redigerad av Aigis 2021-12-27 kl. 23:11.
Citera
2021-12-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ibland dyker det upp trådar där folk skriver att dom blivit av med alla kryptovalutor och i varenda tråd har jag skrivit och dumförklarat dom och kallat dom olika saker för att dom fattar så trögt. Nu har jag också blivit av med alla mina krypto och vill väl varna för denna senaste scam.

Iallafall så gick ett coin upp idag (NSH) så jag gick $100 plus och ville sälja mitt innehav. Jag märkte dock att ca en fjärdedel försvann i avgifter och ville därför sälja direkt till en privatperson på något sätt. Jag stötte då på en kunnig kille som jag nu förstått är en SCAMMER. Han sa att vi kan gå runt avgifterna om han får ta över hela plånboken istället. Han visade hur man hittade säkerhetskoden för plånboken och ville köpa själva säkerhetskoden för pengar istället för att köpa kryptovalutan.

Sagt och gjort så får han koden och efter en kvart så är samtliga coins borta. Jag tänkte sälja NSH för ca $300 totalt men blev även av med alla mina XRP, ETH, BTC och DOGE. Allt som allt ca 50,000:-.

Jag fattar att det inte går att få tillbaka krypton på något sätt, det är liksom hela grejen att ingen annan ska kunna kontrollea ens pengar. Men känner ni till något knep för att kunna få tillbaka krypton? Det gäller Trust wallet.

Riktigt tråkigt, men helt ärligt. Hur tänkte du när du gav bort koden? Slog inte tanken dig att du lämnade bort något du inte borde eller är du så naiv?
Citera
2021-12-27, 23:28
Medlem
kalkryggars avatar
Nästan märkligt hur man kan göra en sån dum grej?

Förstod du verkligen inte hur otroligt fel det var det du gjorde? Om inte så skall du nog inte hålla på med sånt här. Frågan är om du ens skall tillåtas ha ett vanligt bankomatkort. Så korkat var det ta mig fan.
Citera
2021-12-27, 23:36
Medlem
Sikkans avatar
Trist att höra! Men att inte varningsklockorna ringde när han sa "ta över hela walleten..."??

Som sagt.. läropengar..
Citera
2021-12-28, 00:01
Medlem
Måste väl vara ett troll för så dum kan ingen vara..
Va fan.. Senaste scam? Vad pratar du om?

Hej, vill köpa din bil.
Ge mig hela nyckelknippan och kom inte hem förrän imorgon kväll innan jag hunnit länsa huset.

Mvh
Citera
2021-12-28, 00:13
Medlem
Citat:
Jag stötte då på en kunnig kille som jag nu förstått är en SCAMMER. Han sa att vi kan gå runt avgifterna om han får ta över hela plånboken istället. Han visade hur man hittade säkerhetskoden för plånboken och ville köpa själva säkerhetskoden för pengar istället för att köpa kryptovalutan.

Skulle inte kalla det en scam när han bokstavligt talat har berättat för dig vad det är han vill göra, han säger till dig dig att han vill köpa hela din plånbok istället för att göra överföringar och du säljer hela din plånbok till honom för ett vrakpris baserat på en liten del av innehållet.

Är det ens säkert att han försökte scamma dig? Visste han ens om dina andra innehav?.. Låter mer som att han råkade få mycket mer än vad han hade tänkt för att du är korkad.

Troll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in