Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-27, 13:54
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Är du säker på att det inte finns? Jag gjorde en snabb sökning i forskningsdatabaser via scholar.google.com och såg att många forskningsartiklar om covid vaccin har "supplementary material" eller "supplementary appendix", vilket oftast innehåller tabeller med data. I vissa fall listor över enskilda anonyma försökspersoner, dvs riktig rådata, i andra fall aggregerad statistik. Här är några exempel: (Jag har inte satt mig in i exakt vad studierna visar, medicin är inte mitt ämne. Kanske behöver du inloggning via ett universitetsbibliotek.)

https://academic.oup.com/cid/article...searchresult=1
https://academic.oup.com/cid/article...928?login=true
https://www.nejm.org/doi/suppl/10.10...5_appendix.pdf

Det är så otroligt många författare som har skrivit forskningstudier om covid-vaccin. Skulle alla de vara korrupta och luras mot betalning av big pharma, utan att det kommer ut och blir avslöjat?


Tyvärr har vetenskapen blivit korrumperad. De forskare som får fram rätt resultat får stora anstånd och lyfts fram i media, de som söker sanningen blir tystade eller till och med avskedade.
Hundratals forskare säger att klimatkatastrofen är nära, att vithet är förtryck, att män kan bli kvinnor, att vaccinet är 100% effektivt, att flyktingar är högutbildade och kommer rädda vår välfärd, att kön är en social konstruktion osv osv osv

Det bara måste vara sant
Citera
2023-01-27, 19:19
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Tyvärr har vetenskapen blivit korrumperad. De forskare som får fram rätt resultat får stora anstånd och lyfts fram i media, de som söker sanningen blir tystade eller till och med avskedade.
Hundratals forskare säger att klimatkatastrofen är nära, att vithet är förtryck, att män kan bli kvinnor, att vaccinet är 100% effektivt, att flyktingar är högutbildade och kommer rädda vår välfärd, att kön är en social konstruktion osv osv osv

Det bara måste vara sant

Hur karriärvägarna funkar bland forskare som är anställda av big pharma vet jag inte. Men bland dem som är anställda av universitet är det de som får flest citeringar som får jobb och löneförhöjning. Deras åsikter är sekundära.

Sedan finns det två väldigt olika vetenskapliga kulturer: Naturvetenskap och humaniora. Jag tror att naturvetenskap är mer pålitligt för att naturen är lätta att studera än samhällen, eftersom den lättare kan beskrivas matematiskt.

Inom naturvetenskap, teknik och medicin använder man kvantitativ metod, dvs siffror, statistik, mätningar, hårda logiska bevis och datorsimuleringar som med en viss sannolikhet säger att medeltemperaturen stiger på jorden och att vaccinen åtminstone i början av pandemin funkade väldigt bra. Politiska åsikter saknar nästan betydelse i den världen. Det är ni som inte tror på detta som drivs av politik, av oljeföretagens intressen osv.

Inom humaniora och mycket av samhällsvetenskapen använder man kvalitativ metod och tolkande vetenskap istället för siffror. Man undviker att generalisera och dra för stora slutsatser vid studiet av människor, för att det är så svårt och lätt blir fel - människor och samhällen förändras av ny kunskap. Istället omtolkar man vad intervjupersoner och andra källor menar utifrån teorier såsom genusvetenskap.

Läkare som ger könskorrigerande behandling har inte agerat baserat på vetenskap. Kunskapen har varit för låg om konsekvenserna, och man tillämpade inte försiktighetsprincipen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback