• 1
  • 2
2021-12-25, 10:06
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Om inte utdelningen räcker så kan det vara värt att ex vis ta 5%/år av akterna

Man lever bara en gång

Utdelningen är rätt ointressant, det är totalavkastningen som betyder något och den är inte högre med utdelningsaktier.

Man behöver också vara strikt med 4% om man inte ska riskera att inte kunna leva på kapitalet i längden. Klarar man inte det är man fel person att ens försöka. Då bör man istället fortsätta arbeta.

Personligen tänker jag snarare att man bara lever en gång och därför bör man sluta vara löneslav så snabbt som möjligt men inte tidigare än att man klarar fyraprocentsregen.
Senast redigerad av rskworpb 2021-12-25 kl. 10:08.
Citera
2021-12-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foryoutosee
Jag har 4 miljoner på kontot men vet inte vad jag ska göra med de. Jag har hört att Messi är bra så jag funderar på att köpa o testa honom. Tips?

Du kan ge mig 500 tusen så skall jag se till att dom kommer till nytta
Citera
2021-12-25, 11:04
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Köp utdelnings aktier och lev på utdelningen. Blir nog 20-25k i månaden

Där kom det, första inlägget.

On topic
Det blir mindre än så dock? Givetvis rätt i sak
Citera
2021-12-25, 14:47
Medlem
Sven2s avatar
Köp bitcoin
Citera
2021-12-25, 14:57
Medlem
Citat:
Jag har 4 miljoner på kontot men vet inte vad jag ska göra med de. Jag har hört att Messi är bra så jag funderar på att köpa o testa honom. Tips?

Gör SBCs istället.
Citera
2021-12-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Köp bitcoin

Farligt att ge ett sånt tips utan att ta reda på hur länge personen kan sitta på investeringen samt hur stort tapp någon klarar av psykiskt.

Jag har inget emot kryptovalutor har själv en del i de 5 största kryptovalutorna men skulle ej ha mage att ha 100 procent av mitt kapital i det man måste tåla kraftiga svängningar för det.
Citera
2021-12-25, 18:12
Medlem
Ge mig en miljon så kommer du att göra en småbarnsfamilj överlycklig.
Det kommer räcka till att göra en skuldfri samt ge en kontant insatts för sin första egna bostad.
Citera
2021-12-25, 19:01
Medlem
Sluta jobba och leva på stålarna:

Det beror på din ålder och ditt civiltillstånd. Är du tex ensam utan barn och 57 år så är det skillnad än om du är 37 och har familj. I fall 1 skulle jag skita i om jag dog fattig och därmed strunta 4 procentsregeln, i annat fall så blir det komplicerat.

I fall ett skulle jag nog räkna med att jag fick en viss summa i pension efter 67 år. Fram till dess skulle du ju kunna tära på sparkapitalet. Om du räknar att du varken får ränta eller mer pengar från 57 och behöver 20 000 i månaden, då går det åt 2400000 tills du börjar få pension. Då har du 1600000 kvar från 67 till du dör plus intjänad pension.

Säg att du får 16000 i pension efter skatt då behöver slösa bort 4 000 varje månad fram tills du tror att du dör eller förväntas nöja dig med att bara köpa bröd till duvorna. Säg att du vid 87 är så skröplig att du inte längre kan göra, se eller höra något vettigt mer än att sitta och glo. Då bränner du ytterligare 960000 kronor och har då 640 000 kvar efter 87 till extra utgifter eller vara friskare än antagits. kolla in folket i den åldern så inser man att de flesta gör inga längre flygresor eller pubrundor, dvs utgifterna minskar sannolikt med åldern.

Att efterlämna massa sparpengar till någon annan när man dör, är det meningsfullt? Har du familj skulle jag kanske fundera på om man vill lämna över kapital till familjen. Givetvis kommer kapitalet sannolikt avkasta lite grann även fast det minskar varje år. Så det handlar lite om vad man behöver för att leva nöjd om man vill nyttja sina pengar för att köpa sin frihet.
Citera
2021-12-25, 20:10
Medlem
KlappMungons avatar
Om fotbollsspelare såldes som metervara skulle 4 mille räcka till Messi men det funkar inte så.
Citera
2021-12-25, 20:20
Medlem
Allt på rött
Citera
2021-12-25, 22:40
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:

Bäst är ju att dom får gå till muslimerna som vanligt.

1. Se till att du inte har några anhöriga som kan ärva.
2. Dö med pengarna på kontot.
3. Staten och almänna arvsfonden tar över pengarna och fördelar dom över muslimerna i landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in