Citat:
Ursprungligen postat av
Aktieklipparn
Planerar att slja av villan och flytta till fritidshuset.
Kommer f ver minst 2,5 Miljoner efter skatt mm
1 Miljon vill jag ha som tillskott p pension (om 15-30r)
1 Miljon vill jag ha fr att kunna kpa en lgenhet i Spanien (osker nr)
Hur hade ni investerat? 1 Miljon all-in, och resten p skrare papper
eller br man investera mnadsvis, ex 50.000 i 20 mnader?
Tar tacksamt emot tips och rd
God Jul
Vill du vara riktigt sker med dina pengar men nd f en viss avkastning s skulle jag rekommendera dig Folksams Kapitalfrskring med traditionell frvaltning, dr professionella frvaltare delar upp kapitalet i aktier och rntepapper samt annat utifrn en viss modell beroende p hur brsen gr.
Dr r du garanterad en viss procent i avkastning och i vrsta fall gr den plus minus noll, om inte vrldsekonomin totalhavererar och Folksam riskerar konkurs.
Dock s r de mer solventa n de flesta banker s det lr inte hnda.
Skulle brsen tokrasa och jag hade en mille att slnga in s skulle jag antingen lgga 50 % i Investor och 50 % i Industrivrden alt g all in i Spiltan aktiefond Investementbolag.
Jag har bara handlat med Investmentbolag p brsen och har hittills aldrig gtt minus. Det r vl det skraste om man nu vill hlla p med aktier eller fonder.
Avanza zero r ju ocks ett alternativ om brsen rasar. 50 % dr och 50 % i Spiltan.
Man skall gra det ltt fr sig nr man investerar och inte hlla p och krngla till det fr mycket.
G inte all in s lnge brsen inte typ tokrasar 30 % i morgon utan pyttsan in pengarna under en lngre tidsperiod som du sjlv var inne p.