Citat:
Ursprungligen postat av
Aktieklipparn
Planerar att sälja av villan och flytta till fritidshuset.
Kommer få över minst 2,5 Miljoner efter skatt mm
1 Miljon vill jag ha som tillskott på pension (om 15-30år)
1 Miljon vill jag ha för att kunna köpa en lägenhet i Spanien (osäker när)
Hur hade ni investerat? 1 Miljon all-in, och resten på säkrare papper
eller bör man investera månadsvis, ex 50.000 i 20 månader?
Tar tacksamt emot tips och råd
God Jul
Vill du vara riktigt säker med dina pengar men ändå få en viss avkastning så skulle jag rekommendera dig Folksams Kapitalförsäkring med traditionell förvaltning, där professionella förvaltare delar upp kapitalet i aktier och räntepapper samt annat utifrån en viss modell beroende på hur börsen går.
Där är du garanterad en viss procent i avkastning och i värsta fall går den plus minus noll, om inte världsekonomin totalhavererar och Folksam riskerar konkurs.
Dock så är de mer solventa än de flesta banker så det lär inte hända.
Skulle börsen tokrasa och jag hade en mille att slänga in så skulle jag antingen lägga 50 % i Investor och 50 % i Industrivärden alt gå all in i Spiltan aktiefond Investementbolag.
Jag har bara handlat med Investmentbolag på börsen och har hittills aldrig gått minus. Det är väl det säkraste om man nu vill hålla på med aktier eller fonder.
Avanza zero är ju också ett alternativ om börsen rasar. 50 % där och 50 % i Spiltan.
Man skall göra det lätt för sig när man investerar och inte hålla på och krångla till det för mycket.
Gå inte all in så länge börsen inte typ tokrasar 30 % i morgon utan pyttsan in pengarna under en längre tidsperiod som du själv var inne på.