2021-12-23, 16:31
Medlem
Geomeisters avatar
Äldre skådespelare och skådespelerskor kan ha svårt att få roller. Blir ofta bortglömda. Det blir B-filmer, små biroller eller inget alls.

Vill inte människor generellt se folk de kan sympatisera med på film? Känna igen sig själva i? Säg att jag vore 70 år idag. Skulle jag verkligen vilja se Dune, No Time To Die (Bond), The Matrix Resurrections, Venom: Let There Be Carnage, Spider-Man: No Way Home, Eternals eller majoriteten av annat som går på bio? (inte bara just nu utan generellt). Jag har svårt och tro det med risk för undantag.

Borde man inte med åldern mogna på ett visst sätt som gör prioriteringarna till annat? Skulle jag inte uppskatta och se Michael Caine, Judi Dench, Anthony Hopkins, Robert De Niro, Rolf Lassgård eller annan äldre skådespelare i filmer som tilltalar mig mer?

Jag säger inte att man måste tycka om vissa filmer vid viss ålder, men varför är det sådan åldersnoja gällande film? Skulle inte fler äldre gå mer på bio eller se mer film generellt om filmer skapades i större utsträckning av och för de som grupp?

Måste en huvudperson vara mellan 25-45 år gammal? Måste det finnas humor lämpad åt 15-åringar? Måste den äldre i filmen vara en bikaraktär? Måste en äldre skådespelare vara "snygg" för att få vara med? Skulle inte bra skådespel och bra manus med åldrande skådespelare som faktiskt ser ut som just någon i deras ålder kunna fungera?
Citera
2021-12-23, 16:40
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Äldre skådespelare och skådespelerskor kan ha svårt att få roller. Blir ofta bortglömda. Det blir B-filmer, små biroller eller inget alls.

Vill inte människor generellt se folk de kan sympatisera med på film? Känna igen sig själva i? Säg att jag vore 70 år idag. Skulle jag verkligen vilja se Dune, No Time To Die (Bond), The Matrix Resurrections, Venom: Let There Be Carnage, Spider-Man: No Way Home, Eternals eller majoriteten av annat som går på bio? (inte bara just nu utan generellt). Jag har svårt och tro det med risk för undantag.

Borde man inte med åldern mogna på ett visst sätt som gör prioriteringarna till annat? Skulle jag inte uppskatta och se Michael Caine, Judi Dench, Anthony Hopkins, Robert De Niro, Rolf Lassgård eller annan äldre skådespelare i filmer som tilltalar mig mer?

Jag säger inte att man måste tycka om vissa filmer vid viss ålder, men varför är det sådan åldersnoja gällande film? Skulle inte fler äldre gå mer på bio eller se mer film generellt om filmer skapades i större utsträckning av och för de som grupp?

Måste en huvudperson vara mellan 25-45 år gammal? Måste det finnas humor lämpad åt 15-åringar? Måste den äldre i filmen vara en bikaraktär? Måste en äldre skådespelare vara "snygg" för att få vara med? Skulle inte bra skådespel och bra manus med åldrande skådespelare som faktiskt ser ut som just någon i deras ålder kunna fungera?

Bio är något som ungdomar sysslar med, inte pensionärer. Varför tror du Bayformers drog in en miljard dollar trots att det är filmversionen av att snusa bajs i tre timmar? För kids (och deras päron) är de som bränner cash på bio.
Citera
2021-12-23, 17:02
Medlem
Kan hålla med.
Men vissa av de äldre skådespelarna får nog också finna sig i att spela lite andra typer av roller.

Kan tycka att gamla actionhjältar såsom Arnold, Sylvester, Chuck Norris med flera kanske ska sadla om lite och släppa den coola attityden i sina filmer.
De är faktiskt inte i 30-årsåldern längre.

Däremot t.ex. Clint Eastwood. Älskade rollen han hade i The Mule.
Passade som handsken.

Men visst är det åldershysteri i många filmer och serier.
Kanske är så för att de flesta som konsumerar film är just yngre personer.

För att inte tala om varenda jä**a film som kommer ut från Hollywood ska vara "woke" nu för tiden.
Brukar alltid läsa på IMDB innan jag ser en film. Står det massa kommentarer om att den var "woke" så väljer jag alltid bort den.
Citera
2021-12-23, 17:53
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Vad babblar du om?

Om du slutar att stirra dig blind på ”topp-tio-listan” så upptäcker säkert även du filmer med äldre i huvudrollen.

Exempelvis just nämnda Anthony Hopkins i Fadern.

https://www.filmstaden.se/film/NCG500110/the-father
Citera
2021-12-23, 18:32
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Kan hålla med.
Men vissa av de äldre skådespelarna får nog också finna sig i att spela lite andra typer av roller.

Kan tycka att gamla actionhjältar såsom Arnold, Sylvester, Chuck Norris med flera kanske ska sadla om lite och släppa den coola attityden i sina filmer.
De är faktiskt inte i 30-årsåldern längre.

Däremot t.ex. Clint Eastwood. Älskade rollen han hade i The Mule.
Passade som handsken.

Men visst är det åldershysteri i många filmer och serier.
Kanske är så för att de flesta som konsumerar film är just yngre personer.

För att inte tala om varenda jä**a film som kommer ut från Hollywood ska vara "woke" nu för tiden.
Brukar alltid läsa på IMDB innan jag ser en film. Står det massa kommentarer om att den var "woke" så väljer jag alltid bort den.

Vem i helvete skulle vilja se en romantisk komedi med Sylvester Stallone eller Chuck Norris i huvudrollen? Tror du dom är så efterblivna att dom ska kasta bort ett vinnande koncept utifrån eget varumärke dom har byggt upp i decennier?

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad babblar du om?

Om du slutar att stirra dig blind på ”topp-tio-listan” så upptäcker säkert även du filmer med äldre i huvudrollen.

Exempelvis just nämnda Anthony Hopkins i Fadern.

https://www.filmstaden.se/film/NCG500110/the-father

Precis, riktigt bra exempel och en helt outstanding film!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in