Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-24, 07:11
  #25
Medlem
Bankdosas avatar
Området jag bor på var ett pilotprojekt för fiber inne i samhället. Vi fick då betala 15k för fiber framdraget till huset. Borra igenom panelen fick vi göra själva. Men det som ingick var grävning, blåsning av fiber, installation i boxen på ytterväggen och återställning av gräsmattan inkl. gräsfrön.
Detta var tydligen inget projekt som gick runt ekonomiskt för nästa område fick betala 5k mer för samma tjänst.
Nu pratar jag om 2013 så det var ju ett tag sen.
Citera
2021-12-24, 09:05
  #26
Medlem
zixls avatar
12.000 gav jag men hade redan rör in i huset då det kom med fjärrvärmen en gång i tiden.
Citera
2021-12-24, 09:30
  #27
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Han är inte efterbliven. Han anser väl bara att det är en onödig investering då han inte själv bor i huset och det inte behövs för hans egen skull. Jag funderade på att betala avgiften själv men då det tar ca ett år innan det installeras och jag inte ens vet om jag bor kvar då så kändes det dumt. Det mest komiska egentligen är att hans farbror bor i huset bredvid på en delad tomt och de har dragit in fiber i sitt hus. Hans farbror är 85 år gammal.

16.000 är ju inte dyrt och då det höjer boendestandarden hade han kunnat öka på hyrorna och tjäna på det i längden. Så jag tycker nog ändå att han är rätt korkad.

Men jag har alltid haft fiber i mina lägenheter så kanske är bortskämt?
Citera
2022-10-23, 21:16
  #28
Medlem
Här är det kommunen som är ägaren. De tar ca 15k för anslutning och erbjuder endast 100/100. Vet inte om det är ett öppet nät dock. Dom tar en avgift på 200kr/MÅN utöver kostnaden för hastigheten.
Citera
2022-10-28, 15:12
  #29
Medlem
Det är gratis för vissa.
Citera
2022-11-25, 18:37
  #30
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Tjo!

Nu ska vi snart köpa hus, och mäklaren uppger följande
"Fiber finns i tomtgräns"

Vad fasiken betyder det?

Han pratar om att det kommer kosta 25.000 kr att installera fiber

Någon som kan rekommendera en firma i Skåne, som inte är så dyra, men som ändå kan sin grej!
IP onlys fria fiber (gör att man inte är låst till nån utan kan välja isp leverantör fritt. Om du nu har det valet, beror på vem som får uppdraget. Är det telia som gräver/ansvarar för fibern blir man låst till dem.

Kosta 30 000kr men genom ett avtal att ha telia i 2 år tror jag det blev runt 26 000kr... Se till att de som gräver in fibern gör rätt, den skall ligga 40 cm djupt men de slarvar ofta då de inte orkar handgräva på själva tomten..... Vitsen är att fibern inte tål att frysa, kommer det in fukt i dukten (själva plaströret där fibern ligger) och det fryser skadas fibern, så den skall ner 40cm för det är vad det får betalt för att göra....

Fördelen med öppen fiber via IP Only är att det inte är nån månadskostnad, så stänger jag ner mitt abonemang för isp:n så har jag noll kostnad.
__________________
Senast redigerad av beaver_se 2022-11-25 kl. 18:41.
Citera
2022-11-25, 21:06
  #31
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
IP onlys fria fiber (gör att man inte är låst till nån utan kan välja isp leverantör fritt. Om du nu har det valet, beror på vem som får uppdraget. Är det telia som gräver/ansvarar för fibern blir man låst till dem.

Kosta 30 000kr men genom ett avtal att ha telia i 2 år tror jag det blev runt 26 000kr... Se till att de som gräver in fibern gör rätt, den skall ligga 40 cm djupt men de slarvar ofta då de inte orkar handgräva på själva tomten..... Vitsen är att fibern inte tål att frysa, kommer det in fukt i dukten (själva plaströret där fibern ligger) och det fryser skadas fibern, så den skall ner 40cm för det är vad det får betalt för att göra....

Fördelen med öppen fiber via IP Only är att det inte är nån månadskostnad, så stänger jag ner mitt abonemang för isp:n så har jag noll kostnad.

Hmm, när dom grävde ner min fiber så skulle jag säga ungefär 20-30 centimeter, inte mera.
Tack för upplysningen, ska fan klaga om det börjar strula.
Citera
2022-11-25, 21:10
  #32
Avstängd
Va pratar ni om nu ??? tjälen kan gå ner en meter ibland.
Citera
2022-11-26, 07:22
  #33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Va pratar ni om nu ??? tjälen kan gå ner en meter ibland.

Kabelspadens blad är 35 cm. Djupare gräver jag inte.
Hur fibern som är >1 mm tjock skulle frysa och ta skada i ett rör på 10 cm är inte troligt.
Frostfritt djup behövs bara om det som finns i röret kan frysa till is.

Mig veterligt fryser inte glas/plast.


Tjäldjupskarta Sverige:
https://www.husgrunder.com/ny-husgru...laggningsdjup/


Skåne 1,2 meter.
Svealand 1,8 meter
Övre Norrland 2,5 meter
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2022-11-26 kl. 07:27.
Citera
2022-11-26, 12:34
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kabelspadens blad är 35 cm. Djupare gräver jag inte.
Hur fibern som är >1 mm tjock skulle frysa och ta skada i ett rör på 10 cm är inte troligt.
Frostfritt djup behövs bara om det som finns i röret kan frysa till is.

Mig veterligt fryser inte glas/plast.


Tjäldjupskarta Sverige:
https://www.husgrunder.com/ny-husgru...laggningsdjup/


Skåne 1,2 meter.
Svealand 1,8 meter
Övre Norrland 2,5 meter
Kommer vatten in i plaströr och sen fryser så spricker plaströret då isen utvidgar sig-men kanske inte spelar nån roll för fiberglaset?
Citera
2022-11-26, 14:19
  #35
Medlem
Har man råd med hus så kan man kosta på sig en fiberdragning för 25'000 kr utan att gnälla över det. Varför ens ställa frågan?!
Citera
2022-11-26, 14:22
  #36
Medlem
Betalade ca 19,000 år 2015, sommar stuga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback