2021-12-20, 12:08
Medlem
chran508s avatar
Ska laga tjocka revben till julafton. Brukar variera marinaden från år till år. Mest för att jag hinner glömma den på ett år och aldrig skriver ner den...

Men nu har jag landat i denna cocktail av smaker.
Rödvin
Olivolja
Röd peppar
Vitlök
Soja
Liquid smoke
Paprikapulver

Vad tror ni? Skulle det funka?

Jag tänkte först koka revbenen, för att sedan marinera och sedan köra klart i ugnen. Men hur långt innan kan jag koka utan att det hinner bli dåligt? Jag vill ju att marinaden ska hinna sätta sig men vill ju inte ha kokta revben i kylen för länge. Kan man koka dem en dag innan och sedan ha dem i marinaden över natten?

Dessutom, hur länge brukar ni koka tjocka revben? Vill de ha dem riktigt möra.
Citera
2021-12-20, 12:19
Medlem
tilsammansnus avatar
Själva receptet du har vet jag ej, men ifråga revben är allt smarrigt egentligen. Däremot brukar jag aldrig koka , snarare marinera i åtminstone ett halvt dygn men helst 2-3 dagar i kylen. Se då till att de är täckta av marinaden.

Sen själva grillningen kör jag på lägre temperatur, ca 150 grader, och längre tid. Brukar alltid lägga en ugnsplåt under för att samla fettet som droppar (mindre städning och mindre rök).
Citera
2021-12-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Ska laga tjocka revben till julafton. Brukar variera marinaden från år till år. Mest för att jag hinner glömma den på ett år och aldrig skriver ner den...

Men nu har jag landat i denna cocktail av smaker.
Rödvin
Olivolja
Röd peppar
Vitlök
Soja
Liquid smoke
Paprikapulver

Vad tror ni? Skulle det funka?

Jag tänkte först koka revbenen, för att sedan marinera och sedan köra klart i ugnen. Men hur långt innan kan jag koka utan att det hinner bli dåligt? Jag vill ju att marinaden ska hinna sätta sig men vill ju inte ha kokta revben i kylen för länge. Kan man koka dem en dag innan och sedan ha dem i marinaden över natten?

Dessutom, hur länge brukar ni koka tjocka revben? Vill de ha dem riktigt möra.

Låter som att det kommer passa alldeles utmärkt ihop, jag brukar vilja ha något som ger lite sötma till och då gärna honung.

Har du tillgång till Sous Vide så kan det nog göra dem riktigt möra.
Citera
2021-12-20, 12:55
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Liquid smoke skulle jag nog hoppa över då den kan ta över hela rätten och rödvin är bortkastat
om du ska använda LS.
Citera
2021-12-20, 15:59
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Liquid smoke skulle jag nog hoppa över då den kan ta över hela rätten och rödvin är bortkastat
om du ska använda LS.
Just smoken funderar jag på att skippa faktiskt. Om den används så enbart i minimal mängd.
Citera
2021-12-20, 16:01
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Själva receptet du har vet jag ej, men ifråga revben är allt smarrigt egentligen. Däremot brukar jag aldrig koka , snarare marinera i åtminstone ett halvt dygn men helst 2-3 dagar i kylen. Se då till att de är täckta av marinaden.

Sen själva grillningen kör jag på lägre temperatur, ca 150 grader, och längre tid. Brukar alltid lägga en ugnsplåt under för att samla fettet som droppar (mindre städning och mindre rök).
Funderar på att skippa kokningen faktiskt. Så 150 grader i drygt, två timmar kanske?
Citera
2021-12-20, 16:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Just smoken funderar jag på att skippa faktiskt. Om den används så enbart i minimal mängd.

Kör med smoken i gnutta när jag brukar göra burgare eller köttfärslimpa men den är så
jävla stark. Har köpt smaksatt salt istället (rökt salt) som är lite klenare.

Lycka till
Citera
2021-12-23, 19:07
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Funderar på att skippa kokningen faktiskt. Så 150 grader i drygt, två timmar kanske?
Ungefär där, testa med gaffel ifall köttet är mört. Ifall ytan håller på blir för mörkt men måste ändå ligga kvar, täck då över med aluminiumfolie
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in