2021-12-20, 12:08
Medlem
chran508s avatar
Ska laga tjocka revben till julafton. Brukar variera marinaden frn r till r. Mest fr att jag hinner glmma den p ett r och aldrig skriver ner den...

Men nu har jag landat i denna cocktail av smaker.
Rdvin
Olivolja
Rd peppar
Vitlk
Soja
Liquid smoke
Paprikapulver

Vad tror ni? Skulle det funka?

Jag tnkte frst koka revbenen, fr att sedan marinera och sedan kra klart i ugnen. Men hur lngt innan kan jag koka utan att det hinner bli dligt? Jag vill ju att marinaden ska hinna stta sig men vill ju inte ha kokta revben i kylen fr lnge. Kan man koka dem en dag innan och sedan ha dem i marinaden ver natten?

Dessutom, hur lnge brukar ni koka tjocka revben? Vill de ha dem riktigt mra.
Citera
2021-12-20, 12:19
Medlem
tilsammansnus avatar
Sjlva receptet du har vet jag ej, men ifrga revben r allt smarrigt egentligen. Dremot brukar jag aldrig koka , snarare marinera i tminstone ett halvt dygn men helst 2-3 dagar i kylen. Se d till att de r tckta av marinaden.

Sen sjlva grillningen kr jag p lgre temperatur, ca 150 grader, och lngre tid. Brukar alltid lgga en ugnsplt under fr att samla fettet som droppar (mindre stdning och mindre rk).
Citera
2021-12-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Ska laga tjocka revben till julafton. Brukar variera marinaden frn r till r. Mest fr att jag hinner glmma den p ett r och aldrig skriver ner den...

Men nu har jag landat i denna cocktail av smaker.
Rdvin
Olivolja
Rd peppar
Vitlk
Soja
Liquid smoke
Paprikapulver

Vad tror ni? Skulle det funka?

Jag tnkte frst koka revbenen, fr att sedan marinera och sedan kra klart i ugnen. Men hur lngt innan kan jag koka utan att det hinner bli dligt? Jag vill ju att marinaden ska hinna stta sig men vill ju inte ha kokta revben i kylen fr lnge. Kan man koka dem en dag innan och sedan ha dem i marinaden ver natten?

Dessutom, hur lnge brukar ni koka tjocka revben? Vill de ha dem riktigt mra.

Lter som att det kommer passa alldeles utmrkt ihop, jag brukar vilja ha ngot som ger lite stma till och d grna honung.

Har du tillgng till Sous Vide s kan det nog gra dem riktigt mra.
Citera
2021-12-20, 12:55
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Liquid smoke skulle jag nog hoppa ver d den kan ta ver hela rtten och rdvin r bortkastat
om du ska anvnda LS.
Citera
2021-12-20, 15:59
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Liquid smoke skulle jag nog hoppa ver d den kan ta ver hela rtten och rdvin r bortkastat
om du ska anvnda LS.
Just smoken funderar jag p att skippa faktiskt. Om den anvnds s enbart i minimal mngd.
Citera
2021-12-20, 16:01
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Sjlva receptet du har vet jag ej, men ifrga revben r allt smarrigt egentligen. Dremot brukar jag aldrig koka , snarare marinera i tminstone ett halvt dygn men helst 2-3 dagar i kylen. Se d till att de r tckta av marinaden.

Sen sjlva grillningen kr jag p lgre temperatur, ca 150 grader, och lngre tid. Brukar alltid lgga en ugnsplt under fr att samla fettet som droppar (mindre stdning och mindre rk).
Funderar p att skippa kokningen faktiskt. S 150 grader i drygt, tv timmar kanske?
Citera
2021-12-20, 16:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Just smoken funderar jag p att skippa faktiskt. Om den anvnds s enbart i minimal mngd.

Kr med smoken i gnutta nr jag brukar gra burgare eller kttfrslimpa men den r s
jvla stark. Har kpt smaksatt salt istllet (rkt salt) som r lite klenare.

Lycka till
Citera
2021-12-23, 19:07
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Funderar p att skippa kokningen faktiskt. S 150 grader i drygt, tv timmar kanske?
Ungefr dr, testa med gaffel ifall kttet r mrt. Ifall ytan hller p blir fr mrkt men mste nd ligga kvar, tck d ver med aluminiumfolie
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in