• 1
  • 2
2024-01-15, 21:08
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska

Den tredje utgörs av en slags självbiografi som Jung skrev, som på svenska betitlats Mitt liv.
https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi/mitt-liv/

Bumpar då jag läst denna bok nyligen och vill berätta vad jag fick ut av den.

Kortfattat så är hans "filosofi" en variant av den tiden han levde i och dess tankar då, tex Teosofin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Theosophy

Det var en tanke som slog mig, så jag googlade Blavatsky med Jung och det finns såklart tankar om detta i mängder.

Jag hade väl för höga tankar om C G Jung då han är en kändis inom psykologin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Analytisk_psykologi

Föst läste jag ett kapitel om när han var i Indien och han sa att han vägrade inta färdiga tankar om det andliga, färgade av andras beskrivningar av det metafysiska. Det var en kritik mot hinduismen och dess avarter.

Men sedan så när han berättar om sin resa till sin insikt om arketyper etc så är det uppenbart att han totalt använder sig av gammalgrekisk mytologi samt den gnosticism eller "Alkemi" som han själv hänvisar till som begrepp på sin yttersta källa till kunskap.

Arketyperna som hjältefigurer i drömmar kommer från ett "bibliotek" av all andlig kunskap om universum som just Blavatsky och Teosofin grundar sin "religion" på, och new age såklart som är den moderna varianten som utvecklas ständigt med inslag av UFO samt kvantfysikens begrepp grovt missförstådda.

Till saken.
Han bygger sin analys på sina drömmar som han får av att ha läst grekisk mytologi samt filosofi och inte utan att filtrera bort allt som han läst och hört tidigare genom litteratur och andras tankar.

Han utgår helt genom att söka sig inåt i sitt eget undermedvetna och påstår sedan att det är precis så för alla, som han själv upplever detta.
Grekiska hjältesagor styr vårt beteende via en databas uppe i en annan dimension, vilket gör att alla drömmer om samma tema ungefär som han själv gör.

Är denna man onödigt överskattad i historieböckerna?
Jag anser det, har ni en annan åsikt i frågan?
Citera
2024-01-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Är denna man onödigt överskattad i historieböckerna?
Jag anser det, har ni en annan åsikt i frågan?
Jung gav ett slags intelligent ingång till paganism. En konceptuell ingång.

Han förde oss bort från kyrkokristendomens syrefattiga högreligion och öppnade upp för en holistisk folkreligion.

Jungs idéer är ett system av mystik, religion, myt, alkemi, astrologi. Därför är han förtjänt av någon form av beröm.

Jag läste själv nyligen Psykologi och alkemi och anser att den var läsbar och läsvärd. Den gav valuta för pengarna.
Citera
2024-01-16, 01:29
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Jung gav ett slags intelligent ingång till paganism. En konceptuell ingång.

Han förde oss bort från kyrkokristendomens syrefattiga högreligion och öppnade upp för en holistisk folkreligion.

Jungs idéer är ett system av mystik, religion, myt, alkemi, astrologi. Därför är han förtjänt av någon form av beröm.

Jag läste själv nyligen Psykologi och alkemi och anser att den var läsbar och läsvärd. Den gav valuta för pengarna.

Historiskt intressant förstås. Det är alltid intressant att sätta sig in i hur de verkligen menar och inte bara inbilla sig om vad som de kända figurerna sagt via tredjepart.

Jag läste nyligen en biografi om Karl Marx som var väldigt insiktsfull.
https://www.bokus.com/bok/9789100153...x-en-biografi/

Uppgörelsen med kristendomen som Jung kämpade med var andra vågens andlighet kan man säga.
Dialektiken som Marx förespråkade och använde sig av vände ut och in på allt med sin totala kritik som verkligen tog död på allt som den analyserade. 1800-talet var gudlös och industrialismen var då lika skrämmande som dagens AI-teknik ungefär.

Spiritualismen var så populär runt sekelskiftet att vi kan ta en som Pierre Curiei mitt exempel över naturvetare som var mycket involverade i flygande bord etc i nyandliga kretsar i Paris, vilka i sig var ett frö till 1900-talets nyandlighet som vi talar om som helhet.

Antroposoferna är utan att hyckla, ni vet Järna, miljörörelsen, gröna vågen, Waldorfskolan etc, fröet till det som kallas nazism idag och Tysklands ideologi på 1930-40-talen. Jag menar att en politisk ideologi är likvärdig med en religion.

De kan mötas och samspela utan problem, liksom alla andra ideologier.
Konservatism och tidig fascism har mötts nu på 2000-talet, jag rekommenderar ännu en biografi som tar upp fascismens historia på ett kanske mer ovanligt neutralt sätt. Därmed skingras alla falska fördomar man fått via tredje part i ämnet. Man tror sig veta saker som egentligen är falska, så kallat faktoider.

https://www.norstedts.se/bok/9789113019499/mussolini

Att vänster och höger nuförtiden liknar varandra retoriskt, det tar Håkan Boström upp i en ledare nyligen som är intressant och upplysande för de som inte funderat på frågan tidigare.

Högerpopulismen utmanar idag den intellektuella vänstern om positionen som samhällskritiker. Det är lätt att se det som en skrattspegel, men på ett djupare psykologiskt plan är likheterna större än så.
https://www.gp.se/ledare/vanstern-se...1-4a5323689304

Hegels och vidare Marx dialektik, där antiteser bubblat som nya negationer som blir den nya sanningen.
Högern jagar troll som de kanske kallar globalister, samma troll som vänstern kallat kapitalister.
En metafysisk dualism. Det onda kontra det goda.
C.G Jung attackerade just denna falska motsättning som han påstod kristendomen var skyldig till och som gav alla ångest och depression eftersom det inte finns denna motsättning på riktigt.

Hans arv som jag kan ta åt mig, för att ge honom lite beröm ändå, det är att insikten att vi människor är
onda och goda samtidigt och att det inte är ett problem egentligen. Problemet säger han är att vi känner en skam över vår mörka sida då kristendomen fördömer våra naturliga instinkter som sex, att tänka saker som är syndigt men att vi egentligen oftast aldrig lever ut dessa tankar. Men att man ska låta sig vara den man är utan att få psykiska problem då tex kyrkan anser att det är syndigt att vara en människa helt enkelt med sina brister och fel.

Allt är relativt, man ska inte hänge sig åt något fullt ut då morgondagen har en helt annan struktur som inte går att förutse på förhand. Även vi själva tycker och känner på olika sätt somliga dagar, vilket även gör oss mottagliga för intryck som får oss att anse det som igår var ondska är idag det goda samt det enda rätta.

Satiren i romanen nedan är ungefär det som jag talar om. Vi är varken onda eller goda, vi är människor som är mycket komplexa helt enkelt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman))
Senast redigerad av Folketstempel 2024-01-16 kl. 01:41.
Citera
2024-02-06, 00:22
Medlem
Läs Colin Wilsons bok om Jung så blir du ialla fall underhållen...
Citera
2025-06-22, 19:45
Skulle rekommendera ”Modern Man in Search of a Soul” som är ett av hans mer kända verk.
Senast redigerad av ronjaee 2025-06-22 kl. 19:48.
Citera
2025-10-11, 15:19
Medlem
bullbulles avatar
Tack för alla tips. Är på väg mot ett antikvariat, får se vad som erbjuds.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in