Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-17, 18:32
  #13
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
I Sverige finns det inga straff som någon förtjänar.
Vi har för fjantiga straff och behandlar kriminella människor bättre än våra hemlösa, skulle även tro att människor som sitter i fängelser får bättre och mer mat än vad vissa låginkomsttagare får.
Citera
2021-12-18, 07:24
  #14
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2021-12-18, 14:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Eller kanske tycker dom borde få sitta ännu längre?


Jag kan tänka mig att dom flesta kriminella vill komma undan så mycket som möjligt. Men finns dom som tycker dom förtjäna det straff som dom får eller kanske till och med tycker dom borde få ännu hårdare straff.


Vad tror ni?
De flesta accepterar de straff de får och förklaringen är enkel.
Först och främst så är man medveten om straffpåföljden ett brott ger redan när man begår brottet. Den andra aspekten är den att många torskar för ett brott de begått men de själva vet även om de brott man inte torskade för.
Men ytterst få anser att de förtjänar just den påföljd de fick. Ofta ”dömdes de fel” eller så ”dömdes de för hårt”.
Jag själv anser att frågan är fel ställd. Den rätta frågan borde vara om de dömda tar till sig straffet den dagen de kommer ut eller om de återfaller i brott?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback