Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-17, 08:55
  #1
Medlem
Jag har tagit för givet att McDonalds, Burger King, Max och alla andra snabbmatsställen steker sina växtbaserade burgare på separata stekbord och inte på samma som de vanliga köttbaserade burgarna. Men det är kanske inte självklart?! Någon som har koll på detta?

Idag frågade jag en anställd på McDonalds om det här, men vad jag förstod på honom så steker de inte dem växtbaserade burgarna alls (bara värmer upp dem antagligen). Däremot är det på G att McDonalds ska börja steka sina växtbaserade burgare, men han kunde inte svara på om det kommer att ske på ett separat stekbord då. Hur Burger King, MAX eller alla små korvkiosker gör vet jag inte, men man hoppas ju på att det sker separat i dem allra flesta fall i alla fall. Annars blir det ju inte vegoburgare utan vegoburgare toppade med biprodukter av kött... 🥴
Citera
2021-12-17, 08:58
  #2
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag har tagit för givet att McDonalds, Burger King, Max och alla andra snabbmatsställen steker sina växtbaserade burgare på separata stekbord och inte på samma som de vanliga köttbaserade burgarna. Men det är kanske inte självklart?! Någon som har koll på detta?

Idag frågade jag en anställd på McDonalds om det här, men vad jag förstod på honom så steker de inte dem växtbaserade burgarna alls (bara värmer upp dem antagligen). Däremot är det på G att McDonalds ska börja steka sina växtbaserade burgare, men han kunde inte svara på om det kommer att ske på ett separat stekbord då. Hur Burger King, MAX eller alla små korvkiosker gör vet jag inte, men man hoppas ju på att det sker separat i dem allra flesta fall i alla fall. Annars blir det ju inte vegoburgare utan vegoburgare toppade med biprodukter av kött... 🥴



Jag trodde att de va i sån där värmeri som snurrar... minns ej.
Citera
2021-12-17, 09:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Jag trodde att de va i sån där värmeri som snurrar... minns ej.

Googlade lite snabbt på McDonalds och växtbaserade burgare och fick upp denna information angående "McPlant" som enligt artikeln verkar stekas tilllsammans med dem köttbaserade burgarna: https://www.google.com/amp/s/metromo...ntbaserad/amp/
Citera
2021-12-17, 09:13
  #4
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag har tagit för givet att McDonalds, Burger King, Max och alla andra snabbmatsställen steker sina växtbaserade burgare på separata stekbord och inte på samma som de vanliga köttbaserade burgarna. Men det är kanske inte självklart?! Någon som har koll på detta?

Idag frågade jag en anställd på McDonalds om det här, men vad jag förstod på honom så steker de inte dem växtbaserade burgarna alls (bara värmer upp dem antagligen). Däremot är det på G att McDonalds ska börja steka sina växtbaserade burgare, men han kunde inte svara på om det kommer att ske på ett separat stekbord då. Hur Burger King, MAX eller alla små korvkiosker gör vet jag inte, men man hoppas ju på att det sker separat i dem allra flesta fall i alla fall. Annars blir det ju inte vegoburgare utan vegoburgare toppade med biprodukter av kött... 🥴

De har McVegan så man använder principen att den inte ska vidröra kött men det kanske gäller vegetariska också. Inget konstigt alls.

Jag var vegan i några år.
Du ska bara veta vad som händer om det råkar hamna en liten baconbit på menynbrickan på Max eller Donken 😜 Det blev en artikel i tidningen och då spillde jag ut morgonkaffet.

Korvkiosker är inte lika noggrant. När jag åt med en kompis så stekte de vanliga och sojakorv i samma.
Citera
2021-12-17, 10:02
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag har tagit för givet att McDonalds, Burger King, Max och alla andra snabbmatsställen steker sina växtbaserade burgare på separata stekbord och inte på samma som de vanliga köttbaserade burgarna. Men det är kanske inte självklart?! Någon som har koll på detta?

Idag frågade jag en anställd på McDonalds om det här, men vad jag förstod på honom så steker de inte dem växtbaserade burgarna alls (bara värmer upp dem antagligen). Däremot är det på G att McDonalds ska börja steka sina växtbaserade burgare, men han kunde inte svara på om det kommer att ske på ett separat stekbord då. Hur Burger King, MAX eller alla små korvkiosker gör vet jag inte, men man hoppas ju på att det sker separat i dem allra flesta fall i alla fall. Annars blir det ju inte vegoburgare utan vegoburgare toppade med biprodukter av kött... 🥴

Påminner lite om att beröringen mellan ett kött- och veg-livsmedel skulle överföra en slag oren smitta, lite grand som judiska kosherregler t.ex att man inte får servera koschermat på tallrikar av benporslin. Fast här blir det då en ideologisk smitta och inte religiös.

Kanske borde det vara så att Donkenpersonalen ska tvätta sina händer och desinficera dem, eller byta plasthandskar, mellan hantering av en BigMac och en McVegan för att inte riskera kontaminering?

Mitt intryck är dock att veganer är rätt liberala (och vegetarianer brukar inte ha några problem att äta animalier som fisk) när det gäller köttprodukter, och är det lite grand animaliska rester så är det okej, t.ex med honung, ekologiska grönsaker som odlas med kalv- och kviggödsel, broccoli som alltid innehåller lite små skalbaggar osv.
Citera
2021-12-17, 11:05
  #6
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Restauranger, barer och nattklubbar
/Moderator
Citera
2021-12-17, 11:35
  #7
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Är själv vegetarian men är för den sakens skull inte allergisk. Att jag riskerar att få i mig fett från ett nu icke levande djur berör mig inte det minsta.
Citera
2021-12-17, 18:30
  #8
Medlem
massuppfittarens avatar
Hahaha gud va gulligt om du tror korvkiosken på hörnet använder separat stekbord
Citera
2022-01-03, 02:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Hahaha gud va gulligt om du tror korvkiosken på hörnet använder separat stekbord

Nej..när det gäller just små korvkiosker har jag inte trott det, men däremot har jag utgått ifrån att stora hamburgerkedjor som McDonalds, Max och Burger King har haft det. Så jag är inte så gullig som jag verkar att vara... 😉
Citera
2022-01-03, 02:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Är själv vegetarian men är för den sakens skull inte allergisk. Att jag riskerar att få i mig fett från ett nu icke levande djur berör mig inte det minsta.

Så då är du inte vegetarian i sin strikta betydelse alltså..?! Snarare "flexitarian" låter det som!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback