Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-12-18, 08:36
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Förklara gärna vad som gör ditt arbete lättare/smidigare med touch.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Den är i och för sig mycket mer acceptabel för priset.

Touchskärm är en nischad grej som man inte egentligen har större användning av i en laptop, och prispåslaget på 3000 spänn för dubblering av minne och lagring är inte befogat.


Så som jag jobbar med specifika typer av bilder är det rent av praktiskt för mig. Oftast i Planmeca Romexis. Arbeta med viss information likaså. Schemaläggning mysigare med touch.

Att touch inte är för er och så som ni använder din dator, eller ens praktiskt för de flesta datoranvändare kvittar ju rätt mycket. För mig gör det delar av arbetet trevligare och smidigare = trevligare upplevelse för mig och slutkund. Kanske ni helt enkelt är i en branch och ett arbetsflöde där touch inte är trevligt för er.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag kniper ovanstående inlägg för att styrka det jag försökt framföra sedan början att Apple kräver ett gräsligt premium pris för sina produkter jämfört med övriga alternativ vilket leder till att du får betydligt mindre bang-for-your-buck när du väljer Apple som Bonnatorp illustrerat alldeles utmärkt ovan.

Jag håller dock inte med Bonnatorp om att macOS skulle vara snabbare. Jag har försökt hitta någon seriös källa som kan visa mätresultat som visar på att så är fallet men har inte hittat någon och kommer kräva från samtliga som hävdar att macOS skulle vara snabbare än Windows att faktiskt kunna visa upp siffror på detta. Det jag dock kan erkänna är att jag har hittat källor som visar på att macOS är något mer stabilt än Windows men även då ska vi vara väldigt noga att påpeka att Windows 11 är exkluderat från testerna och att Windows 11 är ett försök av Microsoft att rensa upp bland sina DLL's vilket kommer påverka stabiliteten på ett positivt sätt. Att påpeka att någonting är baserat på Unix är inte ett argument för att det skulle vara bättre. Vidare så kan jag med säkerhet säga att Windows är bra mycket säkrare än macOS baserat på det simpla faktumet att Windows faktiskt skickar ut uppdateringar och rättar till hål regelbundet medans Apple är bra mycket långsammare att göra det samma. Alla argument för att Apple skulle vara säkrare än Windows är nonsens argument som exempelvis att fler försöker attackera Windows-plattformen därför den är mer vida spridd eller att macOS använder sig av sin appstore i större utsträckning.

Så ja, TS, du får bättre integration med MAC och du får ett något mer stabilt OS men du är också mer limiterad i vad du kan installera på din laptop, du får mindre uppdateringar, du betalar (mycket) mer för samma eller mindre prestanda och du kommer dela målgrupp med 31G350125 och Blondinbella. Om du är okej med detta så för all del köp en Macbook. Jag har gjort mitt för att försöka avskräcka dig och anser att mitt arbete är nu slutfört.

Om du hade följt tråden så vet du att jag sedan ett antal inlägg innan detta beslutat att Apple inte är ett alternativ. Det är för mycket att byta all hemutrustning.



Med det sagt ... denna fokus på prestanda, pris.. Inget av det är särskilt relevant. Jag använder inte mjukvara som är särskilt prestandakrävande, och pris om jag betalar 10000 eller 35000 kvittar ju. Det är ett arbetsverktyg och de kostar, och utslaget över ett gäng år syns det knappt i bokföringen så liten summa det rör sig om. Och målgrupp? Jaha skiter väl i? aldrig hört talas om 31G... och blondinbella så vad bryr jag mig. Ska man sitta och hålla reda på vem produkter riktar sig till och låta bli att köpa trots det är bästa verktyget. Typ "köp inte den skruvdragaren, Arga Snickaren har en sån du vil inte ha samma". Om det sen är bästa skruvdragaren för arbetet i fråga.... Det handlar lite här om hitta ett verktyg för bra arbete. Mitt intresse är inte hålla reda på trender och vad innefolk gör för hur är det relevant?

"mer limiterad i vad du kan göra".. liksom va? det är ett återkommande. Jag har försökt vara tydlig med vad jag vill göra och allt det går utmärkt de grejerna. Vad skulle det finnas som jag mer skulle göra? Jag behöver komma åt bokföring (webapp), kalender, mail, teamviewer, teams, och 2-3 annan mjukvara.

Och "använd en gammal dator och kör linux". Liksom vad äre för tips? "du kan göra mer saker". Jag vill göra mitt arbete, sen vill jag glatt stoppa undan laptopen igen. Det finns inget mer jag vill göra. "nej köp inte den skruvdragaren. Köper du den här andra kan du göra mer saker".. but why??

Jag är tacksam för alla tips och råd men tyvärr alla har snöat in på mycket udda saker som inte hjälper mig så mycket
Citera
2021-12-18, 16:46
  #50
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Sitter å ska köpa ny laptop och det är en JUNGEL. Är det PC eller Apple som är smidigast?

Huvudsakligen arbetar jag på laptopen. Använder en del teamviewer, libreoffice, webapplikationer. Absolut inget som är bundet till ena eller andra plattformen. Bäst batteritid? Söker 14-15" stor. Bra integregring med min telefon också ett stort plus.

Förstår att det känns som en djungel men om jag vore du skulle jag ändå köpa en MacBook Air/Pro. Det kan hända att jag är biased då jag är Mac-användare sedan c:a 2008. Har dock aldrig och jag menar verkligen ALDRIG haft några problem med t.ex virus och andra problem som ofta kan drabba en dator i ren allmänhet.

På tal om smidighet... Din mobiltelefon, är det Android eller iPhone vi talar om?

Mvh.
Citera
2021-12-18, 20:18
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Har dock aldrig och jag menar verkligen ALDRIG haft några problem med t.ex virus och andra problem som ofta kan drabba en dator i ren allmänhet.
I praktiken år 2021 får du inte malware på din dator om du inte själv installerar det.

Chromebook är ju en seriös konkurrent till de båda idag, förutsatt att han aldrig spelar eller liknande.
Citera
2021-12-19, 04:59
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Förstår att det känns som en djungel men om jag vore du skulle jag ändå köpa en MacBook Air/Pro. Det kan hända att jag är biased då jag är Mac-användare sedan c:a 2008. Har dock aldrig och jag menar verkligen ALDRIG haft några problem med t.ex virus och andra problem som ofta kan drabba en dator i ren allmänhet.

På tal om smidighet... Din mobiltelefon, är det Android eller iPhone vi talar om?

Mvh.

samsung s10. Men kan lia bra köpa iphone. Sitter annars med google home smartenheter upp till öronen så PC pga det.
Citera
2021-12-19, 05:06
  #53
Medlem
gato12s avatar
Funderar på att ge mig in i Mac världen. Det är de nya Air med M1 processor som får saliveringen att tillta.

Spelar absolut inga spel. Kollar film och rörlig bild. Mycket musik. Skriver en del.

Så att jag ännu inte köpt en MacBook beror mest på att jag tyckt att de varit så jämrans dyra. men de nya Airen så tycker jag nog att de är rätt så prisvärda
Citera
2021-12-19, 05:21
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isknack
I praktiken år 2021 får du inte malware på din dator om du inte själv installerar det.

Chromebook är ju en seriös konkurrent till de båda idag, förutsatt att han aldrig spelar eller liknande.

Intressant men inget alternativ. Excel och en annan mjukvara jag använder fungerar inte på chromebook. Däremot Teams och TeamViewer funkar glädjande. Integrerar säkert fint i smarta hemmet. Men ja mjukvaran kör inte. Batteritiden verkar kortare än de 20h som Apple erbjuder.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback