Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-17, 07:13
  #1
Medlem
explorerss avatar
Efter ett lugnare år har stölderna av båtmotorer på Västkusten åter ökat.

https://www.expressen.se/gt/misstank...miljonstolder/
Under hösten har Tjörn varit extra hårt drabbat.
Totalt har båtmotorer till ett värde av en och en halv miljon kronor tillgripits,
säger Thomas Andersson, samordnare på polisens båtsamverkan.

""Tydligen är märket Yamaha mest poppis och vissa riktigt stora, upp till 250 hästkrafter.
(Tur man bara har en 30hp Evinrude)

Nypriset runt 1000:-/HP, men på svarta marknaden? Och stöldligan, beställningsuppdrag?

Vad kan båtmotorsägarna göra?
__________________
Senast redigerad av explorers 2021-12-17 kl. 08:01.
Citera
2021-12-17, 08:58
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Efter ett lugnare år har stölderna av båtmotorer på Västkusten åter ökat.

https://www.expressen.se/gt/misstank...miljonstolder/
Under hösten har Tjörn varit extra hårt drabbat.
Totalt har båtmotorer till ett värde av en och en halv miljon kronor tillgripits,
säger Thomas Andersson, samordnare på polisens båtsamverkan.

""Tydligen är märket Yamaha mest poppis och vissa riktigt stora, upp till 250 hästkrafter.
(Tur man bara har en 30hp Evinrude)

Nypriset runt 1000:-/HP, men på svarta marknaden? Och stöldligan, beställningsuppdrag?

Vad kan båtmotorsägarna göra?

Tyvärr är det svårt att skydda sig mot detta. Låser man fast motorn så sågar de sönder akterspegeln så är problemet löst. Tyvärr är det också väldigt svårt att få fast personerna då vi inte bryr oss om vad vi släpper in och vad som åker ut från detta land förutom de få stickproven som tullen gör.

Jag gissar att man ändå kan få rätt bra betalt för en utombordare på andrahandsmarknaden men jag tror samtidigt att de flesta av dessa aldrig hittas eller säljs i Sverige utan kommer dyka upp i någon östland där folk skiter fullständigt i vart prylen kommer från.

En lösning är att köpa båt med inombordare
Citera
2021-12-17, 12:08
  #3
Medlem
kyrkstockens avatar
En motor väger ungefär vad de har i antal hästkrafter. Så en motor på 250 hk kan väga 250 kilo.
https://yamahaoutboards.com/en-us/ho...150-hp/v6-4-2l 8tog bara en tillverkare på måfå.

Bommar och liknande som gör att man måste transportera längre kan försvåra stölder av utombordare.
I usa ser du också riktiga grindar till bryggorna vilket är sällsynt i sverige.
Citera
2021-12-17, 12:10
  #4
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tyvärr är det svårt att skydda sig mot detta. Låser man fast motorn så sågar de sönder akterspegeln så är problemet löst. Tyvärr är det också väldigt svårt att få fast personerna då vi inte bryr oss om vad vi släpper in och vad som åker ut från detta land förutom de få stickproven som tullen gör.

Jag gissar att man ändå kan få rätt bra betalt för en utombordare på andrahandsmarknaden men jag tror samtidigt att de flesta av dessa aldrig hittas eller säljs i Sverige utan kommer dyka upp i någon östland där folk skiter fullständigt i vart prylen kommer från.

En lösning är att köpa båt med inombordare

Men då tar de väl hela båten istället

Köpte förra årets modell av Evinrude E-Tec 30hp i somras för 33K
(tror 2022 model ligger runt 45K) svindyra.
Citera
2021-12-17, 14:46
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Men då tar de väl hela båten istället

Köpte förra årets modell av Evinrude E-Tec 30hp i somras för 33K
(tror 2022 model ligger runt 45K) svindyra.

Det krävs lite mer att sno hela båten men inget är omöjligt för dessa typer.
Båtmotorer har väl alltid varit svindyrt så jag har valt att inte skaffa någon båt alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback