2022-06-10, 14:00
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det jag säger är inte en åsikt, det är ett faktum. Jag jobbar i branschen. Både 80-talsgenetiken och den naturliga genetiken finns kvar i fröbanker. THCn har ökat från ca 10-15% till 15-20% ja vilket man kan säga är en stor ökning men det är inte den här ökningen som står för den massiva ökningen av de upplevda effekterna vilket är ett resultat av att CBDn har minskat. CBD minskar effekterna av THC, det är inte raketvetenskap att fatta att man blir mer stenad om man tar bort CBDn.

Låter som att du försöker tona ned ökningen av potens. Varför? Ökningen verkar ju vara reell, det medger du till och med i reda siffror. Är det inte smartare att ifrågasätta själva resonemanget, att ökad potens skulle vara ett problem? Med starkare cannabis behöver man ju röka mindre, så det borde egentligen tolkas som en bra sak ur hälsosynpunkt.
Citera
2022-06-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det jag säger är inte en åsikt, det är ett faktum. Jag jobbar i branschen. Både 80-talsgenetiken och den naturliga genetiken finns kvar i fröbanker. THCn har ökat från ca 10-15% till 15-20% ja vilket man kan säga är en stor ökning men det är inte den här ökningen som står för den massiva ökningen av de upplevda effekterna vilket är ett resultat av att CBDn har minskat. CBD minskar effekterna av THC, det är inte raketvetenskap att fatta att man blir mer stenad om man tar bort CBDn.
Du snackar bull. Kolla bara cannabis cup vinnare och sen bakåt i tiden.
+ den första röka hash i Sverige då det är mest av den skullr säga 70 % gör det, och där har det blivit den STOR skillnad på bars 10år. Från 8-12% ca till 20-30%. TILLSLUT tror du mig inte är det upp till dig men gå då in kolla beslagen hos svenska polisen. Skulle aldrig få för mig o länka källa till en liten tönt lögnare som dig.
Citera
2022-06-10, 16:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
De fysiska skadeverkningarna är ju en sak, och ett högt alkoholintag är ju farligare än det mesta. Men det stora problemet med marijuana för mig, är att så många blir kära i det. Det blir som fix idé att släkt, vänner och arbetsgivare inte bara ska acceptera utan också GILLA att man röker marijuana. Det blir nästan som en woke-grej. De ska frälsa världen, och introducera alla till marijuana. De förställer sig seriöst ett arbetsliv där det är accepterat att röka marijuana på rasterna.
De värsta skadeverkningarna är inte kroppsliga, utan sociala. SÅ många slutar arbetslösa och isolerade. Inte alla, men en hel del.

Och en stor skillnad mellan alkohol och marijuana, är att marijuana-användarna ofta tror att de förbättras när de är påverkade, att blir bättre som människor. De envisas ofta också med att det inte märks nämnvärt när de har rökt, och att har en skön och lättsam attityd.
Hur andra ser på det är man inte intresserad av, eftersom de som inte röker marijuana - de vet INGENTING om världen. Många glider in i den där "Jag är bättre än alla"-mentaliteten, och det tycker jag nästan är den värsta skadeverkningen.
Citera
2022-06-10, 19:34
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
De fysiska skadeverkningarna är ju en sak, och ett högt alkoholintag är ju farligare än det mesta. Men det stora problemet med marijuana för mig, är att så många blir kära i det. Det blir som fix idé att släkt, vänner och arbetsgivare inte bara ska acceptera utan också GILLA att man röker marijuana. Det blir nästan som en woke-grej. De ska frälsa världen, och introducera alla till marijuana. De förställer sig seriöst ett arbetsliv där det är accepterat att röka marijuana på rasterna.
De värsta skadeverkningarna är inte kroppsliga, utan sociala. SÅ många slutar arbetslösa och isolerade. Inte alla, men en hel del.

Och en stor skillnad mellan alkohol och marijuana, är att marijuana-användarna ofta tror att de förbättras när de är påverkade, att blir bättre som människor. De envisas ofta också med att det inte märks nämnvärt när de har rökt, och att har en skön och lättsam attityd.
Hur andra ser på det är man inte intresserad av, eftersom de som inte röker marijuana - de vet INGENTING om världen. Många glider in i den där "Jag är bättre än alla"-mentaliteten, och det tycker jag nästan är den värsta skadeverkningen.

Tänker du att det är en direkt skadeverkning av drogen cannabis?

Jag tänker i första hand att det är en psykologisk effekt av kriminaliseringen. Folk blir väl sådär när de upplever sig föraktade och jagade av majoritetssamhället för någonting som inte bara är en lättsam småsak utan dessutom faktiskt är BRA.
Citera
2022-06-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, eller jag vet inte hur mycket man måste "erkänna" negativa effekter. Att gå i uppenbar förnekelse är såklart inte smart retorik, men jag tror inte heller det gör så mycket nytta att göra värsta grejen av att lyfta fram risker med det man försöker normalisera. Visst, det kan förmedla en viss seriositet och trovärdighet men på bekostnad av vilja och självsäkerhet.

Det viktigaste är att insistera på en konsekvent tolkning av den allmänt underförstådda principen att vuxna människor får göra vad de vill med sina kroppar på egen risk. Får de åka skidor och dricka sprit ska de få röka cannabis.

Absolut, men det handlar även om att tvätta bort flum-stämpeln om man vill få kritiker att acceptera dödsdrogen. Den där idiot-retoriken förstör ju allt. Det är därför jag brinner av i den här tråden.

I en seriös debatt får man ju såklart alla nackdelar och skadeverkningar kastade inansiktet - då kan man inte svara att det botar cancer eller att alkohol är värre. Vi vinner ingen mark på det.

Och ja, såklart folk ska få göra som dem vill. Det tror jag majoriteten gör oavsett vad lagen säger. Man får stå sitt kast när det går åt pipan.
Citera
2022-06-11, 20:12
Medlem
link71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ingen av drogerna är till för att smälla i sig varenda dag eller vecka.

Tar man en helg i månaden med alkohol så är risken att bli sjuk av spriten väldigt liten.

Ännu mindre om man brukar THC en gång i månaden för rekreation/avslappning.

Riskerna med alkohol är att folk kan bli våldsamma och bråkiga. Ut och fyllköra bil eller MC.

Visst är en förare som röker en holk också farliga i trafiken men betydligt mindre än någon som är full.

Röker man på flera gånger om dagen dagligen eller flera gånger i veckan så "brukar" man inte hasch/Gräs längre då missbrukar man. Så för normalt bruk dvs röka på någon/några gånger i månaden så är hasch/gräs betydligt mindre skadligt. Det är bara loosers som puffar på hela dagar varenda dag. Då är det misssbruk och verklighets flykt inte rekreation.

Ja.. men det var ju inte frågan.
Lite OT där.
Citera
2022-06-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Visst men alla vet att alkohol inte är 100% säkert att använda i hög grad. Men när det gäller majja så ses det som "ofarligt", och även nyttigt etc. Kanske lite överdrivet åt det positiva hållet?

Ja om det hade varit lagligt för allmänheten att forska på cannabis så hade vi kanske fått ett svar på denna fråga.
Såvitt jag vet är det enbart Kai Knudsen i Göteborg som har tillåtelse att forska inom cannabis i Sverige, och hans metoder/resultat är inte publicerade. Detta är inte definitionen av empirisk forskning då den inte är öppen för granskning, och kan ej upprepas av övriga forskare.
Citera
2022-06-17, 19:43
Medlem
Det e ofarligt kolla på vilken random rastamon somehelst
Citera
2022-06-18, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Va? Du menar ungefär som att det är accepterat att dricka alkohol och en social norm att göra så? Jag var senast på en afterwork idag och jag tror min chef gillade att jag drack alkohol för han bjöd på det. Är det så konstigt att det finns folk som vill ta det vegetariska alternativet av droger utan att ses som en dödspundare och bli jagad av farbror blå?

Slutar många arbetslösa för att de röker cannabis? Ungefär 6% har ett problematisk bruk och 10% av alkohol. Du är en svenne och du snackar i nattmössan pysen. 6% är inte en hel del, när du formulerar dig så låter det som att 80% är arbetslösa för att dom röker vegandroger
Senast redigerad av brunryger 2022-06-18 kl. 01:23.
Citera
2022-06-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Argumentet många kör är att marijuana och cannabis är mindre farligt än alkohol. För det första kan man fråga om de stämmer, för risken att någons psyke påverkas negativt långtida efter en fylla är lika med noll. Sen hävdar folk som röker och känner folk i svängen, att majja är helt ofarligt och t.o.m. nyttigt. Visst, cannabis-olja kan kanske ha positiva hälsoeffekter, men att under många år inhalera rök från brända växtdelar är troligen inte ohyggligt hälsosamt.

Utöver detta så faller det första argument, då folk som börjar röka marijuana troligen fortsätter dricka alkohol. Så vad är mest hälsosamt... Alkohol eller alkohol + marijuana?

Sen detta att risk för psykiska problem inte finns, eller om de uppkommer beror det på en medfödd "svaghet"... Ja, ingen kan ju veta om de har en sådan svaghet, och drabbas personen av psykos eller mångårig ångest spelar det ingen roll. Vissa, hävdar också att marijuana inte kan orsaka saker som psykos, men en läkare eller vem det var som jobbade på psyket, sa att de får in flera fall med yngre som drabbats av psykos eller annat i samband med bruk av marijuana.

Utöver detta så innehåller marijuana mer THC idag än i det förflutna. Som jag läst skyddar cbd hjärnan delvis mot effekter av hög nivå THC. Fast om folk röker marijuana med hög THC uteblir kanske denna skyddande effekt, så vad ska legaliseras?

Slutligen så bör man kanske vara misstänksam att så många länder legaliserar eller funderar på detta nu. Visst kan de ha positiva effekter och få bort en kriminell marknad, men är man lite konspiratoriskt lagd kan man kanske misstänka någon sorts agenda bakom det.

Och slutligen vill jag poängtera att alkohol är fort in fort ut. Du riskerar inget långvarigt psykiskt problem efter några år av vanlig fylla då och då. Hur marijuana påverkar ungdomar och speciellt tonåringar är inte helt känt, men studier visar på minskad förmåga till inlärning. Äldre kan få liknade effekter men mer temporära.

Så frågor att ställa är om marijuana verkligen är så ofarligt som många hävdar, eller mindre farligt än alkohol? Dessutom varför det under senare år finns en internationell trend av legaliserang av marijuana? Dessutom om detta skulle ske i Sverige i så fall hur? Ska bara allt plötsligt bli lagligt eller?

Cannabis kan orsaka psykos. Har sett många exempel. Jag rekommenderar det inte. Alkohol är väl inte så bra heller egentligen, men mindre farligt, om man inte är beroende.
Citera
2022-06-25, 21:09
Medlem
s44ms avatar
Är väll olika men dom jag stött på under min arbetsplats som röker är mer tillbakadragna. Aningen tysta men inte mer än så. Vi hade en finne på jobbet på 90 talet. Han sänkte 70cl Vodka en Tisdag och var på jobbet Onsdag kl 06.45 gladast och piggast av alla. Härlig typ saknars han som tusan!

Allt är relevant,något som e ofarligt kan bli destruktivt i form av psykiska besvär eller så...
Citera
2022-06-25, 22:27
Medlem
mongomanishs avatar
OT åter raderat.

Tråden handlar om huruvida det är en trend att cannabis ses som ofarligt. Tråden handlar INTE om huruvida alkohol är mer eller mindre farligt. Vill man diskutera cannabis vs alkohol kan man göra det i (FB) Den stora Cannabis VS Alkohol-tråden

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in