Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-14, 15:12
  #1
Medlem
Årets världsmästerskap i tyngdlyftning pågår sen några dagar tillbaka, igår tog Patricia Strenius 2st bronsmedaljer i 71kg-klassen, var nära 3st, varav ett silver.

Nu precis börjar dagens 76kg för tjejer, en svenska där med, Ida Rönn, sänds på Olympic Channel via browser eller app för AppleTV och AndroidTV, där det sänds gratis direktsänd sport varje vecka.

På Torsdag 12:00 tävlar svenska Stefan Ågren i 109kg-klassen.

Citat:
Ursprungligen postat av quantum2
Vem har sett VM i tynglyftning i Paris som pågår nu. Sällan man ser en så spännande sport. Varför misshandlas detta av svt?

Hoppas du inte missar årets VM nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Har inte missat en viktklass.
Är du fortfarande på?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
Fyra svenska lyftare.
Bara tre i årets, men kanske lite negripligt med tanke på alla restriktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Markmag
Har kollat på en del repriser och kan inte sluta kolla pga kommentatorernas sköna kommentarer.
Undvik årets VM då, det är tyvärr okommenterat av någon obegriplig anledning, första gången på år och dar jag varit med om det. Ska tilläggas att man hör speakern tydligt och hans info hjälpte en hel del igår när jag kollade Patricia tävla.

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
var är svenskarna?

Nu är det en svenska, Ida Rönn, njut!

Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Angelica Roos och Carita Hansson är svenskar och Angelica var nära att knipa bronset.

Att Angelica verkar ha slutat är trist, hon var också skoj att kolla på.

Citat:
Ursprungligen postat av Sprut99
..märkte att det inte fanns några svenskar som var med.
Senaste OS var det svenskar med, så även nu i VM.

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Bradshow är väl stavhoppare
Kan du förlåta mig och se på Ida Rönn tyngdlyfta nu istället med mig!? Du verkade ju gilla tyngdlyftningen runt OS minns jag!
Citera
2021-12-15, 13:06
  #2
Medlem
ingetbranicks avatar
Synd att inte Eurosport har rättigheterna till VM, de har sänt EM de senaste åren men VM är ju strået vassare. Stort av Patricia Strenius att ta dubbla VM-brons att lägga till de tidigare EM-medaljerna. Mixtrandet med nya viktklasser har inte gjort det lättare, på OS fick hon t.ex. tävla mot betydligt tyngre lyftare eftersom de av utrymmesskäl har minskat antalet viktklasser (76 kg då mot 71 nu) och att hon blev fyra då (bästa europé) var en smärre bragd.

Tror ändå att Strenius är lite besviken. I stöt klarade hon bara inledningsvikten 127 för att sedan missa två gånger på 130. Planen var nog att ta 133 i tredje, vilket i så fall hade inneburit guld sammanlagt.
__________________
Senast redigerad av ingetbranick 2021-12-15 kl. 13:16.
Citera
2021-12-20, 09:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Synd att inte Eurosport har rättigheterna till VM, de har sänt EM de senaste åren men VM är ju strået vassare. Stort av Patricia Strenius att ta dubbla VM-brons att lägga till de tidigare EM-medaljerna. Mixtrandet med nya viktklasser har inte gjort det lättare, på OS fick hon t.ex. tävla mot betydligt tyngre lyftare eftersom de av utrymmesskäl har minskat antalet viktklasser (76 kg då mot 71 nu) och att hon blev fyra då (bästa europé) var en smärre bragd.

Tror ändå att Strenius är lite besviken. I stöt klarade hon bara inledningsvikten 127 för att sedan missa två gånger på 130. Planen var nog att ta 133 i tredje, vilket i så fall hade inneburit guld sammanlagt.
Eurosport eller SVT hade ju gett större TV-publik, och kommentering om inte annat i just årets märkligt okommenterade VM, men det är många små sporter som samtliga svenska mediehus struntar i trots svensk närvaro i toppen(bara se hur lång tid det tog innan SVT började sända från orienteringen med Stenmark-dominanta Tove, eller världscupen i simning som inte sänds alls, där Stenmark-dominanta Sarah har 72st VC-segrar under dom senaste 10åren), som man får var tacksam för sänds på Olympic Channel, som nu börjar ta sig iom apparna till AndroidTV och AppleTV.

133kg i tredje kan varit planen(jag minns inte nu men tror inte 127 var hennes ingångsvikt, hon höjde nog), hon har tagit 133kg minst tre ggr förut i tävlingssammanhang(hennes OS-lyft hade gett delat VM-guld nu), men då var hon helt ur form under tävlingsdagen, för hon hade ingen chans på 130, armarna vek sig med en gång vid sista rycket på båda försöken.

Däremot var det skoj att få se henne hoppa högt upp i luften av glädje när hon tog 104kg i ryck, vilket var svenskt rekord i klassen insåg jag senare.

Oavsett ser jag redan fram emot nästa gång man får se charmtrollet Patricia tävla i TV, antar att det blir EM i April i Sofia, vars datum är svajigt.

För Ida Rönn gick det sämre, behövde tre försök för att ta sin ingångsvikt 87kg i ryck, och hon fick tyvärr inte ens ett resultat i stöt, missade 114kg tre ggr. Men ska bli skoj att se henne nästa gång, blir väl EM det också. Stefan Ågren's lyft hann jag knappt se, men han blev slagen av några i B-gruppen, så det var väl ingen bra dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback