Tja.
Har själv genomgått övervakning via Frivården 2 gånger och har pågående just nu.
Jag vet att det kan kännas hopplöst och för jävligt i början. Känns som onödigt skit (vilket det också är

).
Men mitt tips tills dig är att du sköter sig exemplariskt i början.
Sedan kommer du få mycket mer frihet och inte lika mycket krav.
Bestämde för att göra det förra gången jag hade övervakning.
Det hela började med att min kontaktperson där skulle på semester. Efter 1.5 månad hade jag inte hört något om ny tid så bestämde mig för att ringa upp själv och fråga vad det är som händer.
Efter det och iom att jag skötte tiderna, skulle jag bli ens två minuter sen så meddelade jag dom, så fick jag typ komma och gå ”som jag ville”. Kunde avboka/omboka tider hejsvejs pga jobb osv, var alltid okej. Slapp dessutom de löjliga programmen man ska genomgå efter ungefär halva tiden och hade bara ca 30 min samtal varje vecka.
Nu den här gången så har jag varit där typ 30-35 minuter max på nästan 3 månader, har samma kontaktperson som förra gången så han kommer ihåg mig och har bara kört korta samtal. Dessutom satte dom mig på varannan vecka istället för varje vecka mycket tack vare att jag hade fått så goda ord förra svängen.
Tänkte berätta lite hur det kan gå till på Frivården om man sköter sig och förtjänar deras förtroende. Hoppas det ger dig lite motivation och en knuff i rätt riktning. Stå ut med lite skit här och nu för att få det bättre lite längre fram
Lycka till min vän.