2021-12-08, 22:13
Medlem
Tja

Rätt nymuckad, får en känsla av att frivården ljuger å fifflar, för dom ställer jävla mkt mer krav utöver bara att gå på de inbokade tider vi har en gång i veckan.

De säger att jag är tvungen göra behandling hos öppenvården, de säger att jag kan bli inringd när som helst på pissprov, så jag kan inte ens lämna sthlm. De hävdar att jag måste åka in direkt då de ringer.

Är detta verkligen rimligt?
Vart kan jag kolla upp exakt vad jag är skyldig till?

Är inte det att jag har något emot att lämna pissprov osv, är ren ändå. Men vill inte springa på massa möten jag inte är skyldig till.

Känner bara att jag gjort mitt straff, ska väl få lite jävla frihet nu...

MVH
Citera
2021-12-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1

Nej, du har inte gjort ditt straff. Du är villkorligt frigiven, därav frivård. Ditt straff är gjort när din villkorliga frigivning är över.
Citera
2021-12-08, 22:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tja

Rätt nymuckad, får en känsla av att frivården ljuger å fifflar, för dom ställer jävla mkt mer krav utöver bara att gå på de inbokade tider vi har en gång i veckan.

De säger att jag är tvungen göra behandling hos öppenvården, de säger att jag kan bli inringd när som helst på pissprov, så jag kan inte ens lämna sthlm. De hävdar att jag måste åka in direkt då de ringer.

Är detta verkligen rimligt?
Vart kan jag kolla upp exakt vad jag är skyldig till?

Är inte det att jag har något emot att lämna pissprov osv, är ren ändå. Men vill inte springa på massa möten jag inte är skyldig till.

MVH

"behandling".... Dömd till kontraktsvård? Själv föredrog jag halvår m fotboja... har du avtjänat ditt straff och inte har någon kontraktsvård kan du be dem dra - som Svullo brukade säga - "ända åt hå".
Citera
2021-12-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Nej, du har inte gjort ditt straff. Du är villkorligt frigiven, därav frivård. Ditt straff är gjort när din villkorliga frigivning är över.

Sant.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
"behandling".... Dömd till kontraktsvård? Själv föredrog jag halvår m fotboja... har du avtjänat ditt straff och inte har någon kontraktsvård kan du be dem dra - som Svullo brukade säga - "ända åt hå".

Nej jag är dömd till fängelse bara, precis kommit ut.

Men de babblar om nå jävla föreskrifter, men frågan är va ja e skyldig till som sagt.

Måste ju gå få skriftligt på dessa s.k. krav?
Citera
2021-12-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01

det beror väl på hur länge han suttit.?? har han bara haft en månad och suttit den är ju straff avtjänat. lr??
Citera
2021-12-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattefbk
det beror väl på hur länge han suttit.?? har han bara haft en månad och suttit den är ju straff avtjänat. lr??

Har 7 månader i del
Citera
2021-12-08, 22:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Sant.

Nej jag är dömd till fängelse bara, precis kommit ut.

Men de babblar om nå jävla föreskrifter, men frågan är va ja e skyldig till som sagt.

Måste ju gå få skriftligt på dessa s.k. krav?

Självklart! Exakt och precist.
Citera
2021-12-08, 22:55
Medlem
Citat:
Har 7 månader i del

då är det onekligen del av det och måste fortsätta lr sitta av resterande. och del så då som jag fattat brukar ju va extra hårda då du egentligen skulle sitta inne annars. lr så.
Citera
2021-12-09, 00:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Har du inte fått en utslussningsplan?
Citera
2021-12-09, 07:15
Medlem
Brothermans avatar
Tja.

Har själv genomgått övervakning via Frivården 2 gånger och har pågående just nu.

Jag vet att det kan kännas hopplöst och för jävligt i början. Känns som onödigt skit (vilket det också är ).

Men mitt tips tills dig är att du sköter sig exemplariskt i början.
Sedan kommer du få mycket mer frihet och inte lika mycket krav.

Bestämde för att göra det förra gången jag hade övervakning.
Det hela började med att min kontaktperson där skulle på semester. Efter 1.5 månad hade jag inte hört något om ny tid så bestämde mig för att ringa upp själv och fråga vad det är som händer.

Efter det och iom att jag skötte tiderna, skulle jag bli ens två minuter sen så meddelade jag dom, så fick jag typ komma och gå ”som jag ville”. Kunde avboka/omboka tider hejsvejs pga jobb osv, var alltid okej. Slapp dessutom de löjliga programmen man ska genomgå efter ungefär halva tiden och hade bara ca 30 min samtal varje vecka.

Nu den här gången så har jag varit där typ 30-35 minuter max på nästan 3 månader, har samma kontaktperson som förra gången så han kommer ihåg mig och har bara kört korta samtal. Dessutom satte dom mig på varannan vecka istället för varje vecka mycket tack vare att jag hade fått så goda ord förra svängen.

Tänkte berätta lite hur det kan gå till på Frivården om man sköter sig och förtjänar deras förtroende. Hoppas det ger dig lite motivation och en knuff i rätt riktning. Stå ut med lite skit här och nu för att få det bättre lite längre fram

Lycka till min vän.
Citera
2021-12-09, 23:33
Medlem
bunjackens avatar
En fråga angående frivården efter avtjänat 2/3 dels straff får man göra allt då som är lagligt dvs tex dricka sig packad på helger?

Vad jag hört är att man måste bli dömd för nytt brott dvs bli anmäld igen till polisen räcker inte för att åka in igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in