• 1
  • 2
2021-12-05, 23:24
Medlem
anderslindenlabss avatar
Honkatten som bara väger 3,33 kg behöver smärtlindring nu plus att fixa tänderna på henne.

Finns det Metacam på apotea.se eller våra apotek nu för tiden?
Eller har ni tips på annan flytande medicin mot smärta?

Vet att Metacam har varit svår att få tag i pga av covid 19...
Citera
2021-12-05, 23:32
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderslindenlabs
Honkatten som bara väger 3,33 kg behöver smärtlindring nu plus att fixa tänderna på henne.

Inte receptfritt
Citera
2021-12-05, 23:34
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Inte receptfritt

Jag vet att det behövs recept .

Har nyligen varit hos veterinär som undersökte min katt och enligt dom har har min katt ont i ryggen.

Vi har även tagit röntgen och blodprover etc.
Citera
2021-12-05, 23:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Den aktiva substansen i Metacam heter meloxikam. Kanske kan du få tag i medicinen under ett annat namn. Till skillnad från humanläkemedel byter man inte ut ett varumärke mot ett annat, då måste man skaffa ett nytt recept. Veterinären måste kunna hjälpa dig med ett recept på ett varumärke som finns på apoteken.

Jag hade Meloxidyl till min kisse, samma innehåll som Metacam men betydligt billigare per dos.

Känner inte till något flytande som kan ersätta, men Onsior tabletter kan du nog få tag i. Receptbelagt.

Edit: Om man kollar på Djurfass sidor, står det Lagerstatus i spalten till vänster. Tryck där och sedan Sök nära mig som står i mittenspalten. Då kan du se vilka apotek som har medicinen hemma.
Kollade upp Metacam och det finns inte att få tag i i min närhet så det är nog brist på just den, däremot finns Onsior.

Edit 2: Länk till Djurfass och Metacam:
https://www.fass.se/LIF/product?user...20090304000060
Senast redigerad av SmurfSmurf 2021-12-06 kl. 00:02.
Citera
2021-12-05, 23:59
Medlem
Du kan söka efter det på apotekskedjornas olika hemsidor, gå in på produktsidan, sedan klickar du på "Finns varan på mitt apotek?" eller motsvarande och väljer ditt närmsta apotek så ser du om det finns där.
https://www.apotekhjartat.se/produkt...stflaska-15ml/
Här kunde jag tex se att apotek Hjärtat i närheten av där jag bor har lite Metacam inne. Hur det är där du bor får du kolla själv och det finns så klart andra apoteksskedjor också.
Citera
2021-12-06, 00:07
Medlem
anderslindenlabss avatar
Tusen tack för all hjälp!

Hoppas att min katt mår bättre snart.
Citera
2021-12-06, 00:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hoppas du får tag i medicin åt din kisse. Min erfarenhet är att man får bäst hjälp om man går in på ett apotek och pratar med personalen, hellre än via nätet, och att man går dit när det inte är så mycket folk. Hjärtat har jag fått bra hjälp hos. Lycka till.
Citera
2021-12-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderslindenlabs

Funkar inte ditt internet ?
Citera
2021-12-06, 10:37
Medlem
Cindells avatar
Metacam har jag inte sett till på flera månader. Jag får Meloxidyl till min kisse som har en kronisk sjukdom.

Nu vet jag inte när du har tid för att fixa tänderna på katten, men du kan helt klart ringa veterinären och få utskrivet Meloxidyl så länge så hon slipper den värsta smärtan innan det inbokade veterinärbesöket.

Du har bokat tid hos veterinären hoppas jag? Tandsmärta under längre tid är fasligt jobbigt för katten.
Senast redigerad av Cindell 2021-12-06 kl. 10:52.
Citera
2021-12-06, 11:53
Medlem
anderslindenlabss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Metacam har jag inte sett till på flera månader. Jag får Meloxidyl till min kisse som har en kronisk sjukdom.

Nu vet jag inte när du har tid för att fixa tänderna på katten, men du kan helt klart ringa veterinären och få utskrivet Meloxidyl så länge så hon slipper den värsta smärtan innan det inbokade veterinärbesöket.

Du har bokat tid hos veterinären hoppas jag? Tandsmärta under längre tid är fasligt jobbigt för katten.

Tack för bra svar.

Veterinären vill vänta med att fixa tänderna på min katt tills vi har fått svar på blodprovet när jag frågade om det. Det kommer nästa vecka.

Hon har lite rodnad på tand 407 som vi ska röntga och ta bort tandsten.
Hon slickar sig på magen ibland och har tappat päls också. Och även insidan av låren.

Det kan bero på flera saker enligt vet.

stress, smärta, förstoppning, kissproblem

Hon fick Metacam på djursjukhuset när vi var där akut med henne.
Senast redigerad av anderslindenlabs 2021-12-06 kl. 12:01.
Citera
2021-12-06, 12:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Metacam har jag inte sett till på flera månader. Jag får Meloxidyl

Har sökt på Meloxidyl men det är brist på det också, inget av de sökalternativ jag provat i Djurfass har gett resultat. Men jag har inte letat jättemycket, ville bara kolla läget. Kissen som behövde denna medicin är borta nu, men jag vill ju försöka hjälpa TS.

Det kan ju mycket väl finnas både Metacam och Meloxidyl nånstans, Wildebeest hittade ju ett icke namngivet apotek som hade.

Sen coronan har läkemedlet varit restnoterat av och till, omöjligt att få tag i från alla tillverkare. Jag har koll eftersom jag tagit ut en flaska Meloxidyl per månad under flera års tid innan pandemin och då var det inga problem. Jag började hamstra när det fanns, men har även fått tabletter Onsior som ersättning när det var kört.

Vad de sa till mig på apoteket, för kanske ett halvår sedan, var att katter har det ändå ganska bra som kan få Onsior i stället. Kaniner och andra gnagare kan bara ta meloxicam så det är det synd om dem, det finns ingenting.
Citera
2021-12-06, 12:12
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har sökt på Meloxidyl men det är brist på det också

Helt galet att det ska vara svårt att hitta flytande smärtstillande till smådjur nuförtiden.

Mycket svårare att få i vissa katter tabletter än flytande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in