• 2
  • 3
2021-12-09, 17:05
Medlem
Scalpings avatar
Jag brukar köpa turkyoghurt på burk och sen spä med vatten och vispa ihop. Blir rätt gott med musli och sånt. Gillar inte arlas yoghurt så det här blir godare.

Blir ju rätt fett, men fett är nyttigt och mättande
Citera
2021-12-09, 18:35
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitcoingrundaren
1.5 liter 3% mjölk kostar 15 kr på ica.
1 liter 1.5% mjölk kostar 12 kr.

Om jag tillsättar 7.5 dl vatten i den 3% mjölken, kommer jag då ha en 1.5% mjölk?

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, för det finns annat i mjölken, som inte är vatten, men inte fett heller.

Kemisk fysik förvirrar mig, hur tänker ni nu?
Citera
2021-12-10, 22:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Kemisk fysik förvirrar mig, hur tänker ni nu?
Mellanmjölken har ju halva mängden fett men den har ju samma mängd proteiner och mjölksocker som standardmjölk.
Standardmjölk spädd med 50% vatten får ju mängden proteiner och mjölksocker halverad också. Borde bli en förskräckligt blaskig mjölk. Låter inte gott alls. Man får nog köpa mellanmjölk om man vill ha det.
Citera
2023-01-25, 20:41
Medlem
hennevilljagknullas avatar
jag gör så och ingen i min familj har känt nån skillnad på mjölken som jag spär ut.
sparar pengar och ungarna får dessutom mindre socker i sig vilket är bra.

Man får ju ändå i sig alla vitaminer och så, det enda som händer är att man får i sig mer vatten för varje glas man dricker.

Vi brukar göra samma sak med mannagrynsgröt också.
Hälften vatten häflten mjölk.
Många i min familj äter gröt till frukost så totalt tjänar man flera deciliter per dag, säkert 2-300kr per månad i ren mjölk.
Citera
2023-01-25, 20:44
Medlem
MuntertMongos avatar
Nej det går inte. Däremot kan du spä ut Arboga 10.2 med 50% vatten så får du Arboga 30.1.
Citera
2023-01-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Mellanmjölken har ju halva mängden fett men den har ju samma mängd proteiner och mjölksocker som standardmjölk.
Standardmjölk spädd med 50% vatten får ju mängden proteiner och mjölksocker halverad också. Borde bli en förskräckligt blaskig mjölk. Låter inte gott alls. Man får nog köpa mellanmjölk om man vill ha det.

Nej, mängden socker eller protein blir ju inte mindre bara för att du blandar i vatten.
Är det 13 gram protein i en liter mjölk så kommer det vara 13 gram protein i mjölken även om du trycker in 100 liter vatten.
Citera
2023-01-25, 23:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nej, mängden socker eller protein blir ju inte mindre bara för att du blandar i vatten.
Är det 13 gram protein i en liter mjölk så kommer det vara 13 gram protein i mjölken även om du trycker in 100 liter vatten.

Kom med sakliga fakta isf. Då kan du ju köpa fet grädde och spä på vatten ännu mer. Det blir inte mjölk bara för det varken smakmässigt inkl innehållsmässigt och troligen inte processmässigt heller.. isf skulle ju alla göra det och känna sig blåsta att de aldrig gjorde det förr
Citera
2023-01-26, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Kom med sakliga fakta isf. Då kan du ju köpa fet grädde och spä på vatten ännu mer. Det blir inte mjölk bara för det varken smakmässigt inkl innehållsmässigt och troligen inte processmässigt heller.. isf skulle ju alla göra det och känna sig blåsta att de aldrig gjorde det förr

Du verkar inte veta skillnaden på procent och mängd.
Procenten blir självklart mindre när vattenhalten ökar, mängden är dock densamma.

Med din logik så ska man kunna hälla i smält smör i mjölken och då blir det grädde eftersom fetthalten är stor.
Går att spä ut så länge inte skillnaden i ingridienser blir för stora
Det går att spä fetmjölk eftersom skillnaden är så liten jämfört med 1.5 procentig mjölk.

På samma sätt som att folk oftast inte känner skillnad på 40 och 35 procentig sprit.
Citera
2023-01-26, 10:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du verkar inte veta skillnaden på procent och mängd.
Procenten blir självklart mindre när vattenhalten ökar, mängden är dock densamma.

Med din logik så ska man kunna hälla i smält smör i mjölken och då blir det grädde eftersom fetthalten är stor.
Går att spä ut så länge inte skillnaden i ingridienser blir för stora
Det går att spä fetmjölk eftersom skillnaden är så liten jämfört med 1.5 procentig mjölk.

På samma sätt som att folk oftast inte känner skillnad på 40 och 35 procentig sprit.

Ivf vattnet tillfört ifrån kranen är inte tillfört på rätt sätt utan man måste "kokas" in det
Dessutom är det så att det är fetthalten som är mindre på 0.5%, 1,5% relativt 3.0% ... inte vattnet är mer eller mindre

Citat:
Mjölkens naturliga fetthalt är ungefär 4,2 procent. För att mejerierna ska kunna erbjuda mjölk med olika fetthalter skiljs grädden från skummjölken i en separator

https://mjolk.se/mjolkens-fard-fran-ko-till-bord/

Du kommer alltså inte i närheten av riktigt smalare mjölk varken näringsmässigt eller smakmässigt
Citera
2023-01-26, 10:08
Medlem
Citat:
Nä.. Det blir 13 gram protein i 101 liter blask..
Citera
2023-01-26, 12:18
Medlem
Det är skönt att se att några iaf har reagerat på felräkningen.

1,5 L mjölk 3% plus
1,5 L vatten blir
3 L 1,5%-igt blask.

Har för mig att du även bör koka/sjuda ihop vattnet med mjölken för att det ska blandas ordentligt.

Kalcium o proteiner och andra ämnen minskar ju procentuellt, men spelar inte det någon roll så kör på. Det blir ju billigare för dig iaf.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in