Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-09, 04:08
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Men det är väl vad jag gör. Kan nog lugnt påstå att 99% av alla här INTE gjort något IQ-test. Ett visst begåvningstest för att säkerställa skolgång kanske nån enstaka fått göra, men då pratar vi om totalt grundläggande färdigheter.

Många har säkert gjort några nät-tester och tränat så de når 120-125. Några har gjort MENSAS förtest och tror dom har +125 i iq och chans att ansluta sig till dom. Sitter där och masserar egot utan att förstå att det testet är skapat för att locka anvädare att skriva provet i tron att de kommer lyckas. Lång näsa när man sitter där!

Man blir också superlätt full av skratt när folk tror att en akademiker per automatik har hög iq. Vem fan som helst kan studera. Mycket handlar om att våga tro på sig själv och våga lära. Folk som tycker matematik bara är för genier när det handlar om procentsatser, logaritmer och annat har helt enkelt inte vågat utsätta sig för att ens förstå. Det är inte något som personer i normalintervallet inte ska kunna förstå. Istället får nån idiot känna sig smickrad och heta smart, vilket blir killens enda sex appeal.

Det är så himla många som tror att de är smartare än andra. En person med uppmätt iq om 125 behöver knappast vara märkbart smartare än någon med iq 100. Det är absolut ingen generell intelligens man mäter. En människa är väldigt mycket mer komplex än så. Finns ju folk som kan klassas som utvecklingsstörda i ett verbalt test och sedan ha ett högre än normalt test på andra delar.

Detta är faktiskt en rent dum sak att tro. Testet är inte gjort för att locka folk att göra det riktiga testet.

Det bör en intelligent person kunna fatta eller att ha ödmjukhet nog att erkänna han har fel. Ibland vet andra bättre. Lev med det...

Hur vet jag detta? För det första räknar ingen med att tjäna pengar på en förening som accepterar 2% av befolkningen. Utöver det så är även de som får 125 på testet en liten minoritet. Dessutom är de som överhuvudtaget gör provtest för Mensa en minoritet.

Slutligen så har Mensa knappt höjt sina priser för att göra testet sedan början på 90-talet. Detta tyder helt klart på att de är ute efter att tjäna pengar...

Dessutom har vissa akademiker hög IQ eller högre än medel. Ingen som inte är ganska intelligent klarar att läsa teknisk fysik eller andra avancerade ämnen.

Jag har även gjort både provtest och riktiga testet och fick snarlikt resultat. Det svenska ger bara upp till en viss nivå men Mensa i andra länder har bättre test. Är alla dessa test glädjemätare? Knappast men vissa verkar inte kunna fatta detta...
__________________
Senast redigerad av Snobird 2021-12-09 kl. 04:17.
Citera
2021-12-09, 05:01
  #122
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Köper inte riktigt att man inte kan umgås med människor som är mindre smarta än en själv. Kan umgås med människor i alla åldrar och olika intellekt. Det gäller bara att hitta common ground och inte prata om saker där man inte förstår varandra i. Kallas väl att ha social kompetens antar jag.
Citera
2021-12-09, 10:26
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Detta är faktiskt en rent dum sak att tro. Testet är inte gjort för att locka folk att göra det riktiga testet.

Det bör en intelligent person kunna fatta eller att ha ödmjukhet nog att erkänna han har fel. Ibland vet andra bättre. Lev med det...

Hur vet jag detta? För det första räknar ingen med att tjäna pengar på en förening som accepterar 2% av befolkningen. Utöver det så är även de som får 125 på testet en liten minoritet. Dessutom är de som överhuvudtaget gör provtest för Mensa en minoritet.

Slutligen så har Mensa knappt höjt sina priser för att göra testet sedan början på 90-talet. Detta tyder helt klart på att de är ute efter att tjäna pengar...

Dessutom har vissa akademiker hög IQ eller högre än medel. Ingen som inte är ganska intelligent klarar att läsa teknisk fysik eller andra avancerade ämnen.

Jag har även gjort både provtest och riktiga testet och fick snarlikt resultat. Det svenska ger bara upp till en viss nivå men Mensa i andra länder har bättre test. Är alla dessa test glädjemätare? Knappast men vissa verkar inte kunna fatta detta...

De enda gratistest som jag godkänner är mensa Ungern och Finland. Resten är lockbeten för att få in en summa pengar. Jag kammade för övrigt fullt på ungerska testet (+135)
Citera
2022-05-23, 04:40
  #124
Medlem
Påfallande ofta så har personer med uppmätt hög IQ lite svagheter med det sociala. Att känna in saker, känna in personer och situationer. Dom får ofta anstränga sig lite mer (än andra) för att göra det, och dom känner ofta inte fullt lika hög dragelse eller fascination av det.
Dom har ett mindre komplicerat tänk, mindre 'mental noise', mindre antal 'appar' igång samtidigt i huvet - så att säga. Det kan vara en del av förklaringen till varför deras 'processor' är mindre belastad är mer tillgänglig. Sen är IQ väldigt mycket en träningssak också, räcker inte bara med att ha mindre saker pågående i huvet samtidigt.

Vi som är bra på att känna in saker/personer/situationer upplever ofta att hög IQ personer är lite kalla, okomplicerade, fyrkantiga, opassionerade.
Citera
2022-05-23, 05:44
  #125
Medlem
arne99s avatar
Observation,
Överrepresentation av deprimerade individer.
Citera
2022-05-23, 06:02
  #126
Medlem
Om du inte är smart nog för att kunna vara runt människor med andra intressen och lägre intelligens, då äu du inte lika smart som du tror att du är.
__________________
Senast redigerad av GengusKhan 2022-05-23 kl. 06:06.
Citera
2022-05-23, 06:26
  #127
Medlem
Hardstekts avatar
Det finns ingen nackdel med högt iq. Bara fördelar. Precis som att det inte finns några egentliga nackdelar med att vara starkare, snyggare, snabbare än andra.

Men däremot så har många med högt iq sociala handikapp som asperger/autism. Det gör att de har svårt att fungera med andra människor. Och hög iq kan inte riktigt kompensera för extremt låg social begåvning. Vilket resulterar i att många blir deprimerade och har svårt att hitta någon riktig samvaro, vilket alla människor är i behov av.

Men om man inte har asperger, eller liknande sociala handikapp kommer man bara ha fördelar av sin höga intelligens.
__________________
Senast redigerad av Hardstekt 2022-05-23 kl. 06:28.
Citera
2022-05-23, 08:27
  #128
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det finns ingen nackdel med högt iq. Bara fördelar. Precis som att det inte finns några egentliga nackdelar med att vara starkare, snyggare, snabbare än andra.

Men däremot så har många med högt iq sociala handikapp som asperger/autism. Det gör att de har svårt att fungera med andra människor. Och hög iq kan inte riktigt kompensera för extremt låg social begåvning. Vilket resulterar i att många blir deprimerade och har svårt att hitta någon riktig samvaro, vilket alla människor är i behov av.

Men om man inte har asperger, eller liknande sociala handikapp kommer man bara ha fördelar av sin höga intelligens.

Tyvärr så upplever jag att det är rätt svårt hitta meningsfulla djupa samtal med andra personer. Kallprat är en del av det sociala samspelet, men själv tycker jag det är rent ut sagt, rätt tråkigt. Och ja, jag klarar intagningen till mensa. I skolan var jag inget ljus precis, men den egna sociala stegen och karriären tog fart när man väl slutade skolan...

Skolan var nog mest en transportsträcka..

Lustigt nog så gjorde de flesta av stjärnorna och klassens ljus inga noterbara avtryck i samhället.

Skolan är mest korvstoppning, utvecklande kan jag nog inte påstå det var för mig.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2022-05-23 kl. 08:32.
Citera
2022-05-23, 09:55
  #129
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
Köper inte riktigt att man inte kan umgås med människor som är mindre smarta än en själv. Kan umgås med människor i alla åldrar och olika intellekt. Det gäller bara att hitta common ground och inte prata om saker där man inte förstår varandra i. Kallas väl att ha social kompetens antar jag.
Det finns också en koppling till självförtroende, som inte automatiskt följer av intelligens. Så man kan ständigt välja kompisar eller fruar som är lite dummare än man själv för att boosta sig själv. jag har barn och skulle klassa dem som högbegåvade, liksom mig själv. Men alla mina barn väljer alltid enklare kompisar som har låg status.

Det kan vara intelligent att välja en omgivning som inte kräver så mycket av dig. Förre Mensa-ordföranden var bagare.
Citera
2022-05-23, 10:35
  #130
Medlem
Liten kuk, dålig attityd.
Citera
2022-05-23, 11:52
  #131
Medlem
Trastsafts avatar
Cassandrakomplex, narcissism, alienation, depression, tristess och allt annat mysigt som redan nämnts i tråden. Men om man har tålamod och är målinriktad kan det vara schyst också.

På ett vardagsplan kan det vara störande att saker och ting ofta faller ut bättre socialt om man döljer sin intelligens för andra. Blir rätt onaturligt och mindre givande för en själv, vilket i sin tur bidrar till alienationen.

Tycker väl också det är lustigt att många högbegåvade personer jag träffat är riktiga assholes, så man orkar inte vara vän med dem heller.
Citera
2022-05-23, 11:57
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Finns någon överbegåvad som kan ge några exempel på hur eran intelligens kan besvära er?
Frustration över tröghet på jobbet.
Frustration och sorg nästan över många människors otroliga dumhet och destruktivitet.
Ofta understimulerad, svårt att bli imponerad över nya prylar, teknik, idéer.
Sorg och ilska över att vi lägger mer pengar på att kriga med varandra än på att kolonisera solsystemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback