2021-11-30, 23:31
Medlem
Jag är ensamstående med 2barn. Jag är väldigt noga med min ekonomi men jag får den inte att gå ihop alls trots heltidsjobb. Jag har sett över alla utgifter men jag ser ingenting jag kan ändra på.
Bilen behöver jag för att kunna arbeta och bara där går det runt 2000kr i månaden ibland mer om reparation behövs. Jag har runt 15000kr fasta utgifter. Maten är inte billig blir runt 5000kr för att vi äter mycket frukt och grönt. Sen kläder till barnen mm ja ni förstår.

Har ni några bra tips för att kunna få ekonomin att gå ihop när allt är så dyrt idag.
Citera
2021-11-30, 23:33
Medlem
Fialisans avatar
Flytta till billigare ställe? 15 000 låter högt i fasta utgifter? Bor du i en stor stad? Flytta ut på landet.
Citera
2021-11-30, 23:36
Medlem
Samurajzs avatar
Nästan som om att man behöver två föräldrar för att ta hand om barn. Go figure.
Citera
2021-11-30, 23:41
Medlem
Dyr hyra? 15 000 i fasta utgifter är en hel del.
Baka bröd och laga mat från grunden? Ärva en del kläder från äldre barn? Second hand? Hyra ut rum? Samåka?
Kan du förhandla dig till en högre lön?
Senast redigerad av DEF1 2021-11-30 kl. 23:44.
Citera
2021-11-30, 23:46
Medlem
Kisiragis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyDemons
Jag är ensamstående med 2barn. Jag är väldigt noga med min ekonomi men jag får den inte att gå ihop alls trots heltidsjobb. Jag har sett över alla utgifter men jag ser ingenting jag kan ändra på.
Bilen behöver jag för att kunna arbeta och bara där går det runt 2000kr i månaden ibland mer om reparation behövs. Jag har runt 15000kr fasta utgifter. Maten är inte billig blir runt 5000kr för att vi äter mycket frukt och grönt. Sen kläder till barnen mm ja ni förstår.

Har ni några bra tips för att kunna få ekonomin att gå ihop när allt är så dyrt idag.

Då minskar du på det som är dyrt och inte livsnödvändigt. Inga onödiga mellisar och karameller o chipspåsar hit o dit.
Hemlagad mat. Kläder endast när det är nödvändigt, inte bara för att du/ni vill ha nya kläder.

Alternativt byt arbete med högre lön eller flytta till billigare boende/Ort. Hoppas det löser sig
Citera
2021-11-30, 23:47
Medlem
RadhusRolands avatar
Ansök om bostadsbidrag/bostadstillägg

Barnbidrag?

Du är väl berättigad underhåll från den andra föräldern om du nu har barnen hela tiden, kan inte den andra betala så går ju försäkringskassan in och betalar som den andra sen blir skyldig dem.

Vab är bra om barnen e sjuka, men det känner du garanterat till.

Har du föräldradagar kvar att plocka ut?
Citera
2021-11-30, 23:49
Medlem
mikaelss avatar
Eller skaffa ett jobb där lönen gör att 22' inte är 'höga utgifter'?
Citera
2021-11-30, 23:52
Medlem
för att kunna ge ett bra svar här krävs lite mera information.

Vad är dina kostnader mera specifikt?
15k fast låter luddigt, exakt vad ingår här? bara boende eller även prenumerationer som typ Netflix etc? äger du hus eller hyr du?

vart bor du? kan du flytta för att sänka kostnader? t.ex bo närmare jobb så du kan sälja bilen, eller flytta ut ur stad så du kan sänka boendekostnad.

vad är din inkomst efter skatt, och har du möjlighet att öka din inkomst?
hur mycket har du att röra dig med idag och kan du på något sätt öka din lön igenom att ta ansvar för större områden i ditt yrke? eller utbilda dig vidare?

sen sist den viktigaste frågan!

hur skulle du vilja att din ekonomi såg ut?

först när du har klarhet i vart du vill kan du ändra din situation. vill du ha 5000:- kvar efter allt rä betala? ska dessa sparas eller gå till semester etc. hur ser ett nice liv ut där du blir peppad och motiverad att jobba för det. hitta den visionen och gör sedan de drastiska och kreativa åtgärder som krävs för att komma dit. inget är omöjligt 🏆💪
Citera
2021-11-30, 23:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Hur fasta är dom fasta utgifterna? Går det att ta bort saker?
Citera
2021-12-01, 00:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag tycker du ska speca upp alla dina utgifter + dina inkomster, sen kan vi ge dig ett ärligt svar. Ofta är det så att det du tycker är nödvändigt det tycker vi att du kan skippa. Lägg korten på bordet, det är nu det brukar bli lite jobbigt i sådana här trådar.
Citera
2021-12-01, 00:13
Medlem
Precis som de flesta menar måste du klargöra vilken netto inkomst och specifika utgifter du har för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt. Ta tid och räkna ut det så får vi en mer nyanserad bild av det hela.
Citera
2021-12-01, 00:51
Medlem
Inkomst
Får barnbidrag, bostadsbidrag, underhålls samt lön så allt som allt runt 25500kr

Utgifter
9400kr hyra+garage
500kr el
820kr förskola
700kr CSN
250kr bredband
870kr försäkringar
500kr telefon mig och sonen
159kr Netflix
100kr tandläkaren
109kr spotify
1000kr i lån (fick laga bilen)
150kr e parkera
450kr idrott barnen
Totalt: 15008kr i fasta utgifter.
Sen tillkommer bilen runt 2000kr
mat 5000kr vi äter sällan ute mer närproducerat och nyttigt. Försöker dra ner på matkostnaden. men det är inte billigt med att idag.
Sen kläder bara det nödvändigaste runt 500kr
Nöjen 500kr
Månadspeng barnen 500kr
Så ja det drar iväg fort..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här