Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Tycker Elias verkligen är unik som hockeyspelare i hans sätt att agera på isen.
Ser egentligen rätt ranglig ut nästan lite sprattelgubbe till rörelsen, men med god förmåga att läsa situationer, högt hockey IQ.
Bra skott och mjuka händer.
Däremot saknar han den explosivitet som jag tycker utmärker dom riktigt bra spelarna.
Inget riktigt driv. Utväxling.
Tror han alltid kommer vara en duktig spelare som bidrar både poängmässigt och spelmässigt på isen men jag vet inte om han kommer tränga sig in på topp 10 listan i poängligan så särskilt många gånger.
Men jag tycker om att se honom på isen när det rullar på för honom, som sagt, väldigt egen stil.
Nä EP är inte den explosiva typen av spelare. Däremot har han en enorm spelförståelse och en superb teknik som gör att man tycker han borde vara en playmaker av toppklass även i NHL. Så har det inte riktigt blivit och jag undrar varför.
Kan inte påstå att jag har jättekoll på hur han används av Vancouver, men på grund av konkurrensen i NHL så får även många storspelare stå ut med en roll där de inte riktigt får ut sin potential. Vet inte om det är så för EP men hursomhelst är det synd att han inte riktigt verkar få till det fullt ut därborta.
En sak till som sticker ut med EP. Han har ett av ligans vassaste och hårdaste direktskott. Sin skottstyrka demonstrerade han för övrigt i NHL All Star Skills 2020. Där han visade upp ett av de absolut hårdaste slagskotten.
NHL All Star Skills 2020
Se för övrigt hur han ser ut som en liten gosse bredvid giganten Victor Hedman. Ändå så sköt han faktiskt aningen hårdare än VH. Verkar nästan osannolikt men så var det.