Rent generellt så skulle jag rösta JA till förbud att idka sex och gifta sig inom släkten. Svårigheten ligger i var man drar gränsen.
Syskon självklart och även inom familjen, dvs inte far-dotter, mor-son eller far-son, mor-dotter. Det är så tabu att ifall det förekommer så har den familjen säkerligen många andra problem. Samma om man har en gemensam mor eller far, dvs är halvsyskon.
Kusingiften eller att en farbror gifter sig med sin bror dotter är lite knepigare, men man borde dra en väldigt skarp gräns här med. Här ser vi inte lika tydligt att det finns andra problem utan det handlar mer om blivande barnen och barnbarnens hälsa. Det gagnar inte samhället med skadade barn helt enkelt.
Eftersom det varit relativt ovanligt i Sverige med kusingiften så har nog inte många sett det som ett problem att kusingiften är tillåtet i Sverige enligt lagen. Jag får här säga att jag höjde på ögonbrynen för trodde inte det var lagligt.
Man bör dock göra det olagligt eftersom det är uppenbart att detta ökar i och med invandringen där många kommer från länder där kusingiften är norm. Vi kan inte riskera att invandrarna blir en tydligt identifierbar grupp i samhället som klassas som skadad rent psykiskt och/eller fysiskt. Det vore att bejaka alla påståenden som framförs från även de värsta rasisterna.