Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-06-11, 23:16
  #1
Awaiting Email Confirmation
I mitt fall har jag tills ca: 3-4 veckor tillbaks tjänat ~18k innan skatt / månad.
Men så har det bara sett ut i 4 månader. Nu är jag timanställd 50% och bör få ut 8k innan skatt.
För ca 6mån sen fick jag kanske bara ut 4k och det har varit varierad arbetstid senaste 12 månaderna.

Hur kommer dom egentligen räkna på mig, har inte fått något direkt bra svar från dom nämligen. Någon som har varit med om liknande situation?
Citera
2006-06-12, 10:27
  #2
Medlem
Realizts avatar
Principen lär vara att du ska få 80% av den arbetsinkomst som du skulle ha haft om du kunnat arbeta, men de vill undvika godtycke i uppskattningen. Om du har fast anställning så är det i princip lönen vid sjukskrivningstillfället som gäller (fast de ska göra en rimlighetsbedömning så det är bra at tha varit fast anställd längre än en dag om man säger så). Då är det t.o.m. så att om din lön höjs medan du är sjukskriven, så slår det igenom direkt och din sjukpenning höjs i motsvarande grad (80% av den nya lönen).

Om dina anställningsvillkor är mer osäkra, t.ex. om du är timanställd, så tittar de på din senaste historik. Har glömt exakt hur, typ de senaste 6 månadernas inkomst eller nåt. Men kolla på www.forsakringskassan.se och leta efter SGI sjukförsäkringsgrundande inkomst, så ser du hur de villkoren ser ut.

I Sverige så spelar fast anställning inte så stor roll för risken att bli uppsagd. men det är avgörande för rätten till bidrag. Har man fast anställning så åtnjuter man avsevärt bättre "socialt skyddsnät" vid sjukdom eller arbetslöshet än om man sitter löst till som timanställd, ironiskt nog!
Citera
2006-06-14, 14:59
  #3
Awaiting Email Confirmation
ok, tack för ett utförligt svar. världens krångel det där i mina öron iaf.
Citera
2006-06-14, 15:49
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Det har också betydelse om man är registrerad som arbetslös, dvs stämplar för den tid som man inte är timanställd på. Annars räknas denna tid in i totalinkomsten och man får betydligt lägre SGI.
Citera
2006-06-14, 19:51
  #5
Medlem
Realizts avatar
Utförligt var mitt svar inte alls! T.ex. så finns det här med "överhoppningsbar" tid. Man kan under vissa omständigheter "hoppa över" flera år och sen ändå få sjukpeng baserat på den SGI man hade flera år tidiagre, före "överhoppet". Och det finns nog många andra konstigheter.
Citera
2006-06-14, 20:38
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Utförligt var mitt svar inte alls! T.ex. så finns det här med "överhoppningsbar" tid. Man kan under vissa omständigheter "hoppa över" flera år och sen ändå få sjukpeng baserat på den SGI man hade flera år tidiagre, före "överhoppet". Och det finns nog många andra konstigheter.

Ja, studier och även föräldraledighet påverkar det på detta sätt. Du kan mycket väl ta ut föräldraledighet i 10 år och plugga i 5 år, men ändå få SGI baserat på den lön du hade för 15 år sen.. (detta händer för en del mammor som fått flera barn på raken och sen börjat plugga efteråt)
Citera
2006-06-15, 13:07
  #7
Awaiting Email Confirmation
Krångligt är det. jag blev uppsagd från mitt arbete den 22a och har stämplat nu fram till den 9e. (A-kassan försöker fortfarande räkna ut min penning.)

Alltså var jag arbetslös under ca 2 veckor innan jag blev sjukskriven, missgynnar det mig något?

Men från den 9e stämplar jag ej mer utan är sjukskriven. Frågan är ju vad som gynnar mig bäst nu. Om jag kanske tjänar mer på att skita i a-kassan.

(Iom att jag inte jobbat heltid under 6 månader baseras beloppet på mina tidigare timmar dvs ca:30h/vecka. För att jag ska får stämpla upp till 100% skulle jag tydligen ha jobbat 100% under en 6-månaders period vilket jag inte gjort men ca 4½ månad istället. )
Citera
2006-07-25, 15:25
  #8
Awaiting Email Confirmation
FY HELVETE VAD FÖRSÄKRINGSKASSAN SUGER!

Måste bara säga det i mitt vredesmod.
Min sjukkassa behandlas nu för 3de gången för att de inte kan räkna/skriva rätt.

En dam på försäkringskassan räknade ut mitt lönegrundande inkomst som jag fick besked på. Ringde upp henne och sa att det inte stämde, hon erkände att hon hade räknat fel och ändrade det på en gång.
Problemet var att hon räknade halvårsvis (jag hade skickat in papper halvårsvis) och råkade skriva den inkomsten helårsvis. vilket innebär en sänkning istället

Nu gick hon på semester samma dag så jag kan inte ringa å be henne ändra det utan har skrivit en omprövning. Bah, blir tokig.
Citera
2006-07-25, 15:28
  #9
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm_66
FY HELVETE VAD FÖRSÄKRINGSKASSAN SUGER!

Måste bara säga det i mitt vredesmod.
Min sjukkassa behandlas nu för 3de gången för att de inte kan räkna/skriva rätt.

En dam på försäkringskassan räknade ut mitt lönegrundande inkomst som jag fick besked på. Ringde upp henne och sa att det inte stämde, hon erkände att hon hade räknat fel och ändrade det på en gång.
Problemet var att hon räknade halvårsvis (jag hade skickat in papper halvårsvis) och råkade skriva den inkomsten helårsvis. vilket innebär en sänkning istället

Nu gick hon på semester samma dag så jag kan inte ringa å be henne ändra det utan har skrivit en omprövning. Bah, blir tokig.

Byrokrati i ett nötskal. Har du skrivit fel på papprena så leder det i 9 fall av 10 till ca 6 månaders extra behandlingstid.
Det är bara ligga i och hoppas på att kärringen löser det.
Citera
2010-06-19, 23:37
  #10
Medlem
Vad blir skillnaden i sjukpenning i dessa två fall:

1. Man har arbetat på en arbetsplats i 10 år med en genomsnittlig månadslön på 25 000 kr. I detta läge blir man långtidssjukskriven. (Man är fortfarande anställd.)

2. Exakt som i fall ett. Med skillnaden att man säger upp sig först. (Blir arbetslös.) Och därefter blir långtidssjukskriven.
__________________
Senast redigerad av Vikktor 2010-06-19 kl. 23:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback